Buitenlandse webwinkels met Belgisch BTW-nummer (en BTW-vrijstelling kleine onderneming)

FrederikVds
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

Buitenlandse webwinkels met Belgisch BTW-nummer (en BTW-vrijstelling kleine onderneming)

#1 , 09 mei 2018 22:09

Ik maak gebruik van de BTW-vrijstelling kleine ondernemingen. Voor zover ik het begrijp mag ik dus mijn BTW-nummer niet meegeven aan buitenlandse webwinkels (bv. amazon.de of bol.com). Wat ik niet helemaal begrijp is dat op de facturen die zij mij sturen wel altijd een Belgisch BTW-nummer staat van hun kant (BE0879287578 voor amazon.de), weliswaar met een buitenlands adres (Luxemburg voor amazon.de). Ik ben wat verward over die combinatie van een Belgisch BTW-nummer met een buitenlands adres. Is dit dan nog steeds een intracommunautaire levering, m.a.w. kan ik die facturen zonder problemen gebruiken om die kosten te bewijzen? Of is dit een Belgische levering en had ik mijn BTW-nummer moeten doorgeven?

(De klantendienst van bol.com beweert dat dit een Belgische levering is en dat ik dus in fout ben, en dat ik een zakelijk account moet maken met mijn BTW-nummer, echter toen ik dit probeerde, probeerden ze mij 0% BTW aan te rekenen en dat lijkt mij sowieso niet de bedoeling. Dus misschien snapten ze mijn vraag niet zo goed.)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12825

#2 , 09 mei 2018 23:36

Dit is vermoedelijk het Belgische bijhuis van een buitenlandse vennootschap. Voor verkoop op afstand ben je vanaf een bepaalde omzet (35000/jaar, dacht ik?) verplicht om een btwnummer in BE aan te vragen en BE btw te vragen aan de klanten.

U zit er een beetje naast met uw redenering, u hebt namelijk zelf de keuze of u uw btwnummer geeft of niet bij een IC verwerving. Als u het niet geeft, betaalt u de btw in het land van oorsprong, anders verlegt u de btw naar België zoals normale belastingplichtigen. Dit gebeurt via de bijzondere btw aangifte.

Let wel op, vanaf dat u de drempel van 11.200 euro aankopen overschrijdt, moet u verplicht de btw naar België verleggen.

FrederikVds
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 mei 2018 00:16

Bedankt voor het antwoord. Ik weet dat ik de keuze heb om de BTW naar België te verleggen, maar ik probeer dat dus te vermijden omwille van de administratie. Ik zit ook niet in de buurt van die 11200 euro, dus dat is geen probleem.

Waar ik mij vooral zorgen om maak is het volgende: als dit inderdaad een Belgisch bijhuis is van een buitenlandse vennootschap, is het dan oké dat ik mijn BTW-nummer niet doorgeef aan die webwinkel? Of is dit dan geen intracommunautaire levering meer maar gewoon een Belgische?

Reclame

LeenW
Berichten: 12825

#4 , 10 mei 2018 00:23

Dat is dan een gewone Belgische levering.

FrederikVds
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 mei 2018 00:36

Bedankt! Dus eigenlijk kan ik de facto niets bestellen bij buitenlandse webwinkels zonder toch de administratie te doen van het verleggen van de BTW naar Belgie? Want als ik mijn BTW-nummer geef, rekenen ze geen BTW aan, dus dan verkopen ze vermoedelijk wel intracommunautair?

Vervelende situatie.

LeenW
Berichten: 12825

#6 , 10 mei 2018 00:37

Klopt, die regeling van verkoop op afstand is er alleen voor verkopen zonder btwnummer.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”