2 hypothecaire leningen belastingaangifte

Joshua88
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

2 hypothecaire leningen belastingaangifte

#1 , 09 mei 2018 22:07

Hallo!
Ik probeer twee leningen in te brengen in mijn belastingaangifte, maar dat geeft fouten: de codes kunnen niet samen ingevuld worden.

- lening 1 afgesloten in 2012, vervroegd terugbetaald 2017
- lening 2 afgesloten in 2017

Ik lees elders dat 2 leningen samen zouden moeten ingegeven kunnen worden, maar blijkbaar kan dat niet in mijn geval? De beide bankattesten waren aanwezig in taxonweb, maar ie kon ze niet zelf invullen...

Ik zal kiezen voor de lening die me het meest opbrengt, maar wou toch even checken of ik misschien iets fout doe?.

Bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wienda
Berichten: 1

#2 , 10 mei 2018 08:37

Er zal inderdaad moeten gekozen worden voor 1 van de 2 leningen.
Meerdere leningen kunnen indien zelfde systeem maar ‘oude’ systeem en ‘nieuwe’ systeem combineren gaat niet.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 10 mei 2018 12:19

Kan u hierop antwoorden :
heeft u een andere woning gekocht of gaat het om een nieuwe lening voor de zelfde woning?
Indien u vb. wegens beter tarief uw lening bij een andere bank heeft ondergebracht, voor dezelfde woning, blijven de condities van de oorspronkelijke lening gelden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Joshua88
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 mei 2018 16:39

Kan u hierop antwoorden :
heeft u een andere woning gekocht of gaat het om een nieuwe lening voor de zelfde woning?
Indien u vb. wegens beter tarief uw lening bij een andere bank heeft ondergebracht, voor dezelfde woning, blijven de condities van de oorspronkelijke lening gelden.
Nieuw huis en nieuwe lening.
Voor een herfinanciering wist ik inderdaad zoals je zegt dat de oorspronkelijke condities blijven gelden. Maar in dit geval zullen we dus moeten kiezen voor de optie die het meest opbrengt.

johnDoe
Berichten: 18

#5 , 17 mei 2018 15:10

Gelijkaardige vraag hier (wettelijk samenwonend):

Woning 1 + lening 1 uit 2011
--> Verkocht (akte) 27/11/17 met vervroegde terugbetaling lening

Woning 2 + lening 2
--> Zelfde dag akte bij de notaris, met nieuwe lening bij nieuwe bank

Dus niet gelijktijdig 2 woningen in het bezit gehad of 2 leningen lopende gehad.
Lening 2 heeft in 2017 geen kaptiaalaflossingen of interesten gehad (eerste betaling in 2018), dus heeft geen zin om dit op te nemen in de aangifte.

De vraag zit nu bij de lening waarbij we wel kapitaal+interest hebben betaald en die we vervroegd afgelost hebben.

VAK IX
I. GEWESTELIJK
2. Interesten en kapitaalaflossingen van hypothecaire leningen vanaf 2005
b) Leningen gesloten van 2005 tot 2014
1) Interesten en kapitaalaflossingen (3370/4370)
--> Beperkt tot 2280 EUR per partner. "Als u de lening hebt gesloten van 2008 tot 2014 en de woning waarvoor u de lening hebt aangegaan op 31.12.2017 nog altijd uw enige woning was, mag u dat bedrag verhogen tot 3.040 euro" --> Mag ik het bedrag voor mijn aangifte dit jaar niet verhogen tot 3040 EUR omdat ik die woning niet meer in mijn bezit had op 31/12/17? Lijkt mij spijtig omdat we toch nooit gelijktijdig 2 woningen / 2 leningen gehad hebben?

