groepsverzekering aangeven bij belastingsaangifte volgend jaar

reynkust
Topic Starter
Berichten: 191

groepsverzekering aangeven bij belastingsaangifte volgend jaar

#1 , 02 mei 2018 18:39

beste,

Heb vorig jaar mijn groepsverzekering uitbetaald gekregen.
Gisteren heb ik van de maatschappij een formulier ontvangen om de uitbetaalde sommen in te vullen in de belastingaangifte van dit jaar (fiche ....)

Ik dacht dat ik reeds alle taksen betaald had bij de uitbetaling, afhankelijk van de leeftijd van op pensioenstelling.
(16 , 10 procent)
Waarom moet ik dit terug aangeven en gaat dit me extra belastingenkosten; Zo ja, dan heeft men destijds te weinig / of te veel belastingen afgehouden.

Of wat is de exacter reden dat ik dit terug moet aangeven

Heeft dit invloed op de belastingsdruk van dit jaar, zo ja, dan heeft men altijd gelogen dat er een eenmalig bevrijdende taks bestond.


Dank bij voorbaat

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 02 mei 2018 19:57

Inderdaad, u moet de ontvangen bedragen aangeven zoals vermeld op de fiche. Die zijn afzonderlijk belastbaar aan het voorziene tarief. Er is ongeveer voldoende voorheffing afgehouden maar dat is niet correct. Spijtig genoeg worden er ook nog gemeente-opcentiemen aangerekend op die belasting. En daar wordt te weinig rekening mee gehouden vooraf, ook al omdat dat niet overal hetzelfde is. Is bij uw gemeente dat tarief 7 %, dan wordt die 10 % taks verhoogd tot 10,7 % ; 16 wordt uiteindelijk 17,12 %.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”