6 maanden verblijven in Belgie -> wereldwijd belastbaar?

JoeriD
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

6 maanden verblijven in Belgie -> wereldwijd belastbaar?

#1 , 20 mei 2018 18:46

Hallo, was van plan om binnen een aantal maanden langdurig te reizen (en werken) voor een paar jaar. Maar nu las ik dat als je 6 maanden per jaar in Belgie verblijft, je belastingen moet betalen voor gans het jaar.
Als u binnen een jaar langer dan 6 maanden in een land verblijft, bent u daar normaal gesproken belastingplichtig. Dat betekent dat dat land belasting heft over het inkomen dat u er verdient en ook uw wereldwijd inkomen mag belasten.
Betekent dit dat ik nog maar een 10 dagen heb om het land te verlaten, om dit te voorkomen? Geen problemen om de eerste 6 maanden belastingen te betalen natuurlijk.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fortuin
Berichten: 1013

#2 , 20 mei 2018 22:40

Ja. Maar verlaten = domicilie opgeven, uitschrijven bij de gemeente, alle banden doorknippen met België én ervoor zorgen dat uw zetel van fortuin niet langer in België ligt (geen vastgoed meer bezitten in België, bijvoorbeeld)

Daarnaast kan de Belgische staat u nog steeds als rijksinwoner aanzien wanneer u geen nieuwe domicilie opneemt. Gewoon uitschrijven en op reis vertrekken zal dus onvoldoende zijn.

JoeriD
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 mei 2018 23:53

Geen probleem mee. Ben een beetje uitgekeken op België.

Reclame

berenod
Berichten: 942

#4 , 21 mei 2018 10:19

En elk land heeft zo zijn eigen wetgevingen.

In Thailand bijvoorbeeld ben je belastingsplichtig net zoals in de meeste andere landen vanaf je er 180 dagen of meer per jaar aanwezig bent (en drie keer 60 dagen is ook 180).
Maar dan hebben ze een beetje een vreemde regel wat betreft je inkomen van buiten Thailand (kan ook pensioen zijn bijvoorbeeld), namelijk dat zolang je het geld dat je in het buitenland verdient niet hetzelfde kalenderjaar Thailand binnenbrengt, het volledig belastingvrij blijft.

Een regeltje veel gebruikt door bijvoorbeeld personen die offshore werken (baggeraars, olieplatformen, ...) en waarvan hun werkgever hun loon op een offshore bankrekening stort, waardoor zij eigenlijk hun hele inkomen 100% belastingvrij kunnen houden, volledig legaal zolang ze een voldoende grote spaarpot hebben zodat ze hun loon telkens minstens een jaar na betaling pas naar Thailand moeten overbrengen.

Vroeger was dit alvast mogelijk wanneer je bij Jan De Nul werkte, zij betaalden daarbovenop nog eens een bijdrage aan het DOSZ (nu herdoopt naar de Overzeese Sociale Zekerheid) zodanig dat je ook nog eens Belgische stijl ziekteverzekering en pensioen blijft genieten/opbouwen.

berenod
Berichten: 942

#5 , 21 mei 2018 10:21

En let wel, je zomaar inschrijven in een ander land is niet altijd evident, vele landen stellen eisen (zoals Thailand ook trouwens), over minimum te bewijzen inkomens (of voldoende financiële back up op een rekening in hun land) en dergelijke, alvorens je er legaal kan wonen als resident.
Meestal een stuk soepeler wanneer je met een van hun onderdanen getrouwd bent.

ExpatD
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 mei 2018 11:50

Ja. Maar verlaten = domicilie opgeven, uitschrijven bij de gemeente, alle banden doorknippen met België én ervoor zorgen dat uw zetel van fortuin niet langer in België ligt (geen vastgoed meer bezitten in België, bijvoorbeeld)

Daarnaast kan de Belgische staat u nog steeds als rijksinwoner aanzien wanneer u geen nieuwe domicilie opneemt. Gewoon uitschrijven en op reis vertrekken zal dus onvoldoende zijn.
Waarom mag je geen vastgoed meer bezitten in België? Je kan het toch verhuren?