Vervolgens analoog:
Hebt u in 2, b interesten, kapitaalaflossingen of premies vermeld die slaan op een lening gesloten vanaf 2008? --> Ja
Zo ja,
- was de woning waarvoor de lening is aangegaan, op 31.12.2017 nog altijd uw enige woning? -- Neen?, want de woning van die lening hadden we niet meer in ons bezit? Onze enige woning op dat moment is namelijk woning 2 met lening 2 zonder aflossingen in 2017.

Ter info: We zijn ondertussen niet meer gedomicilieerd op adres 1, noch op adres 2, omdat de nieuwe eigenaars de 1ste woning betrokken hebben en de 2de woning een totaalrenovatie zal ondergaan.

Alvast bedankt voor de hulp!

johnDoe
Berichten: 18

#6 , 22 mei 2018 08:32

Is er iemand die hier raad mee weet?
Bedankt!
Gelijkaardige vraag hier (wettelijk samenwonend):

Woning 1 + lening 1 uit 2011
--> Verkocht (akte) 27/11/17 met vervroegde terugbetaling lening

Woning 2 + lening 2
--> Zelfde dag akte bij de notaris, met nieuwe lening bij nieuwe bank

Dus niet gelijktijdig 2 woningen in het bezit gehad of 2 leningen lopende gehad.
Lening 2 heeft in 2017 geen kaptiaalaflossingen of interesten gehad (eerste betaling in 2018), dus heeft geen zin om dit op te nemen in de aangifte.

De vraag zit nu bij de lening waarbij we wel kapitaal+interest hebben betaald en die we vervroegd afgelost hebben.

VAK IX
I. GEWESTELIJK
2. Interesten en kapitaalaflossingen van hypothecaire leningen vanaf 2005
b) Leningen gesloten van 2005 tot 2014
1) Interesten en kapitaalaflossingen (3370/4370)
--> Beperkt tot 2280 EUR per partner. "Als u de lening hebt gesloten van 2008 tot 2014 en de woning waarvoor u de lening hebt aangegaan op 31.12.2017 nog altijd uw enige woning was, mag u dat bedrag verhogen tot 3.040 euro" --> Mag ik het bedrag voor mijn aangifte dit jaar niet verhogen tot 3040 EUR omdat ik die woning niet meer in mijn bezit had op 31/12/17? Lijkt mij spijtig omdat we toch nooit gelijktijdig 2 woningen / 2 leningen gehad hebben?

Vervolgens analoog:
Hebt u in 2, b interesten, kapitaalaflossingen of premies vermeld die slaan op een lening gesloten vanaf 2008? --> Ja
Zo ja,
- was de woning waarvoor de lening is aangegaan, op 31.12.2017 nog altijd uw enige woning? -- Neen?, want de woning van die lening hadden we niet meer in ons bezit? Onze enige woning op dat moment is namelijk woning 2 met lening 2 zonder aflossingen in 2017.

Ter info: We zijn ondertussen niet meer gedomicilieerd op adres 1, noch op adres 2, omdat de nieuwe eigenaars de 1ste woning betrokken hebben en de 2de woning een totaalrenovatie zal ondergaan.

Alvast bedankt voor de hulp!

johnDoe
Berichten: 18

#7 , 23 mei 2018 10:46

Na enkele dagen googlen toevallig op een artikel van vorig jaar gestoten: http://www.standaard.be/cnt/dmf20170516_02885389
“Was de woning waarvoor de lening is aangegaan op 31.12.2016 nog altijd uw enige woning”. In feite is dat niet meer zo, want uw eerste woning is verkocht, maar het volstaat dat u op 31 december 2016 over slechts één woning beschikte, en dat is het geval. Die ‘ja’ zorgt ervoor dat u nog een laatste maal de oude woonbonus van 3040 euro kunt genieten

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#8 , 23 mei 2018 19:54

De bedragen die u in 2017 heeft afbetaald, met uitzondering van de totale terugbetaling, dus eigenlijk uw maandelijkse stortingen, mag u inbrengen bij code 3370/4370, zoals vorige jaren.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”