Twee bruine enveloppen gekregen

weduwe33
Topic Starter
Berichten: 73
Juridisch actief: Nee

Twee bruine enveloppen gekregen

#1 , 23 mei 2018 18:05

Ik heb twee bruine enveloppen gekregen.
Eén op mijn naam en één op de naam van mijn overleden man.
Vorig jaren kregen wij altijd één voor ons beiden, waarom is dat nu anders?
Hoe ga ik tewerk?
Ik heb de meeste codes van de inkomsten via de post ontvangen, die eventueel via email gekomen zijn daar kan ik natuurlijk niet aan.
Bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12813

#2 , 23 mei 2018 18:47

Voor een overledene moet een aparte aangifte worden gedaan. Best eens tot uw belastingskantoor gaan, ze helpen u wel met invullen.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 23 mei 2018 19:57

Op 1 januari 2018 was er dus geen huwelijk meer. Beide partners hebben wel inkomsten gehad in 2017, beiden krijgen dus een aangifte formulier.
U moet wel ergens aanduiden of u een gezamenlijke of aparte afrekening wil ontvangen. Dit is wel van belang.
geef eventueel de codes en bedragen door via bericht : ik kijk en bereken het voor u.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

laryge
Berichten: 136
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 mei 2018 21:29

Je mag kiezen of je de aangifte afzonderlijk of gezamenlijk wil. In principe kiest de fiscus de voordeligste van de twee. Maar voor de zekerheid kan je best beide situaties even simuleren en het op die manier invullen.
Er zijn ook diensten die je hiermee kunnen helpen.

weduwe33
Topic Starter
Berichten: 73
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 mei 2018 14:44

Uit persoonlijke redenen zal ik hoe dan ook kiezen voor een gezamelijke aangifte,
Dat zijn 3 codes om aan te kruisen, 1x bij weduwe, 1x bij overlijden in 2017 en 1x bij gezamelijke aangifte
Dat is duidelijk,
De tweede bruine enveloppe mag ik dan weggooien of moet dan ook nog worden ingevuld?
Ik wil proberen zoveel mogelijk zelf te doen
Bedankt

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 25 mei 2018 16:29

Neen, je moet beide brieven gebruiken en terugsturen. Op die van uw man moet je immers aanduiden dat hij in de loop van 2017 is overleden. Op die brief noteer je de gegevens die je voor hem hebt ontvangen; op uw brief schrijf je uw gegevens en vermeld je de kinderen. De gegevens komen wel samen en er wordt een gezamenlijke afrekening gemaakt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

weduwe33
Topic Starter
Berichten: 73
Juridisch actief: Nee

#7 , 28 mei 2018 16:12

Bedankt voor uw raadgevingen, beide brieven zijn ingevuld, met de codes die ik ontvangen heb via mijn mailbox en Bpost.
De codes die eventueel nog in de mailbox van mijn man zitten ken ik natuurlijk niet.
Nog één klein vraagje en de brieven kunnen opgestuurd worden of eerst naar de belasting voor nazicht.
De intresten en kapitaalaflossingen van de hypotheek afgesloten voor 2005 moet ik die over beide aangiften verdelen of op één brief invullen?
Of een taxonweb simulatie doen?
Dank

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#8 , 28 mei 2018 20:17

Het maximum daarvan bedraagt 3040 €. Vul dat zeker bij uw brief in. Indien het totaal meer is dan 6080 € , kan je dat bedrag bij beiden zetten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

weduwe33
Topic Starter
Berichten: 73
Juridisch actief: Nee

#9 , 21 jun 2018 21:49

Er is bijna geen verschil bij de apparte of gezamelijke aangifte volgens Tax-Calc.
Men heeft mij vertelt dat bij een gezamelijke aangifte er weeral heel wat administratie nodig is voor de teruggave, met akten en papieren en weg en weer geloop, een apparte aangifte zou veel simpeler zijn.
Wordt de succesieaangifte dan weer herzien bij een teruggave of doen ze dat automatisch?
Alles ligt klaar, ik moet alleen nog de code 1012 of 1013 invullen,welk is het gemakkelijkst?
Bedankt

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#10 , 21 jun 2018 23:01

Ik raad u nochtans aan een gezamenlijke afrekening te vragen : code 1012.
Ik heb reeds heel wat van dergelijke aangiftes gedaan en daar zijn nog nooit problemen geweest om de teruggave te ontvangen. U moet wel zien dat de rekeningnummer die vermeld is nog bestaat en op uw naam is. Dat eventueel ook wijzigen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”