Vragen omtrent belastingen bij verhuis Finland

bosii
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

Vragen omtrent belastingen bij verhuis Finland

#1 , 15 mar 2018 17:07

Dag iedereen,

(als dit niet de juiste plek is om dit te posten, zouden jullie mij dit dan kunnen laten weten, bedankt).

Ik ben Belg, maar heb altijd gedroomd om eens wat internationale ervaring op te doen door een aantal jaren in het buitenland te gaan werken.
Mijn oog viel hierbij op een mooi joboffer uit Finland.

Nu vroeg ik mij enkele dingen af rond fiscaliteit en belastingen, zouden julliemij een beetje in de juiste richting kunnen duwen en mij helpen met het beantwoorden van enkele vragen waarmee ik zit.

Ik zou het namelijk heel jammer vinden als deze verhuis naar het buitenland (die ik momenteel zie als niet permanent) mij een klein fortuin zou kunnen kosten. ik had dus volgende vragen.

1) De dag dat ik belgië verlaat en mij domicilieer in finland. Moet ik dan geen belastingsbrief meer invullen in Belgie (en bij gevolg dus geen belastingen meer betalen in België?)

2) Doorheen de jaren heb ik een aardige portefieulle met aandelen opgebouwd. Nu zag ik dat er in Finland een 'capital gain tax' geldt op aandelen. Ik veronderstel, zolang ik niets verkoop, ik geen gain heb, dus ook geen belasting moet betalen in finland. Als Ik na pak weg 3 jaar terugkom naar België kan ik aandelen zonder probleem verkopen en geen capital gain tax betalen.

3) Ik ben echt pro-beleggen. ik zou daar zeer graag verder mee willen doen na mijn verhuis. Als ik nu vanuit Finland een aandeel zou kopen bij bv binckbank (belgische broker). Dan houdt deze automatisch belgische beurstaks in en de belgische dividendbelasting (30%). Ik zag dat ik in Finland ook 30% dividendbelasting moet betalen. Ik neem dus aan dat ik de 30% in België niet hoef te betalen. Ik veronderstel dat ik de Belgische beurstaks ook niet hoef te betalen (deze wordt ook automatisch ingehouden door Binck). Kan ik die belgische beurstaks en belgische dividendbelasting terugkrijgen op één of andere manier?

4) Weet er iemand of dat, wanneer ik blote eigenaar ben van een huis in België, dit één of andere belasting teweegbrengt in Finland?

5) Via een schenking ben ik de begunstigde van een tak23 levensverzekering. Indien de schenker komt te overlijden, ga ik er financieel dus erg op vooruit. Weet er iemand of dit een belasting teweegbrengt wanneer ik op dat moment inwoner en dus ook belastingbetaler ben in Finland?

6) Zijn er volgens jullie nog financiele lijken die uit de kast kunnen vallen?

Ik weet het, het zijn een heleboel vragen, maar ik heb niet echt kaas gegeten van verhuizen naar een ander land, dus als iemand mij een beetje op weg kan helpen, dat zou fantastisch zijn!

Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 15 mar 2018 17:17

Vanaf het ogenblik dat u zich in Finland domilieert bent u belastingsplichtig in dat land voor alle inkomsten die u vanaf dan -in eender welk ander land- geniet. Hoe u juist zal belast worden hangt af van de Finse belastingswetgeving welke we niet kennen.
U zal zich in Finland moeten laten voorlichten en voor wat betreft de inkomsten die in België worden uitbetaald het bilateraal belastingsverdrag
dat beide landen hebben afgesloten grondig bestuderen.

België zal alleszins in eerste instantie roerende voorheffng afhouden op uitbetalingen van roerende inkomsten in België.
Soms is het mogelijk om de dubbele heffing (deels) te recupereren. Dat is het geval indien betroffen landen een verdrag heeft met dat specifieke land. De procedure voor recuperatie is nogal complex en een bank zal dit ook niet gratis doen. Behalve voor erg grote bedragen, wordt dit daarom praktisch zelden gedaan.

Blote eigendom van een woning geeft geen aanleiding tot inkomsten en dus ook geen verplichting tot aangifte.

Erfenissen worden belast daar waar de erflater de laatste vijf jaar van zijn leven woonde. Of Finland daarbovenop nog eens belast moet u in Finland navragen. Sommige landen doen dat, andere dan weer niet. Er is geen uniforme algemene regeling, zelfs niet binnen de EU.
Het venijn zit in de details.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

bosii
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 mar 2018 18:14

Hallo,

Bedankt voor je snelle reactie.
Weet je dan toevallig hoe het zit met de belasting die automatisch wordt ingehouden door de belgische brokers of bv dividenden? Ik hoef deze toch niet meer te betalen als ik geen belastingplichtige meer ben in België? Idem voor de beurstaks? Of ben ik mis?

Note: Ik heb het hier niet noodzakelijk over belgische aandelen. Stel ik koop een aandeel in Frankrijk via mijn Belgische Binck account. Dit aandeel betaalt een dividend. Frankrijk zal hier een bronbelasting op heffen. Vervolgens houdt Binck 30% RV in. Dan dien ik mijn dividend aan te geven in Finland en dien ik weer 30% te betalen. Het is die 30% die Binck inhoudt. Weet iemand of dit op één of andere manier te recupereren valt?

Bedankt!

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 15 mar 2018 18:17

Ze gaan die inhouden. Maar in sommige bilaterale verdragen staat de mogelijkheid om die (gedeeltelijk) terug te vorderen.
Hoe dat zit voor een belastingplichtige in Finland met roerende inkomsten uitbetaald in België weet ik niet.
Het is een tamelijk ingewikkelde materie die dan bovendien nog varieert doorheen de tijd.

Hier vindt u de algemene principes uitgelegd (maar dan gezien door een Belgische fiscale bril, niet door Finse):
https://www.test-aankoop.be/invest/fisc ... dividenden
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”