LeenW
Berichten: 12811

#7 , 27 mei 2018 12:05

Ja. Maar verlaten = domicilie opgeven, uitschrijven bij de gemeente, alle banden doorknippen met België én ervoor zorgen dat uw zetel van fortuin niet langer in België ligt (geen vastgoed meer bezitten in België, bijvoorbeeld)

Daarnaast kan de Belgische staat u nog steeds als rijksinwoner aanzien wanneer u geen nieuwe domicilie opneemt. Gewoon uitschrijven en op reis vertrekken zal dus onvoldoende zijn.
Waarom mag je geen vastgoed meer bezitten in België? Je kan het toch verhuren?
Dan kan de Fiscus argumenteren dat uw zetel van fortuin in BE ligt, en gaat men u in België belasten.

Fortuin
Berichten: 1013

#8 , 27 mei 2018 18:42

Waarom mag je geen vastgoed meer bezitten in België? Je kan het toch verhuren?
Dan kan de Fiscus argumenteren dat uw zetel van fortuin in BE ligt, en gaat men u in België belasten.
Het is steeds een feitenkwestie. Zo'n vaart zal het niet altijd lopen, maar aangezien bij de meeste mensen hun grootste stuk activa een (soort van) gezinswoning is klopt wat Leen zegt.

Heb je echter bijvoorbeeld een vermogen van pakweg €5m en bezit je als deel daarvan 2 opbrengsteigendommen t.w.v. €500,000 dan is dat uiteraard geen probleem. Maar het centrum van belangen mag in principe niet meer in België liggen.

ExpatD
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#9 , 28 mei 2018 06:10

Waarom mag je geen vastgoed meer bezitten in België? Je kan het toch verhuren?
Dan kan de Fiscus argumenteren dat uw zetel van fortuin in BE ligt, en gaat men u in België belasten.
Het is steeds een feitenkwestie. Zo'n vaart zal het niet altijd lopen, maar aangezien bij de meeste mensen hun grootste stuk activa een (soort van) gezinswoning is klopt wat Leen zegt.

Heb je echter bijvoorbeeld een vermogen van pakweg €5m en bezit je als deel daarvan 2 opbrengsteigendommen t.w.v. €500,000 dan is dat uiteraard geen probleem. Maar het centrum van belangen mag in principe niet meer in België liggen.
De vraag is, waar ligt de grens?

Ik ben recentelijk verhuisd buiten de EU en ben ingeschreven bij de lokale Belgische ambassade. Heb een aangifte speciaal gekregen en deze is reeds verwerkt. Ik verkrijg een niet Belgisch inkomen en ben single (geen kinderen). Heb een vastgoed in België dat ik nog afbetaal en dit wordt momenteel verhuurd. KI is laag, minder dan 300 dus het gaat hier zeker niet om een kast van een villa... Voor de rest heb ik nog wat aandelen staan bij een Belgische bank (geen bewegingen, passief) en een zichtrekening waarop het huurgeld gestort wordt en eventuele belastingen betaald zullen worden ivm het vastgoed. We spreken hier over relatief kleine bedragen. Al de rest gebeurd via buitenlandse bankrekeningen (mijn huur, internet, nutsvoorzieningen, aankopen, etc).

Zal de fiscus dit kunnen aanzien als zetel van fortuin hebbende in België?

LeenW
Berichten: 12811

#10 , 28 mei 2018 09:11


Dan kan de Fiscus argumenteren dat uw zetel van fortuin in BE ligt, en gaat men u in België belasten.
Het is steeds een feitenkwestie. Zo'n vaart zal het niet altijd lopen, maar aangezien bij de meeste mensen hun grootste stuk activa een (soort van) gezinswoning is klopt wat Leen zegt.

