PERSONENBELASTING

Antbus
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

PERSONENBELASTING

#1 , 16 mar 2018 14:18

Dag,

Wie kan mij met raad bijstaan in volgende situatie:

Eerste verhaal:
- aangifte personenbelasting tijdig en volledig (maar fout in aangifte: verkeerde code)
- aanslag personenbelasting (AJ 2015) niet conform aangifte (wijziging 1)
- geen bericht van wijzing
- bezwaarschrift (1) tijdig ingediend tegen aanslag met motivatie en vermelding
“…aangifte wordt door de administratie, zonder voorafgaande kennisgeving, gewijzigd”. Vraag om vernietiging en herberekening van aanslag
- beslissing over bezwaarschrift – argumenten afgewezen, geen woord over het ontbreken van een bericht van wijziging (1) (schending van motiveringsplicht)
- tijdig verzoekschrift ingediend bij de rechtsbank van eerste aanleg

Tweede verhaal (zelfde aanslag):
- op laatst moment in oktober 2017 een bericht van wijziging (wijziging 2). Motivatie: Korte omschrijving van de reden van wijziging 1, aangifte onder code 1158 (inkomsten lijfrente) wordt gedeeltelijk gesplitst en wordt belastbar als beroepsinkomen volgens tussenvonnis. Vonnis niet betekend, geen bericht van gewijzigde, geen vermelding van “uitvoerbaar bij voorraad”.
- bezwaarschrift (1) tijdig ingediend tegen bericht van wijziging met motivatie
- bericht van taxatie
- aanvullende aanslag (enkele dagen voor de verjaring)

Ik vraag mij af of dat en procedurefout kan recht gezet worden zonder vernietiging van de oorspronkelijke aanslag door het opsturen van een bericht van wijziging en argumenten gebaseerd op een vonnis uit welke zij geen rechten mogen uitputten

Dank u voor uw hulp

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding