LTD in Hong Kong

dutchblues
Topic Starter
Berichten: 24

LTD in Hong Kong

#1 , 04 mei 2018 06:15

Beste forumleden,

Stel ik als Belgische belastingplichtige heb een LTD in Hong Kong met een bankrekening in Singapore die zijn geld verdient in een derde land in Azië.
In Hong Kong geldt een belasting tarief van 0% als de Hong Kong LTD geen inkomsten heeft in Hong Kong.
Allemaal volkomen legaal. Alle btw en betroffen belastingen zijn betaald in de betroffen landen.
Vooralsnog zijn er geen uitbetalingen in België aan mij. Is meer een pensioenbelegging.

Wat zijn de consequenties voor de belastingen?
Moet ik mijn aanzienlijk belang vanaf het begin opgeven aan fiscus?
Moet ik later uitbetalingen als divident of beter als andere inkomsten (bijvoorbeeld als werk) in België laten binnenkomen?
Ik heb gewoon een salaris in België. Later misschien in deeltijd.

Any suggestions?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#2 , 04 mei 2018 14:28

Beste

Dergelijke constructies doen overal alarmbellen afgaan.
U zal in uw belastingaangifte moeten aangeven dat u economisch belanghebbende bent van een buitenlandse vennootschap.

De kans is bijzonder groot dat daar een onderzoek van komt. Secundo doen ook de banken aan risico inschaling van hun klanten. Als uw bank weet dat u daar mee bezig bent is het quasi zeker dat zij de klantrelatie opzegt. Banken zijn sterk allergisch voor fiscale constructies in landen die op de lijst van fiscale paradijzen staan. ze worden daar - en terecht - door pers en publieke opinie op aangesproken. En ze willen evenmin via klanten gelieerd worden met deze praktijken.

De repatriëring vroeg of laat van gelden van daar, zal een nog groter probleem vormen. Geen enkel ernstige bank aanvaardt deze transferten.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

dutchblues
Topic Starter
Berichten: 24

#3 , 04 mei 2018 19:03

Dus je mag geen bedrijf hebben in Hong Kong? Raar. Die rekening in singapore is al nodig door al die rare regels. Het is maar voor een klein projectje in Cambodia, maar omdat banken in Hong Kong geen regelmatige betalingen uit Cambodia toestaan moet er wel een ofshore bankrekening aan gekoppeld worden. Ook omdat anders de betalingen uit Cambodia veel te duur worden door belachelijke bankkosten.
Hoe moet een land als Cambodia zich ontwikkelen als er geen normaal economisch verkeer mogelijk is?

Ik wil niets verzwijgen of verbergen. Alles open en legaal.

Ik wil later ook de gelden legaal en met betaling van belasting terug laten komen. Gewoon per bankoverschrijving. Alleen daar niet onnodig hoge belasting op betalen.
Laatst gewijzigd door dutchblues op 04 mei 2018 19:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

LeenW
Berichten: 12828

#4 , 04 mei 2018 19:06

Als u in België woont en de vennootschap leidt vanuit België, lijkt het mij niet meer dan normaal dat uw inkomsten in België belast worden. Het is algemeen geweten dat deze aan de hoge kant zijn.

dutchblues
Topic Starter
Berichten: 24

#5 , 04 mei 2018 19:12

Ik heb dus geen inkomsten. Het geld blijft in de LTD. Pas als ik met pensioen ga wil ik het geld als winstuitkering/divident of als salaris laten uitbetalen. Tot dan blijft het gewoon in de LTD als pensioen spaarpotje.

Misschien ga ik ook wel met pensioen in Cambodia, goed mogelijk en dan moet er daar belasting over betalen als ik het daar uitkeer.

dutchblues
Topic Starter
Berichten: 24

#6 , 05 mei 2018 08:53

Ok,

Van een van de forumleden een goed advies gehad. Ja, de constructie is prima te doen, maar alleen als je geld genoeg hebt voor een goede advocaat, zelf bank of regering bent maar niet voor de kleine man.

Dan plan B.
Ik zet gewoon een legaal bedrijf op in Cambodja. Betaal daar 20% belasting op de winst en heb dus geen last van Kaaimantaks. Ik neem geen geld op uit dat bedrijf behalve voor de kosten in Cambodja. Personeel leidt in Cambodja de zaken.

Ik moet opgeven dat ik economisch belanghebbende bent van een buitenlandse vennootschap maar betaal geen extra belasting. Ik betaal pas belasting als ik salaris uit het bedrijf opneem.

Als ik met pensioen ga in Cambodia en dus emigreer betaal ik alleen daar belasting op het inkomen.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 05 mei 2018 09:20

Ja, belastingen willen ontwijken in ons land vraagt een inspanning. :mrgreen:

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 05 mei 2018 09:26

Maar voor de winst in de of andere vennootschap vorm te laten, vraag ik me toch af of dit een goede zaak is einde rit ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#9 , 06 mei 2018 10:53

ls 'het maar voor een klein projectje' is denk ik zich dat je één en ander moet afwegen. Er zijn inderdaad wat kosten aan verbonden om daar een vennootschap op te richten, bankrekening te openen enz. daarenboven neem ik aan dat als u de vennootschap laat bestaan tot aan uw pensioen, er ook jaarlijks recurrente kosten zijn (boekhouder, 'huur' postbusadres enz).
Vraag is of alle administratieve last + kosten + mogelijk onvoorziene kosten opwegen tegen het rendement dat u eruit zal halen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

berenod
Berichten: 942

#10 , 06 mei 2018 11:18

En onrechtstreeks ook mee te maken:

De fiscus gaat beginnen met alle kredietkaart transacties in België door te lichten.
Men heeft dit een tijdje geleden willen doen, maar was niet voldoende uitgewerkt en stootte op verzet van de bedrijven waar men de info moest halen (worldline, Ingenico, ...).
Maar nu staan de puntjes wel op de i's en kan men er aan beginnen.

Op die manier gaat men achter kaarten zoeken die in een van die belastingparadijzen geregistreerd staan, of zelfs gewoonweg ergens anders buiten de EU en die op regelmatige basis in België gebruikt worden.

Zulke kredietkaarten zijn een veelgebruikte methode om hier in België zaken mee te betalen (of gewoon cash af te halen), in relatief grote anonimiteit naar de fiscus toe. Een makkelijke manier om aan je geld van je buitenlands bedrijfje te geraken uit het zicht van de fiscus.

Maar, dit gaat dus ook riskant worden!

dutchblues
Topic Starter
Berichten: 24

#11 , 07 mei 2018 21:18

Plan B uitgewerkt.

Gewoon vennootschap in Cambodia opzetten met werknemer daar en bureau daar. Begrootte omzet ca 5-6000,00 per maand. Winst ca 35.000 per jaar. -/- 20% belasting. Ik ga er 2 x per jaar heen en kan mijn reis en verblijfkosten daar gewoon als bedrijfkosten aftrekken. Omdat er in Cambodia 20% belasting op de winst betaald wordt is de kaaimantaks niet van toepassing.

We hebben plannen om er in de winter 3 maanden per jaar te overwinteren en er een pensioenpot van te maken. Volgens mij kan de fiscus dan niet veel problemen meer maken. Zal een beetje belasting betalen over wat ik daar als salaris uitbetaal. Ik moet in Cambodia al 10% inkomstenbelasting betalen en volgens mij dan nog de helft als belasting hier in België. Ik denk namelijk niet dat er een belastingvedrag met Cambodia is.

Highfield
Berichten: 75
Juridisch actief: Ja
Locatie: Aarschot
Contacteer: Website

#12 , 12 mei 2018 23:27

Al die moeite als er veel andere oplossingen zijn.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”