toepassing art. 376 WIB92

paddepoel
Topic Starter
Berichten: 14

toepassing art. 376 WIB92

#1 , 07 mei 2018 11:42

Hallo,

Bij het invullen van de aangifte personenbelasting ajr. 2017 heb ik in de code 1258 werkelijke beroepskosten vermeld.
Op de fiche 281.10 is een bedrag opgenomen van €1.386 met code 254 (Bijdragen in de reiskosten). In Tax-on-Web was het dit bedrag vooringevuld, evenals code 1255, waardoor het te belasten saldo €0 bedroeg.
Omdat ik de code 1258 heb ingevuld, diende ik in Tax-on-Web de vrijstelling van code 1255 op €0 te plaatsen omdat werkelijke bedrijfslasten niet te combineren zijn met deze code.

Bij de berekening van de aanslag bleek dat de werkelijke bedrijfslasten lager waren dan het wettelijke forfait, waardoor het bedrag in code 1258 werd gewist en de werkelijke bedrijfslasten werden weerhouden.

Maar: de initiële vrijstelling werd niet hernomen, enkel de wettelijke vrijstelling van €390. In mijn geval bedrag het verschil ong. €1.000 wat resulteert in een aanslag die finaal ong. €540 hoger ligt dan wanneer ik geen code 1258 zou hebben ingevuld en de initiële vrijstelling in Tax-on-Web niet zou hebben gewist.

Het lijkt mij logisch dat wanneer de code 1258 niet wordt weerhouden, de berekning zich zou moeten baseren op de initiële gegevens inzake code 1254/1255 en dus de vrijstelling zou moeten hernemen. Dit gebeurt niet, met als resultaat een te hoge aanslag.

Omdat de bezwaarperiode is verstreken (ik heb deze “anomalie” slechts ontdekt bij het voorbereiden van de aangifte ajr. 2018), kan ik enkel nog de procedure van art. 376 WIB92 inroepen.

Vraag: kan ik mij beroepen op de “materiële” vergissing? Mij lijkt dat het berekeningsprogramma hier op zijn minst onvolledig is. Trouwens de simulatie van de berekening in Tax-on-Web geeft geen enkele indicatie of pop-up die waarschuwt dat de werkelijke bedrijfslasten werden vervangen door de forfaitaire en dat dit gevolgen heeft voor de code 1255. (Bij het invullen is er wel een wizard om de vrijstelling te berekenen).

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
polk
Berichten: 437

#2 , 07 mei 2018 12:06

ComIB92 Nummer 376/7:

Materiële vergissingen zijn bijvoorbeeld :
- het feit een bepaald bestanddeel van de aangifte uit het oog te hebben verloren, bv. het feit dat een beambte van de administratie geen rekening hield met de degelijk aangegeven gezinslasten of met op het aangifteformulier vermelde verrekenbare voorheffingen.

Maar als de belastingschuldige in zijn aangifte niet alle gezinslasten aangeeft, niettegenstaande het aangifteformulier hem hiertoe uitdrukkelijk aanzet, begaat hij een dwaling omtrent het recht en niet een materiële vergissing (Cass., 24.10.1948, Wed. Vercruysse, Pas. 1949, I, 330, en het antwoord op de parlementaire vraag nr. 64 van 12.4.1955, Bull. Vragen en Antw., Senaat, nr. 23, blz. 308);




U dient de gegevens in uw uiteindelijke aangifte nauwkeurig te controleren. Als code 1255 automatisch ingevuld was en u deze om één of andere reden op 0 zet, mag u er niet van uitgaan dat deze nadien automatisch terug ingevuld wordt omdat u meent dat dat zo zou moeten zijn.

U kan proberen natuurlijk, maar volgens mij is dat geen materiële vergissing.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 07 mei 2018 13:52

Ik denk dus wel dat er een grote kans bestaat dat u gelijk gaat krijgen.
Om te beginnen zou ik al telefonisch de vraag stellen aan uw controleur bij het plaatselijk kantoor. Die kan al veel van die zaken verbeteren. Op basis van dat antwoord eventueel verdere stappen zetten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”