Lijfrenteverzekering Nederland geërfd

fvanlaere
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Lijfrenteverzekering Nederland geërfd

#1 , 04 mei 2018 09:51

Hallo,

Mijn vader is in april 2016 overleden en als deel van de erfenis hebben mijn broer en zus een lijfrentekapitaal geërfd van 70.000 euro. Mijn vader was gedomicilieerd in Nederland waar hij werkte. Mijn broer woont in Nederland, mijn zus in Engeland en ik in België. Mijn moeder is gescheiden van mijn vader.

De verzekeringsmaatschappij nam contact met ons op met als doel om deze om te zetten in een levensverzekering waardoor deze uitbetaald wordt aan ongeveer 50 euro per maand. Geen van ons drieën had hier zin in, en we hebben ons wat verdiept in de materie.
Omdat ik 29 jaar was en dus jonger dan 30 bij het overlijden van mijn vader kan ik aanspraak maken op een onmiddelijke, volledige uitbetaling van mijn deel. Mijn broer en zus hebben afstand gedaan van dit bedrag, waardoor ik het volledige bedrag zelf zou krijgen.

Nu, de verzekeringsmaatschappij liet weten dat dit mogelijk is, maar ook het volgende:
Mocht u overwegen om het kapitaal in 1 keer te ontvangen dan dient u rekening te houden dat de Belastingdienst Reaal verplicht om 52% aan loonbelasting in te houden. Daarnaast kan de Belastingdienst ook 20% revisierente(boete) bij u in rekening brengen. Aangezien u in het buitenland woonachtig bent zou u contact kunnen opnemen met de afdeling buitenlandse zaken van de Belastingdienst te Heerlen. Zij zijn telefonisch bereikbaar via 055-5385385. Wellicht kunnen zij u een vrijwaring voor de Belastingen verstrekken waardoor u geen belasting hoeft af te dragen in Nederland.
Vervolgens heb ik verschillende stappen ondernomen om aan zo'n vrijwaring voor Nederlandse belastingen te komen. Na een maandenlang proces kregen we het antwoord van de Nederlandse belastingdienst dat dit niet uitgereikt wordt aan ons omdat er een verdrag ter voorkoming van de dubbele belasting is gesloten met België.

Waarop ik terug contact opnam met de verzekeraar om deze boodschap mee te delen. Ze vertelden ons dat ze daardoor 52%+20% belasting zullen moeten heffen op het volledige bedrag.

Daarom mijn vraag:
Kan dit zomaar? Ik ben niet belastingplichtig in Nederland, heb nooit gewerkt in Nederland, en toch zou ik daar loonbelastingen moeten betalen? Of wordt dit bedrag terugbetaald in België? Of wordt dit dan verrekend in mijn loonbelastingen in België?

Het is toch bizar dat mijn vader betaald heeft om deze lijfrente op te bouwen, en dat wanneer ze uitbetaald wordt er 72% belastingen afgehouden wordt aan iemand die nooit in dat land gewoond heeft.

Bedankt voor jullie hulp!

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding