Belastingaangifte bijberoep

Minoes4kids
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Belastingaangifte bijberoep

#1 , 28 apr 2018 06:48

Dag,

Ik maak Kinderkleding en accessoires in bijberoep. Ik heb een vrijstelling voor de btw.

Ik heb alle kosten van materiaal bijgehouden, klopt het als ik dit bedrag van mijn optelsom aan verkoopprijzen aftrek ik de bruto winst overhoud en dit bedrag dus invul bij de brutowinsten.

Dit is ongeveer een €400, niet erg veel dus.

Heeft het zin om nog beroepskosten in te geven? En begrijp ik het goed dat dit dan bv. 20% van mijn energie facturen kan zijn, en wat van mijn gsm kosten, en dat mijn materialen hier niks mee te maken hebben.

Alvast bedankt
Jessica

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
berenod
Berichten: 942

#2 , 28 apr 2018 08:29

Dag,

Ik maak Kinderkleding en accessoires in bijberoep. Ik heb een vrijstelling voor de btw.

Ik heb alle kosten van materiaal bijgehouden, klopt het als ik dit bedrag van mijn optelsom aan verkoopprijzen aftrek ik de bruto winst overhoud en dit bedrag dus invul bij de brutowinsten.

Dit is ongeveer een €400, niet erg veel dus.

Heeft het zin om nog beroepskosten in te geven? En begrijp ik het goed dat dit dan bv. 20% van mijn energie facturen kan zijn, en wat van mijn gsm kosten, en dat mijn materialen hier niks mee te maken hebben.

Alvast bedankt
Jessica
Inderdaad, dat kan.

Wat je uitgeeft als bijberoeper wordt in twee zaken opgesplitst, ten eerste uw materialen, dewelke je koopt en uiteindelijk weer verkoopt, en ten tweede alle kosten die je maakt om die verkoop mogelijk te maken.

Uw bruto winst is inderdaad uw verkoopsprijs min de materiaal kost (stof, garen, pareltjes enzoverder).

Dan, uw beroepskosten zijn de kosten die je hebt die niet rechtstreeks aan de verkoopsprijs verbonden zijn, dus dit kan gereedschap zijn (naalden, een nieuwe schaar, een herstelling aan een naaimachine,...), verwarming van de ruimte waar je je werk doet, internet abonnement (indien je bijvoorbeeld via internet verkoopt, veel bijberoepers krijgen hun werk via kanalen zoals facebook en dergelijke).

Gereedschappen, indien enkel en alleen voor het bijberoep gebruikt kan je 100% inbrengen.

Andere zaken zoals je internet, verwarming en dergelijke moet wel in verhouding staan tot het effectief gebruik, aangezien de meeste bijberoepers van thuis uit werken moet de verhouding privé/bijberoep correct zijn.

Die uitgaven komen op je aangifte onder vak XVIII punt 7 (a, b en c, normaal allemaal onder c).

Indien je één internet verbinding hebt in je woning, en je op jaarbasis 400€ brutowinst haalt, dan ga je nooit de verhouding privé/bijberoep op 50/50 kunnen zetten, zo zou bijna je gehele winst reeds opgesoupeerd worden door je internet.

Indien voor de fiscus de bedragen realistisch lijken zal het gewoon passeren, indien onrealistisch, zal er een controle kunnen komen.

Meestal, bij zulke kleine omzetten, wanneer de eindresultaten positief blijven en de verhouding privé/bijberoep realistisch is zal de fiscus geen controles doen.

Wanneer het lijkt alsof je je bijberoep gebruikt om een aantal privé uitgaven te bekostigen (en zo je te betalen belasting omlaag brengt) dan gaan ze wel lastig doen.

Wat ook kan gebeuren is dat je het meer als hobby doet, en dat wanneer je eigenlijk alles realistisch telt, je verlies zou draaien. Daar gaat de fiscus het zeer lastig mee hebben want de bedoeling van het ondernemerschap is geld te verdienen (voor jezelf én voor de fiscus!).

Het probleem is een beetje dat voor jouw omzet een boekhouder eigenlijk te duur is, en als je een fout maakt kan de fiscus zeer duur zijn!

Ik zou toch er een boekhouder eenmaal per jaar voor je aangifte eens over laten gaan, of ik zou een online boekhoudsysteem gebruiken (cashaca is er zo een van, google maar). Dat laatste kost een 250€/jaar, ik weet niet of je voor 250€ een boekhouder je volledige jaar kan laten verwerken...

Minoes4kids
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 apr 2018 12:26

Amai dank je wel voor de info. Mijn onderhoud van mijn machines, naalden en dergelijke tel ik nu eigenlijk allemaal samen bij de stoffen, garens, stickertjes,...

Uiteindelijk ga ik dus meer winst overhouden als ik dit allemaal netjes van elkaar ga scheiden.

In ben nu wel begonnen met een webshop sinds enkele maanden en die loopt goed, mijn winst is dus wel aan het steigen. Wat me oké lijkt voor de fiscus!

De maandelijkse kost voor mijn website is dus ook beroepskosten en geen omzet. Ik begin het denk ik wel te snappen.

Wat doe ik met overschot aan stof of materiaal? Ik heb dit eigenlijk al afgetrokken van mijn verkoop bedragen, maar heb altijd nog wel dingen in stock.

Ik ga dat boekhoudprogramma zeker eens bekijken want inderdaad, na informeren bij de boekhouder van mijn broer bleek dat €350 te kosten voor 1x.

Hartelijke bedankt voor de hele duidelijke info, belastingen... Het blijft toch altijd een beetje ingewikkeld en voel me er altijd wat onzeker door!

Reclame

berenod
Berichten: 942

#4 , 28 apr 2018 13:17

Niet vergeten, boekhouder (of je boekhoudprogramma) kan je inbrengen als onkosten, dus praktisch gezien kost het nog minder!

Bij dat boekhoudprogramma krijg je de eerste maand gratis, nadien 19€/maand, dus niet echt duur. Als je iets niet begrijpt krijg je ook ondersteuning!

Ik heb het zelf een aantal jaar gebruikt toen ik nog een activiteit als bijberoep had en was er zeer tevreden van, zeker omdat ik toen niet vrijgesteld was van BTW, en het systeem automatisch de XML files genereerde die je nodig hebt om je btw aangiftes in te geven in intervat.

Hier kan je redelijk wat nuttige algemene boekhoudkundige info vinden, gratis!
http://faq.cashaca.be/

ploomans
Berichten: 6

#5 , 11 mei 2018 14:22

Wat doe ik met overschot aan stof of materiaal? Ik heb dit eigenlijk al afgetrokken van mijn verkoop bedragen, maar heb altijd nog wel dingen in stock.
=> Dat mag je eigenlijk niet doen. Enkel het materiaal dat je reeds gebruikte/verkocht hebt mag je als kost opnemen bij het berekenen van jouw brutowinst.

De formule voor brutowinst is daarom het volgende: omzet - aankoop grondstoffen en handelsgoederen + voorraadwijziging.

Stel dus dat je het jaar begint met 0 euro in voorraad en je voor 10.000 euro stoffen koop en hiervan tijdens het jaar 8000 euro rees opgebruikt (dus eindvoorraad is 2000 euro). Jouw brutowinst is dan: omzet - 10.000 + 2000 = omzet - 8000 euro (en dus niet omzet - 10.000 euro)
Zaakvoerder Cashaca boekhoudsoftware voor zelfstandigen in hoofd- en bijberoep

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”