Belastingen op invaliditeit

fepke
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Belastingen op invaliditeit

#1 , 30 mar 2018 11:46

Ik ben nu een jaar op invaliditeit 66 procent en krijg maandelijks een bedrag van ongeveer 870 euro,nu lees ik hier dat daar nog wel 2500 euro belastingen zou moeten betaald worden!Dit kan toch niet waar zijn. dat zou willen zeggen dat ik eigenlijk moet leven van 67 euro per maand? Men zoon woont nog bij mij en werkt nu sinds een jaar en half en heeft ook een inkomen van ongeveer 1500 euro netto .Kan iemand mij vertellen hoeveel ik nog zou moeten betalen aan de belastingen want ik zit nu wel een beetje in zak en as?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 30 mar 2018 19:09

Wie heeft u dat wijsgemaakt? Op dit bedrag aan invaliditeit moet NIETS aan belastingen betaald worden!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 30 mar 2018 21:26

Volgens mij zijn invaliditeitsuitkeringen wel degelijk belastbaar. Er is een vrijstelling op de eerste +- 7.500€ verhoogd met +- 1.500€ voor je inaliditeit. Op het gedeelte boven de +-9.000€ betaal je belasting: 25% tot +- 11.000€, 30% tot +- 13.000€ etc.

Uw specifieke situatie kan de berekening beïnvloeden (kinderen ten laste, aftrekposten, ...)

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 02 apr 2018 12:07

Beste fepke,
u mag mij best geloven. Op dat bedrag dient u geen belastingen te betalen. Invaliditeitsuitkeringen zijn idd wel belastbaar. Maar....
Als invalide heeft u een verhoogde vrijstelling. Bovendien is er een vermindering voor zo'n inkomsten. Eén en ander maakt dat dit bedrag vrij is van belastingen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

laryge
Berichten: 136
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 apr 2018 16:03

Er is denk ik een verschil tussen:
- invaliditeitsuitkering die je ontvangt van de mutualiteit. Ik denk dat je hierop wel belastingen betaalt.
- inkomensvervangende en integratietegemoetkoming (in de volksmond ook vaak "invaliditeit" genoemd). Deze is belastingvrij.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 02 apr 2018 17:45

Een vergoeding van 870 € per maand, geeft 10500 € per jaar. Dit bedrag is belastbaar, maar valt volledig in de schijf van 25 % = 2625 €. Voor een invalide is er een vrijstelling van 7420 + 1520 € = 8940 € >> 2235€. Het saldo van 390 € wordt weggewerkt door de vermindering voor invaliditeitsuitkeringen, zodat er geen belasting verschuldigd is.
Trouwens , er is nog ruimte. De maximum vermindering bedraagt ong. 2500 €.
Wat mij verwondert is dat Fepke slechts 870 € ontvangt. Waarom is dat?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”