Hypotheek oud en nieuw systeem

Lauketib
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Hypotheek oud en nieuw systeem

#1 , 26 mei 2018 15:11

hallo,

eerst even de situatie:
- hypotheek lening aangegaan in 1995 - ondertussen volledig voldaan
- in 2009 op die hypotheek een heropname gedaan als groene lening voor zonnepanelen
-- deze loopt tot 30/11/2019
- in 2016 op diezelfde hypotheek een heropname voor kleine verbouwing
-- deze loopt tot 31/07/2026 en is kleiner in bedrag dan de eerste heropname

- in 2017 belastingaangifte gedaan enkel en alleen van de tweede heropname, daar die nog het langst loopt en dus uiteindelijk meest voordeel zou geven
- nu verneem ik echter dat die keuze die je moest maken tussen oud en nieuw systeem niet onmiddellijk moet gebeuren, maar ook na een aantal jaar kan.
=> klopt dat wel? Ik zou dan voordeliger geweest zijn om nog 2 jaar 'oude' heropname aan te geven (vnl kapitaal) en dan pas over te schakelen op 'nieuwe' heropname. Of ben ik foutief?

=> kan ik nog bezwaar maken bij de belastingsdienst tegen mijn eigen fout in aangifte van 2017 (inkomen 2016)?


graag jullie advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#2 , 27 mei 2018 00:01

Bezwaar niet. dat kan enkel tegen een beslissing die ZIJ nemen. Niet tegen een eigen fout. Maximaal kan je vragen of ze je aangifte willen aanpassen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

polk
Berichten: 437

#3 , 28 mei 2018 13:23

Bezwaar niet. dat kan enkel tegen een beslissing die ZIJ nemen. Niet tegen een eigen fout. Maximaal kan je vragen of ze je aangifte willen aanpassen.
Niets belet een belastingplichtige om bezwaar in te dienen om een fout recht te zetten in een door hem ingediende aangifte. In de praktijk zal je lokaal belastingkantoor normaal wel e.e.a. kunnen rechtzetten binnen de bezwaartermijn zonder al te veel formaliteiten, maar als men dat niet wil of kan kan je gewoon een bezwaar indienen.

Of TS nog bezwaar kan indienen hangt af van de datum van verzending vermeld op zijn/haar aanslagbiljet: bezwaar kan ingediend worden tot 6 maanden vanaf de 3de werkdag die volgt op deze datum.

Indien deze termijn verstreken is kan u niets meer doen, u voldoet niet aan de voorwaarden om een ambtshalve ontheffing te vragen (waarvoor een langere termijn geldt).

Reclame

Lauketib
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 mei 2018 19:44

Ter info: heb online bezwaar ingediend en gevraagd om te wijzigen wegens een vergissing van mezelf.
Termijn van 6 maand na ontvangst afrekening was nog niet verstreken.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”