Freelance werken

HSD72
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Freelance werken

#1 , 31 mar 2018 17:15

Beste forumleden,

Ik heb een opportuniteit gekregen om als freelancer te beginnen werken. Weliswaar ben ik momenteel ook vast in dienst bij een andere bedrijf. Ik kan beide jobs combineren maar mijn vraag hierbij is HOE MOET IK ZOIETS AANPAKKEN...
Alhoewel nu geen certificaat bedrijfsbeheer vereist , heb ik er wel ene. Eenmanszaak of bvba? Bepaal ik zelf mijn uurtarief? En meest belangrijke hieromtrent what about taxes? Ik zou niet graag honderden of mss paar duizend euro's willen terug betalen?

Heeft iemand ervaring hieromtrent over hoe ik hieraan moet beginnen?
Dan hoor ik graag naar wat jullie hieromtrent te zeggen hebben!

Mvg,
HSD

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12811

#2 , 31 mar 2018 17:23

U moet zelf de berekening maken of het de moeite is, wij kunnen moeilijk uw rekening gaan maken zonder concrete cijfers.

Normaal bepaalt u zelf uw uren en vergoeding, anders kan er sprake zijn van schijnzelfstandigheid.

eylis
Berichten: 8836

#3 , 31 mar 2018 19:03

Omdat u de regelgeving en bepalingen rond het statuut van zelfstandige (in bijberoep) niet kent, is het voor u momenteel veiliger om uw occasionele opdrachten via een contractenbureau te regelen. (SMart is er zo één). Een contractenbureau neemt het contract over en betaalt u dan een loon uit waar de RSZ en bedrijfsvoorheffing van af zijn. Dan moet u zich daar niet mee bezighouden. Naar verluidt zijn de gebruikers van die diensten tevreden.

Reclame

HSD72
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#4 , 31 mar 2018 22:14

Wel dat lijkt mij inderdaad een schone oplossing! ik zal eens kijken hoe ik verder kan aanpakken! Merci!
Omdat u de regelgeving en bepalingen rond het statuut van zelfstandige (in bijberoep) niet kent, is het voor u momenteel veiliger om uw occasionele opdrachten via een contractenbureau te regelen. (SMart is er zo één). Een contractenbureau neemt het contract over en betaalt u dan een loon uit waar de RSZ en bedrijfsvoorheffing van af zijn. Dan moet u zich daar niet mee bezighouden. Naar verluidt zijn de gebruikers van die diensten tevreden.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”