Freelance werk doorverkopen - wat hou ik er zelf aan over?

Raket83
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Freelance werk doorverkopen - wat hou ik er zelf aan over?

#1 , 23 mar 2018 11:16

Ik ben aan het denken om een eenmanszaak te beginnen.

Ik zou dan internationaal freelance werk verkopen aan Belgische bedrijven.

Een voorbeeld: een bedrijf heeft een grafisch ontwerp nodig, ik heb een freelancer in bvb indonesie of USA die dit ontwerp maakt voor mij, ik verkoop dit dan door. Daarvoor gebruik ik gekende online platformen zoals Upwork of Elance. Ik functioneer dan als tussenpersoon.

Nu vraag ik mij af hoe de belastingen hiervoor in elkaar steken.

Stel dat de freelancer 20$/u vraagt en dat ik aan mijn klant 30€/uur vraag.

Betaal ik dan gewoon 20$ zonder BTW aan de freelancer?
Of moet ik hierop BTW betalen en kan ik dit terugvorderen?
Moet ik BTW betalen in België?
Hoe moet dit boekhoudkundig verwerkt worden?

Ik zou dus graag te weten komen in dit voorbeeld hoeveel ik dan netto per uur er aan over hou.

Alvast bedankt!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12824

#2 , 23 mar 2018 11:32

Met alle respect, maar dit zijn basisvragen. Als u dat zelf niet weet of kan opzoeken, betwijfel ik of het wel een goed idee is een onderneming te starten.

Dat gezegd zijnde, je betaalt btw op die ontvangen dienst, maar mag die ook aftrekken. U moet btw aanrekenen in België aan uw Belgische klanten. De btw is neutraal, je moet dus steeds exclusief rekenen. Tarief PB en sociale bijdragen hangt van uw situatie af.

Raket83
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 mar 2018 15:12

Bedankt voor uw antwoord Leen. De vraag stelde ik omdat het gaat over niet-EU freelancers. Daarvoor zou gelden dat er geen BTW verrekend wordt.

Ik krijg dus een factuur met 1 lijn, bvb 3 uren - 60$
Geen vermeldingen van BTW.

Reclame

LeenW
Berichten: 12824

#4 , 23 mar 2018 15:28

Klopt, btw wordt verlegd naar België. Aan te geven in 87 en 56, aftrekken in 81 en 59.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”