onroerende voorheffing

mrb2
Topic Starter
Berichten: 65

onroerende voorheffing

#1 , 09 mei 2018 14:15

Beste,

Op 1 januari 2017 waren mijn ex en ik ieder eigenaar van een woning.

Op 10 november 2017 heeft mijn ex me uitgekocht en is de akte verleden. Hierbij had ik mijn deel van de onroerende voorheffing m.b.t. AJ 2018 reeds in rekening laten brengen.

In de akte staat expliciet vermeld dat:
1. ik reeds mijn deel van de onroerende voorheffing m.b.t. AJ 2018 voldaan heb
2. dat mijn ex de onroerende voorheffing m.b.t. AJ 2018 volledig voor haar rekening neemt.
3. dat beide partijen niets meer van elkaar te eisen hebben.

Ondertussen heb ik reeds een aanslagbiljet m.b.t. onroerende voorheffing AJ 2018 van deze woning ontvangen. Hierop heb ik een bezwaarschrift ingediend met de akte als bijlage.

Onlangs kreeg ik een negatief bericht waardoor ik mijn deel alsnog dien te betalen. Een telefoontje naar de ambtenaar die mijn bezwaarschrift afkeurde bracht geen soelaas. Volgens deze ambtenaar was ik op 1 januari mede-eigenaar waardoor de onroerende voorheffing in 2 gelijke delen werd verdeeld. De bijgeleverde akte van notaris doet er niet toe.

Communicatie tussen mijn ex en mezelf is niet mogelijk. Welke stappen kan ik ondernemen om mijn deel geen 2x te betalen? Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12825

#2 , 09 mei 2018 14:17

Regelingen tussen u en uw ex zijn van ondergeschikt belang tov de Staat, u gaat dus op de goodwill van uw ex moeten rekenen dat zij uw ontvangen deel doorstort aan de Staat.

mrb2
Topic Starter
Berichten: 65

#3 , 09 mei 2018 16:09

Ik zal er maar vanuit gaan dat zij dit niet doet. Kan ik mijn reeds betaald deel van haar terugvorderen? Tot slot van rekening heb ik mijn deel aan haar betaald.

Ter info ze heeft momenteel financiële problemen door het aangaan van een lening om mij uit te kopen.

Reclame

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#4 , 09 mei 2018 22:00

Beste

De overheid belast inderdaad de eigenaars per 1/1 van het jaar. Het is aan u om met uw ex een vergelijk te vinden. Het is NIET aan de fiscus om de problemen met uw ex uit te vechten.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 10 mei 2018 09:15

Als je gewoon een huis of appartement verkoopt of koopt, verrekend de notaris gewoon toch ook de OV tussen de partijen pro rata de tijd die er al is versteken sedert 1 januari.
Daar komt de fiscus dus ook niet tussen. Je zal dus moeten betalen en verrekenen met uw ex.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 mei 2018 09:55

Je ex moet wat je nu moet betalen aan jou terugbetalen. Eerst eens vragen. Helpt dat niet, oproepen in verzoening bij de vrederechter. Kost niets, geen advocaat nodig. Helpt dat nog niet, dagvaarden.

LeenW
Berichten: 12825

#7 , 10 mei 2018 10:21

In het ergste geval is er zelfs hoofdelijke aansprakelijk voor onroerende voorheffing dacht ik?

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#8 , 10 mei 2018 12:21

De fiscus moeit zich niet met de onderlinge kostenverdeling.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”