Ontheffing verkeersbelasting mogelijk?

LeenW
Topic Starter
Berichten: 12824

Ontheffing verkeersbelasting mogelijk?

#1 , 26 mar 2018 18:58

Situatie: Persoon overlijdt in 2016 en laat wagen na aan 3 kinderen. Wagen blijft sindsdien in de garage staan omdat de kinderen er niet uit geraken wie hem wil kopen. Verzekering wordt opgezegd. De inschrijving wordt niet veranderd. Nu ontvangt de oudste zoon een aanslagbiljet verkeersbelasting. Is ontheffing hier mogelijk op basis van dat de wagen niet gebruikt werd? Is schrapping verzekering hier voldoende bewijs?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
katwezel
Berichten: 375

#2 , 26 mar 2018 19:17

Op zich heeft de verzekering weinig te maken met de inschrijving en erfgenamen delen in baten en lasten van een erfenis , dus zolang de nr plaat wordt behouden dien je de belasting hierop te betalen ( raar dat de verzekeringsmakelaar dit niet heeft gemeld )

artemis
Berichten: 3293

#3 , 26 mar 2018 19:25

Ik vrees van niet.
Enkel inlevering van nummerplaat en uitschrijving bij DIV kan je ontlasten van wegentaks is mijn ervaring.

Heb ooit door verblijf in buitenland mijn nummerplaat voor 3 maanden ingeleverd bij verzekeringsmakelaar. Dit schortte enkel mijn verzekering op voor 3 maanden waardoor mijn premie voor dezelfde termijn verleng werd, maar het had geen invloed op de wegentaks.

Reclame

artemis
Berichten: 3293

#4 , 26 mar 2018 19:30

Daarbij rijden er voldoende wagens onverzekerd rond.

LeenW
Topic Starter
Berichten: 12824

#5 , 26 mar 2018 19:43

Klopt, daar ben ik misschien wat te naïef in. Ik dank jullie voor jullie inzichten!

Sirkii
Berichten: 5396

#6 , 26 mar 2018 21:20

Achterplaat afvijzen en afgeven in een postkantoor voor schrapping. Papieren bijhouden voor de koper. Als je aan t loket 9€ betaalt is t de dag zelf in orde. Als je de plaat in de bus steekt duur t iets langer. Autobelasting rekent per begonnen maand.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”