Werkelijke beroepskosten bij thuiswerk?

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

Werkelijke beroepskosten bij thuiswerk?

#1 , 19 mar 2018 14:56

Ik werk ongeveer 1 dag per week van thuis uit. ik heb daarvoor een bureauruimte, maar die gebruik ik uiteraard ook privé. Stel dat ik mijn werkelijke beroepskosten zou willen bewijzen, wat kan ik dan juist inbrengen en hoe bereken ik dit?

Momenteel kom ik enkel wat betreft verplaatsingsonkosten aan een goeie €2000. Het forfait is echter meer dan €4000, dus kans is groot dat ik daar niet kom door ook de kosten van mijn thuiswerk plek in rekening te brengen, maar je weet nooit, natuurlijk.

Bijkomende info:
1. Het is mijn eigen woning (wordt momenteel afbetaald).
2. Voor het internet abonnement krijg ik een forfait van de werkgever, dus ik vermoed dat ik dit niet kan inbrengen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
edc1
Berichten: 50

#2 , 19 mar 2018 15:35

Percentage opp bureau/totale bewoonbare opp /7. Alle kosten van je woning kan je dan aan dit percentage in rekening brengen. (water, electr, gas, intresten lening, onroerende voorheffing, enz...)
Ik denk niet dat je aan 2000 euro zult geraken.

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 mar 2018 15:50

Percentage opp bureau/totale bewoonbare opp /7. Alle kosten van je woning kan je dan aan dit percentage in rekening brengen. (water, electr, gas, intresten lening, onroerende voorheffing, enz...)
Ik denk niet dat je aan 2000 euro zult geraken.
'k denk het ook niet eerlijk gezegd, maar 'k zou het bij benadering wel eens willen berekenen. Kan ik gewoon 1/7e nemen? Thuis werk is maar 8 a 9 uur. Als je 1/7e neemt, zou je veronderstellen dat het een volledige dag (12 of 24 uur) is, niet? Is dit ook hoe de fiscus het ziet?

In dat geval: Jaarlijkse kosten voor:
Water: €500
Energie: €1500
Onroerende voorheffing: €700
Brandverzekering: €800

Totaal: €3500

Bureauruimte is ongeveer 16m² op een totale bewoonbare oppervlakte van 160m² (en dan foefel ik nog door de afgewerkte zolder van 45 m² niet in rekening te brengen, wegens niet gekend bij het kadaster ;-) ), dus ongeveer 10%. Dus als ik bovenstaande kosten neem, zou ik daar 10% voor 1/7e kunnen inbrengen. Of €350 / 7 = €50. Mmm, nog héél wat te gaan, dan. Zelfs met de intresten van mijn lening, kom ik nog niet in de buurt...

Moraal van het verhaal: als je niet op +70 km van je werk woont, of een gigantisch bureau hebt thuis, raak je nooit boven het wettelijk forfait...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Jo23
Berichten: 378
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 mar 2018 19:23

Beste

Je kan best eens de belastinggids van Test aankoop inkijken. Daar staat een mooi overzicht in voor het berekenen van de werkelijke kosten van loontrekkenden. Je kan uiteraard ook bureel inrichting en informatica kosten inbrengen indien je facturen hebt. Best alle facturen goed bijhouden en dan moet je narekenen of je boven je forfait uitkomt. Ik ken mensen die 5/7 kunnen inbrengen omdat ze alle dagen een aantal uren van thuis werken en dan kom je uiteraard snel hoger uit. Vergeet ook de afschrijving van je woning niet (op 33 jaar), het zijn die recurrente kosten die samen met verwarming, onderhoud, verzekering, grondbelasting, gemeente tax enz. toch oplopen als je de rekening maakt.
Succes !

berenod
Berichten: 942

#5 , 20 mar 2018 06:44

En wat in deze rekenoefening indien er een netto vergoeding voor thuiswerk wordt betaald (staat zo op loonfiche), die zal dan vermoedelijk nog eens van de werkelijke onkosten gerelateerd aan het thuiswerk af moeten getrokken worden?

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”