voorschot wagen - levering volgend jaar

bruma
Topic Starter
Berichten: 7

voorschot wagen - levering volgend jaar

#1 , 19 mar 2018 11:04

Misschien s de titel niet correct gekozen even wat uitleg.
Stel dat je nu een Tesla model 3 zou willen kopen, er nog andere (PH)EV kerken/modellen die exact hetzelfde doen, dan dien je een (groot)voorschot te betalen.
Een Duits merk laat zelfs toe om de wagen excl accupack volledig op voorhand te betalen (levering 2019) met 4% korting op de aanschafprijs.

Hoe kijkt de personenbelasting hier tegen aan indien je de wagenkosten in rekening brengt (gezien geen woon-werkverkeer dien je alle autokosten te bewijzen)?

-) als uitgave (betaald in 2018) en éénmalig in rekening te brengen (?)
-) als afschrijving zoals je in 2018 een nieuwe wagen zou kopen
-) niet - enkel de inschrijving is de datum van in gebruikname, echter de betaling gebeurt niet in het jaar van in verkeerstelling dus totaal niet aftrekbaar

Misschien is de vraag te herleiden tot: zijn de kosten van een wagen (incl voorschot) in rekening te brengen in het jaar van betaling of in het jaar van inschrijving (bestelling van wagen in december)

TIA

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 mar 2018 16:16

Van de website van de FOD Financiën:
Als u beroepsmatig enkel de gebruikskosten van auto, auto voor dubbel gebruik of minibus voor uw woon-werkverkeer aftrekt, moet u slechts:

* kunnen aantonen dat u uw auto wel degelijk voor het woon-werkverkeer heeft gebruikt.
* het aantal kilometer dat u voor het woon-werkverkeer heeft afgelegd, kunnen bewijzen.
Ik denk niet dat je het eerste puntje zal kunnen bewijzen, aangezien u de auto nog niet hebt.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”