Boot als kantoor

psails
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Boot als kantoor

#1 , 10 apr 2018 10:05

Zoals mijn nickname doet vermoeden ben ik een gepassioneerd zeiler.
Nu doet volgende situatie zich voor. Ik kan binnenkort aan de slag als freelance IT consultant.

Ik vroeg me af of 1 van volgende scenario's mogelijk zijn en zo ja hoe dit legaal te regelen is:
1) een nieuw zeiljacht kopen op de firma en gebruiken als kantoor. Dit gaat ook effectief zo zijn dan, behalve dat ik er tijdens het weekend ook effectief met het gezin mee wil varen.
2) Een 2e firma oprichten die het zeiljacht koopt en verhuurt als kantoorruimte.

Het lastige is, dat een zeiljacht enkel van laat ons zeggen van april tot oktober bruikbaar is, anders wordt het niet echt aangenaam. Dus van oktober tot april zou ik dan "remote" thuis in mijn home-office willen werken.

Is zoiets legaal verdedigbaar? En zo ja aan welke wetgeving moet ik hiervoor voldoen?

Groeten
Peter

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12817

#2 , 10 apr 2018 10:13

Als je een laag beroepspercentage kiest en voldoende bewijsstukken hebt, valt dat mogelijk nog wel te verdedigen.

psails
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 apr 2018 10:21

wat bedoel je met een laag beroepspercentage. ik zou heel de boot op die manier willen financieren.

Reclame

LeenW
Berichten: 12817

#4 , 10 apr 2018 10:36

Je gaat niet heel die boot via de zaak kunnen betalen. Net als bv. een huis ga je een deel privégebruik moeten geven. Je gaat er immers vaak mee varen met uw familie of voor uw eigen plezier.

Voor btw (als er btw bij te pas komt) wil dat zeggen dat je bv. maar 50% van de betaalde btw in aftrek mag nemen.

Voor directe belastingen ga je met een VAA zitten, en gaat er waarschijnlijk ook een flinke discussie over "overdreven uitgaven" zijn.

psails
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 apr 2018 10:42

ok, mezelf dus flink wat geld uitkeren en hem privé kopen dan maar ...

LeenW
Berichten: 12817

#6 , 10 apr 2018 10:45

Dat zeg ik ook niet. Bespreek dit al eens met uw boekhouder, die kan u een berekening maken met concrete bedragen.

puttemanp
Berichten: 613

#7 , 10 apr 2018 10:47

ok, mezelf dus flink wat geld uitkeren en hem privé kopen dan maar ...
Leuk geprobeerd maar:

Hoe meer je jezelf uitkeert, hoe meer sociale lasten je gaat betalen.
Hoe meer je jezelf uitkeert, hoe meer personenbelasting je gaat betalen.

Afhankelijk van de de vennootschapsvorm die je kiest, kan je de sociale lasten door de vennooschap laten betalen, doch hier betaal je dan weer VAA op.

P.

psails
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#8 , 10 apr 2018 10:53

Eigenlijk was "als kantoor" maar een idee dat ik had om de boot gefinancierd te krijgen via de firma. Op zich maakt het mij niet zo erg veel uit, maar ik wil vermijden dat ik een commerciele vlaggebrief zou moeten aanvragen met alle gevolgen van dien -> hogere kosten voor het runnen van het schip zelf.

Hoe doen andere mensen dat? Een schip op firma en er toch niet met mensen mee moeten varen?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 10 apr 2018 11:53

Er zijn firma's die een boot hebben maar die daar geen kosten van inbrengen en ook niet de boot in kosten brengt, net zoals een Ferrari kopen op een firma geen probleem, maar die ga je zeker niet inbrengen in de belastingen en geen btw voor aftrekken.

Ik weet wel een boot vast liggen als dokters kabinet aan de brug Eeklo - Adegem op de Tieltse steenweg, en die zal dit wel kunnen inbrengen daar het 100% beroeps matig is .

Afbeelding

Afbeelding


http://www.orthoboot.be/
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12817

#10 , 10 apr 2018 12:19

Een stilliggende boot volledig ingericht voor medische doeleinden zal dan ook geen privégedeelte hebben.

psails
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#11 , 10 apr 2018 13:24

ha dat is dan wel een verschil.
Als ik die gewoon betaal/koop via de firma en het enkel zie als bvb een auto waar wel gebruik van gemaakt wordt, maar als ik die niet aftrek van belastingen, dan zou het perfect kunnen?

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”