Heb je echter bijvoorbeeld een vermogen van pakweg €5m en bezit je als deel daarvan 2 opbrengsteigendommen t.w.v. €500,000 dan is dat uiteraard geen probleem. Maar het centrum van belangen mag in principe niet meer in België liggen.
De vraag is, waar ligt de grens?

Ik ben recentelijk verhuisd buiten de EU en ben ingeschreven bij de lokale Belgische ambassade. Heb een aangifte speciaal gekregen en deze is reeds verwerkt. Ik verkrijg een niet Belgisch inkomen en ben single (geen kinderen). Heb een vastgoed in België dat ik nog afbetaal en dit wordt momenteel verhuurd. KI is laag, minder dan 300 dus het gaat hier zeker niet om een kast van een villa... Voor de rest heb ik nog wat aandelen staan bij een Belgische bank (geen bewegingen, passief) en een zichtrekening waarop het huurgeld gestort wordt en eventuele belastingen betaald zullen worden ivm het vastgoed. We spreken hier over relatief kleine bedragen. Al de rest gebeurd via buitenlandse bankrekeningen (mijn huur, internet, nutsvoorzieningen, aankopen, etc).

Zal de fiscus dit kunnen aanzien als zetel van fortuin hebbende in België?
Dat zal steeds een feitenkwestie zijn.

Fortuin
Berichten: 1013

#11 , 28 mei 2018 11:32

Moeilijk te beantwoorden, hangt ook een beetje af van de ambtenaar die het dossier bekijkt. Die aandelen zou ik persoonlijk wel alvast overbrengen naar een buitenlandse broker -- dat is een mooi voorbeeld van een argument dat men kan gebruiken om te stellen dat uw vermogen nog steeds via België beheert wordt.

ExpatD
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#12 , 29 mei 2018 03:22

Moeilijk te beantwoorden, hangt ook een beetje af van de ambtenaar die het dossier bekijkt. Die aandelen zou ik persoonlijk wel alvast overbrengen naar een buitenlandse broker -- dat is een mooi voorbeeld van een argument dat men kan gebruiken om te stellen dat uw vermogen nog steeds via België beheert wordt.
Thanks, de aandelen zitten bij Keytrade en veel aan beheer wordt er niet gedaan, ze liggen daar gewoon al een paar jaar te slapen. Enige voorkeur/advies betreffende een buitenlandse broker? Daar heb ik niet veel kaas van gegeten eigenlijk. :)

Fortuin
Berichten: 1013

#13 , 29 mei 2018 10:46

Ik gebruik Interactive Brokers, een US broker met lage kosten. Interface is super slecht, maar betere voorwaarden ga je nergens vinden.

Ook rekening houden dat je in het land waar je woont misschien verplichtingen hebt m.b.t. aangifte van die rekening(en) e.d.

Jackrussell
Berichten: 701

#14 , 31 mei 2018 17:54

Ja. Maar verlaten = domicilie opgeven, uitschrijven bij de gemeente, alle banden doorknippen met België én ervoor zorgen dat uw zetel van fortuin niet langer in België ligt (geen vastgoed meer bezitten in België, bijvoorbeeld)

Daarnaast kan de Belgische staat u nog steeds als rijksinwoner aanzien wanneer u geen nieuwe domicilie opneemt. Gewoon uitschrijven en op reis vertrekken zal dus onvoldoende zijn.
Waarom mag je geen vastgoed meer bezitten in België? Je kan het toch verhuren?
Dan kan de Fiscus argumenteren dat uw zetel van fortuin in BE ligt, en gaat men u in België belasten.
Dat zijn toch straffe toeren als het gaat om 'n simpele gezinswoning die wordt verhuurd en wanneer iemand niet meer op Belgisch grondgebied verblijft, maar zich elders heeft gevestigd.

Offtopic zou men beter eens wat meer kwaliteit bieden voor de krankzinnige belastingtarieven die men heft. Dit soort toeren is vooral symptoombestrijding.

Fortuin
Berichten: 1013

#15 , 01 jun 2018 01:19

En op zich is België dan nog een makkelijk land om vanuit weg te emigreren.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”