Meerwaardebelasting verkoop grond

Wessel
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Meerwaardebelasting verkoop grond

#1 , 28 apr 2018 18:34

Allen,

4 jaar geleden heb ik een stuk grond gekocht van mijn grootmoeder. Omdat ze elk van haar kinderen een deel van de opbrengst wilde geven is het perceel verdeeld en geschonken aan de 4 kinderen. Ik heb dus mijn tantes en oom uitgekocht. Ikzelf en mijn broer kregen het deel van onze moeder die reeds overleden is.

Nu wil ik de grond verkopen. Moet hier ook een belasting op meerwaarde betaald worden of valt dit onder het verkoop na schenking?


Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Highfield
Berichten: 75
Juridisch actief: Ja
Locatie: Aarschot
Contacteer: Website

#2 , 12 mei 2018 23:30

Beste, hebt u nu gekocht of via schenking ontvangen?
Indien aankoop: werd er daarvoor een lening aangegaan?

Wessel
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 mei 2018 10:41

Wij hebben de grond 4 jaar geleden gekocht; 4/5e aangekocht en 1/5e ontvangen via schenking. Wij hebben hier inderdaad een onderhandse lening voor aangegaan bij mijn venootschap onder hypotheek. Deze hypotheek is ook vastgelegd bij notaris.

Mvg,

Reclame

Fortuin
Berichten: 1013

#4 , 15 mei 2018 12:49

Kort overzicht hieronder -- situatie schenking staat ook vermeld (bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20140523_046):
De meerwaarde wordt echter niet altijd belast. De concrete fiscale behandeling hangt af van het moment waarop u de grond heeft verworven:

* Als u de grond verkoopt binnen de vijf jaar na de aankoop, wordt de meerwaarde afzonderlijk belast aan een tarief van 33 %. U vult de meerwaarde (niet de verkoopprijs) in bij code 1205-56, in vak XVI Diverse inkomsten. Als ‘globalisatie’ ( = samentelling met uw andere inkomsten) voor u voordeliger is, dan wordt de meerwaarde aan hetzelfde tarief als uw andere inkomsten belast.
* Als u de grond verkoopt na meer dan vijf jaar, maar minder dan acht jaar na de aankoop, wordt de meerwaarde afzonderlijk belast aan een tarief van 16,5 %. U vult de meerwaarde in bij code 1206-55, in van XV Diverse inkomsten.
* Als u de grond meer dan acht jaar na de aankoop verkoopt, wordt de meerwaarde niet belast.
* Als u de grond bij schenking gekregen heeft, is de meerwaarde belastbaar als u verkoopt binnen de drie jaar na de schenking en als de verkoop plaatsvindt binnen de acht jaar na de oorspronkelijke aankoop van de grond door de schenker.
Na 4 jaar valt er dus 33% betalen op de meerwaarde van het aangekochte deel. Indien mogelijk een paar maanden wachten tot je de grond minstens 5 jaar in bezit hebt om een deel belasting te besparen.

Het geschonken deel is niet belastbaar tenzij grootmoeder de grond minder dan 8 jaar geleden heeft aangekocht.

Tenzij je nu een echt mooie prijs zou kunnen krijgen (of de meerwaarde verwaarloosbaar zou zijn) zou ik zelf opteren om 8 jaar bij te houden.

Wessel
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 mei 2018 09:56

Allen,

Bedankt voor jullie antwoord! Nee het aanbod is écht te mooi om af te slaan. Dan zal ik door de (d)(z)ure appel heen moeten bijten.

Mvg,

Fortuin
Berichten: 1013

#6 , 16 mei 2018 12:08

Dan wens ik je veel plezier met de meerwaarden. :-)

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”