Personenbelasting: verdelen hypothecaire lening onder twee personen?

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

Personenbelasting: verdelen hypothecaire lening onder twee personen?

#1 , 27 mei 2018 12:03

Fiscale vraag voor de personenbelasting:

Ik woon feitelijk samen met mijn vriendin. We hebben samen een huis gekocht (elk 50% eigenaar) en betalen samen de lening af. Onze afbetalingen zelf zijn echter niet voldoende om de fiscale korf te vullen. Als we daar ook de premie van de SSV bijnemen, kan ik ruimschoots mijn fiscale korf vullen, maar mijn vriendin niet. Mag ik in dat geval dan minder lening inbrengen, zodat mijn vrieding meer lening kan inbrengen zodat ook zij de fiscale korf volledig kan vullen, of moet die lening echt 50% verdeeld worden, aangezien we elk 50% eigenaar zijn of speelt dit geen rol?

Concreet: wat we van onze lening kunnen inbrengen is €5800 (dus elk €2900) , mijn SSV premie is €250, die van mijn vriendin €50.
Dus mag ik voor de lening dan €2790 inbrengen (samen met mijn SSV kom ik dan aan het maximum van €3040), zodat mijn vriendin de overige €3010 inbrengen zodat zij samen met haar SSV ook aan €3040 komt?

Ik vermoed dat we die kosten van de lening onderling mogen verdelen zoals we willen, maar wou het voor de zekerheid toch eens navragen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 mei 2018 10:32

Niemand? (Sorry voor het ongeduld, ik wil mijn aangifte buiten ;-) )
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 28 mei 2018 10:51

1.Feitelijke samenwoners mogen de lening niet optimaliseren. Zij mogen de leningskosten inbrengen in dezelfde verhouding als hun deel in de eigendom. Dus : 50-50.
2. Het kost u nu iets, maar ik raad af de premie SSV in te brengen. Zelfs als je dat maar één keer doet, wordt er bij een uitkering ( hopelijk nooit) een serieuze taks afgehouden. Indien dit een lening van 2017 betreft : volgend jaar haal je waarschijnlijk met je aflossingen wel voldoende.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 mei 2018 11:00

1.Feitelijke samenwoners mogen de lening niet optimaliseren. Zij mogen de leningskosten inbrengen in dezelfde verhouding als hun deel in de eigendom. Dus : 50-50.
Damn... Dacht dat dit mocht. :cry: Niet dus... Afin, veel gaat het niet schelen, maar bon...
2. Het kost u nu iets, maar ik raad af de premie SSV in te brengen. Zelfs als je dat maar één keer doet, wordt er bij een uitkering ( hopelijk nooit) een serieuze taks afgehouden.
Ja, daar ben ik van op de hoogte. Maar we moeten niet zoveel jaren meer afbetalen en het openstaande kapitaal is ook niet meer om over naar huis te schrijven. Ik wil het "risico" dus wel lopen. :wink:
Indien dit een lening van 2017 betreft : volgend jaar haal je waarschijnlijk met je aflossingen wel voldoende.
De lening is van voor 2017.

Bedankt voor de info, alvast!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”