Vanaf wanneer investering/afschrijving?

corewillem
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Vanaf wanneer investering/afschrijving?

#1 , 03 apr 2018 17:57

Beste forumleden,

Ik ben sinds 1 januari 2018 gestart als Freelance IT'er naast mijn studies als student-zelfstandige ( gelijkaardig aan het statuut van bijberoep).
Als freelance IT'er richt ik mij op IT ondersteuning voor KMO's en het bouwen van websites/apps.
Ik val onder de BTW vrijstellingsregeling omdat ik onder de 25.000 omzet blijf.

Is er een bepaald bedrag vanaf wanneer een aankoop als investering wordt beschouwd ?

Ik wil binnekort 2 nieuwe apparaten aankopen, 1 smartphone ( 100% zakelijk gebruik, heb een appart toestel + gsm nummer voor privé-gebruik.) van +-300 euro en een iPad voor het testen van websites en om demonstraties te geven aan klanten (100% zakelijk gebruik) +-450 euro . Beiden zullen dus niet privé gebruikt worden.

Verder kan het nog zijn dat ik later dit jaar of volgend jaar ook een 2de smartphone en of tablet wil aankopen voor het testen van de ontwikkelde apps, geeft dit enige problemen voor de belastingscontroleur ?


Hoe moet ik deze aankopen inbrengen in de boekhouding. Kan dit als kost ingebracht worden of moet als investering worden geboekt en afgeschreven worden over meerdere jaren?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
pluspower
Berichten: 104
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 apr 2018 18:32

Aankopen minder dan 50 euro worden meestal direct als onkosten geboekt. Grotere aankopen worden meestal afgeschreven op vijf jaar (bv auto). Verbruik ervan wordt ingebracht als onkosten.
NB: dit is geen vaste regel.

corewillem
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 apr 2018 18:53

Bedankt voor uw antwoord, als developer heb ik regelmatig nieuwe apparatuur nodig ( gebruik van max 1-2 jaar) voor dat deze "verouderd" zijn. Kan ik deze apparaten "Afschrijven" op bv 1 of 2 jaar?

Reclame

LeenW
Berichten: 12826

#4 , 03 apr 2018 19:01

Dat wordt moeilijk, 3 jaar kun je denk ik nog verkocht krijgen.

corewillem
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 apr 2018 19:14

Kan ik het afschrijven op 3 jaar maar ondertussen ( bv na 1 jaar ) al een 2de kopen ? Voor sommige dingen te testen heb je nu eenmaal het nieuwste model nodig en diverse apparaten van verschillende merken hebben is daarvoor ook soms noodzakelijk.

Meeboo
Berichten: 1488

#6 , 04 apr 2018 09:17

afschrijvingen doe je voor investeringsgoederen die een bepaalde tijd dienen mee te gaan. De afschrijftijd is de vermoedelijke levensduur van het goed in veel gevallen. bvb informaticamateriaal 4 jaar, rollend materiaal 5jaar en meubilair over 10 jaar.

renee444
Berichten: 43

#7 , 05 apr 2018 11:26

Zou hardware op 3 jaar afschrijven, eventueel degressief.

Zijn geen vaste regels voor. De afschrijving wordt geacht overeen te stemmen met de normale waardevermindering. het is dus niet omdat jij het na 1 jaar niet meer gebruikt dat het volledig afgeschreven moet zijn na 1 jaar. Wanneer je de afgeschreven investeringen verkoopt moet je er ook een factuur voor opmaken, wat dan een (belastbare) meer- of minderwaarde kan meebrengen.

Bij mij ging veel hardware defect en werd dan zo verkocht.

corewillem
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#8 , 05 apr 2018 15:29

Hartelijk bedankt voor de antwoorden, het is zo een pak duidelijker.

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#9 , 05 apr 2018 19:43

Beste

Als je even googelt met 'afschrijvingstermijnen activa' krijg je een aantal sites waarop voor de meeste activa de gebruikelijke afschrijvingspercentages/termijnen vermeld staat.

bvb

Afschrijvingspercentages:

Goodwill: 20%
Kantoor en gebouwen: 3%
Nijverheidsgebouwen: 5%
Rollend materieel: 20 a 25%
Meubilair, machines & materieel: 10%
Klein materieel en computermateriaal: 33%
Oprichtingskosten: 100% of 20%
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”