VAA gebouw

Sebas77
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

VAA gebouw

#1 , 04 apr 2018 10:06

Ik ga een pand kopen: 70% op vennootschap; 30% op mij
KI = 1194,00
beroepsgebruik door vennootschap zal 20% zijn
Terbeschikkingstelling door venootschap aan bedrijfsleider = (70% - 20%) = 50%
1194,00 x 50% < 745 euro
VAA = 1194,00 x 50% x 1,7863 x 100/60 x 1,25 = 2221,71 euro oftwel 185,14 per maand
Om de werking van art.49 WIB niet in de weg te staan zou ik mij niet laten belasten op VAA, maar huur betalen aan vennootschap, maandelijks 185,14 euro of 200 euro afgerond.
Klopt mijn redenering ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#2 , 04 apr 2018 12:22

Beste

Met vennootschap en deze constructie heeft u ongetwijfeld een accountant. Deze kent de specifieke details en het antwoord op deze vraag is in zijn ereloon inbegrepen :-)

To the point maar zonder kennis van het dossier : ik ben niet zeker of de fiscus dergelijke huur als marktconform zal aanvaarden.
Persoonlijk denk ik dat er 2 uitgangspunten zijn.
Primo : ofwel speelt inderdaad bewoning door zaakvoerder en is er VAA. (quid voordeel verwarming, electriciteit enz)
Ofwel verhuurt de vennootschap aan een marktconforme prijs en dan speelt dat niet. Een huur van 200 € is zeer waarschijnlijk niet marktconform en derhalve niet in het belang van de vennootschap om zo'n contract aan te gaan. Dat lijkt me fiscale simulatie.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Sebas77
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 apr 2018 21:49

Bedankt voor de reactie !
Zal toch het risico nemen en me laten belasten op een zeer beperkt VAA

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”