Zin en onzin in aftrekbare kosten op de belastingen bij motor en uitrusting

kwantakosta
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Zin en onzin in aftrekbare kosten op de belastingen bij motor en uitrusting

#1 , 13 mar 2018 09:35

Beste,

In kader van mijn voorbereiding om een degelijke bestuurder te worden voor een motor, een zo veilig mogelijke setup te bekomen om op de baan te komen en zo kost efficient mogelijk te zijn had ik in deze post en aantal vragen met betrekking to het al dan niet inbrengen van een motor / kledij / brandstof .... in de belastingen.

De huidige situatie:
ik heb momenteel een auto van de werkgever die ik ook in privé kan en mag gebruiken (hiervoor betaal ik ook de V.A.A.)
Ik start dadelijk met mijn opleiding voor het motor rijbewijs en zal na het afleggen van mijn examen (er vanuitgaande dat ik geslaagd ben) mijn motor ook aankopen. Hiermee zou ik graag ook woon-werk verkeer doen. De nadruk zal momenteel wel nog liggen op het prive gebruik van de motor en woon-werk zal eerder occasioneel zijn.

woon-werk is dagelijks 150km in totaal (heen en weer) => +/- 220 dagen werken => 220*150 => 33.000km

De vraag:
Als ik ervoor zou kiezen bovenstaande uit te voeren: is het dan mogelijk zaken in te brengen in de belastingen ?
Zoja ? wat kan ik inbrengen, wat moet ik ervoor doen, waaraan moet ik voldoen. Is het uberhoud zinvol om te doen.

Sinds dit jaar is het ook mogelijk de wagen in te leveren voor cash. indien ik dit doe moet ik dat dat aanzien als een loonopslag en dus geen V.A.A. ?
M.A.W. als ik cash zou kiezen heb ik geen wagen meer voor het werk. Ik veronderstel dat (ervanuitgaande dat ik dus geen V.A.A. meer heb) dit een interresante keuze kan zijn om zo meer in te kunnen brengen.

indien ik hier voor kies kan ik uiteraard privé nog een wagen aanschaffen voor de dagen dat het niet veilig is of te koud is of dergelijke. Maar ik zou dan uiteraard graag meer gebruik maken van de motor.

Kortom wat raden jullie mij aan gezien ik nu een wagen van het werk heb en een motor wil aanshaffen:
- inruilen voor cash
- behouden en ook met motor rijden onder X voorwaarden zodat het ook voordelig is
- helemaal niet rijden met de motor voor woon-werk
- niks inbrengen
- ....

Bedankt op voorhand

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#2 , 13 mar 2018 16:26

Beste

U moet begrijpen dat hier onmogelijk een relevant antwoord kan komen gezien een groot aantal variabelen niet opgegeven worden.
Wat zal de inruiling voor cash voor u betekenen? (welk type wagen, kostprijs, al dan niet tankkaart...)
Aankoopprijs + variabele kosten motor? Afschrijving?
In welke mate heb je nadien nog een privé wagen nodig? (boodschappen, gezinsuitstappen, vakanties...) wat is de kostprijs daarvan?
Hoe ziet uw belastingsituatie er uit?
U kan via tax on web zelf de verschillende simulaties maken eens u de variabelen invulde en zo de juiste keuze maken.
Maar een wiskundige vergelijking maken met 16 onbekenden zal zelfs de beste ingenieur niet lukken...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Sirkii
Berichten: 5395

#3 , 13 mar 2018 19:32

Zelfs zonder 16 vergelijkingen om de 16 onbekenden uit te rekenen kan een reactie gegeven worden.

Voor 150€ VAA heb je al een dikke wagen met onbeperkte tankkaart. Jaarlijkse belastingskost 53,5% of zo n 950€.

De forfaitaire beroepskost is maximaal 4.320€. Je zit zelfs met een klein salaris al rap boven de 3000€. De eerste 3 duizend euro beroepskost leveren dus al geen belastingsbesparing op.

Je mag je motokosten pro-rata als beroepskost aangeven. Per rit ruwweg 15€ aan benzine en voorts proportioneel werk/prive de afschrijving etc. Als je 20.000€ investeert (wat veel is) met afschrijving op 5 jaar maximaal 4000€ als je alleen werkverkeer zou hebben (en 220*15€ benzine en wat onderhoud) of samen ruwweg 8.000€ waardoor je op het gedeelte boven uw forfait zo n 3.000€ belasting bespaart maar wel 8.000€ uitgeeft. Dit kost je dus 5.000€ tegen minder dan 1.000€ met je VAA zonder de uitgaven voor een eigen tweede wagen.

Als je de motor toch prive zou kopen en slechts sporadisch naar t werk rijden ga je wegens de proportionaliteit niet boven het forfait geraken. Zelfs niet met de saliswagenkilometervergoeding tot de VAA waarde ingebracht.

Hoe de cash for cars dit plaatje beinvloeden weet ik nog niet daar ik de regels ervoor nog niet gezien heb.

Reclame

Fortuin
Berichten: 1013

#4 , 13 mar 2018 21:48

Wat men hierboven stelt klopt niet helemaal. Het is mogelijk een motor degressief af te schrijven. Zo verkrijg je een dubbele aftrek in het begin van de 5-jarige afschrijvingsperiode. Dit is vrij te kiezen. Laatste 1 of 2 jaar dat dit mogelijk nog kan, voor zover ik weet. Na 2 voordelige aanslagjaren degressief afschrijven kan je weer overschakelen op het forfait. Dit kan je aanslagjaar per aanslagjaar aanpassen.

Zie o.a. http://www.bespaarbelastingen.be/algeme ... -het-werk/

In de jaren dat je het forfait niet gebruikt kan je daarnaast uiteraard ook nog al je andere kosten inbrengen: PC, bureau thuis, etc. Die geef je waarschijnlijk nu niet aan omdat deze onder het forfait liggen (bij de meeste mensen althans). Kan m.i. zeker de moeite zijn, zeker voor één of twee aanslagjaren.

Xerpes
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 mar 2018 19:01

Toevallig kom ik op dit forum terecht om net dezelfde vraag te stellen.
Ik maak gebruik van een cafetariaplan op't werk en doe mijn woon-werkverkeer (100 km h&t) momenteel met de wagen. Ik overweeg nu om (opnieuw) een moto te kopen en zou daar dan een groot deel van mijn woon-werkverkeer mee doen.
Het hoe en wat allemaal inbrengen is me wel duidelijk, ik vroeg me alleen af of het wel mogelijk was om ook nog een moto in te brengen als je al een wagen least via de werkgever.

Stel dat ik 100 dagen met de auto kom en 100 met de moto, dan vul ik bij beroepskosten de som van volgende bedragen in:
- 100 x 100 x 0,15 (werkgerelateerde km met de auto
- kosten moto (naar verhouding werk/privé)

Als ik bovenstaande berichten goed begrepen heb zou het op die manier dus wel kunnen?

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”