Belastingaangifte - Werkelijke beroepskosten (particulier)

Pallie36
Topic Starter
Berichten: 17

Re: Belastingaangifte - Werkelijke beroepskosten (particulier)

#31 , 18 mei 2018 21:54

Beste,
opletten als u een deel van het huis gaat opgeven als ' gebruikt voor beroepsdoeleinden.' Dit kan gevolgen hebben voor andere zaken, zoals aangifte KI , aftrekbaarheid hypothecaire lening.
Heeft u toevallig een link naar wat meer concrete info hier rond?
Dusver is het enige dat ik heb kunnen vinden de belasting op (eventuele) meerwaarde bij verkoop.

Stel: mijn bureau beslaat 10% van de oppervlakte van de woonst. Ik breng de bureau voor 90% in als beroepskost (ja ik weet ondertussen dat het misschien verstandiger is om slechts 50% aan te geven, maar gewoon als voorbeeld houd ik even vast aan de cijfers van mijn originele post). Dus ik breng 9% van de woonst in als aftrekpost, en dit over een periode van 33 jaar.

270.000€ x 3% x 9% = 729€ per jaar.

Na 10 jaar verkoop ik de woning en ik realiseer een meerwaarde van 50.000€.
Van deze 50.000€ is op dat moment 9% belastbaar in mijn personenbelasting (aan ± 50%)

50.000€ x 9% x 50% = 2.250€

Ik heb gedurende die 10 jaar 7.290€ afgetrokken en betaal nu 2.250€ extra belasting, dat is dan nog steeds een mooie winst van 5.040€.

Nu, volgende is mij nog niet duidelijk:
  1. Stel mijn situatie veranderd over 2 jaar en het wordt opnieuw voordelig om voor de forfait te kiezen. Ik heb slechts gedurende 2 jaar genoten van de belastingaftrek voor een totaal bedrag van 1.458€. Als ik dan over 10 jaar de woning verkoop, krijg ik dan diezelfde rekening van 2.250€ voorgeschoteld?
    Maw: geldt de volle pot meteen vanaf het eerste jaar, of wordt dit procentueel toegepast op voorafgaande reële aftrek?
    "Basejumper" haalde in zijn/haar post ook reeds aan dat de berekening iets complexer is. Het enige échte voorbeeld met bijhorend cijferwerk dat ik hieromtrend online terugvind stelt het echter redelijk recht-toe recht-aan voor, zoals mijn berekening hierboven.
  2. Ik ben mij niet bewust van gevolgen voor mijn KI of hypotheek. Als hier meer info over voorhanden is ben ik zeker benieuwd!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#32 , 22 mei 2018 09:39

Nogmaals: ja
Nogmaals, je moet niet met ons discussiëren.
Zoals Jef reed zelf aangaf is die discussie ten einde. Als hij zich wil blijven blindstaren op de nummers (al was het het een bureau van 200EUR, doet niets af aan de achterliggende gedachtegang). Dit was een cijfervoorbeeld. En, als elk antwoord steevast een giftige ondertoon heeft dan draagt dat dus niets bij aan de "discussie".
Het antwoord heeft geen "giftige ondertoon", het antwoord is in mijn ogen correct: in uw situatie (voltijds werknemer die voornamelijk op kantoor werkt, en af en toe 's avonds of in de weekends op zijn eigen bureau werkt) zal het zeer moeilijk zijn om beroepskosten te bewijzen die hoger liggen dan het forfait. Je zal je aan controles mogen verwachten, en die kunnen vrij grondig zijn. Je zal dus goed die kosten moeten kunnen motiveren.

Anyway, daarover wens je blijkbaar geen discussie meer. Voor ons geen probleem. Wij gaan verder niet wakker liggen van uw belastingsaangifte. Veel succes! Zie dat je de deadline niet uit het oog verliest!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”