Belastingsteruggave bepaald in mijn voordeel

Abrone
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Belastingsteruggave bepaald in mijn voordeel

#1 , 12 mar 2018 17:22

Hallo,
Even situatie schetsen .
Mijn ex partner en ik zijn uit elkaar gegaan in maart 2017 . Ons wettelijk samenlevingscontract hebben we laten verbreken in dec 2017 . Na lang zagen van mijn kant uit .
Nu trekken wij dit jaar van het aanslagjaar 2016 1005€ terug .
Door onze wettelijke scheiding is dit automatisch berekend geweest en heb ik een schrijven gekregen waarin staat dat mijn recht op de teruggave op basis van inkomsten is bepaald op 1005€ .
Nu wil mijn expartner hier natuurlijk de helft van. Ben ik verplicht hem dit te geven ? Of kan ik alsnog beslissen om mij dit bedrag toe te kennen ?
Zou ik er eventueel een advocaat bij halen , wat hij wel gedaan heeft zo zegt hij .
Deze zegt dat hij recht heeft op de helft van dit bedrag .

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fortuin
Berichten: 1013

#2 , 12 mar 2018 17:57

Waarom zou hij geen recht hebben op de helft? Het was een gedeelde aangifte, dus m.i. heeft hij recht op de helft.

Als je samen een stoel gekocht zou hebben, waar je elk de helft betaalde, zou hij ook recht hebben op de helft..

Daarnaast: voor €500 een advocaat raadplegen is ook niet de moeite. Ik zie ook niet in welke argumentatie je (of hij) zou aanvoeren om de helft niet over te maken. Advocaten werken nog altijd met de elementen van een dossier. Het zijn geen tovenaars zoals sommigen denken. :lol:

Abrone
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 mar 2018 18:26

Waarom zou hij WEL recht hebben op de helft ?
Vermits hij meer verdiend als mij en evenveel betaald aan alle vaste kosten en lening als mij?

Ik weet het niet
Financien zegt dat het wettelijk bepaald is in mijn voordeel,
Ik wil er allesinds geen advocaat bij halen . Niet voor zoiets klein maar meneer dreigt wel met een advocaat .

Reclame

LeenW
Berichten: 12828

#4 , 12 mar 2018 18:30

Waarom zou hij WEL recht hebben op de helft ?
Vermits hij meer verdiend als mij en evenveel betaald aan alle vaste kosten en lening als mij?

Ik weet het niet
Financien zegt dat het wettelijk bepaald is in mijn voordeel,
Ik wil er allesinds geen advocaat bij halen . Niet voor zoiets klein maar meneer dreigt wel met een advocaat .
Als hij meer verdient, zal hij mogelijk ook meer extra voorheffing betaald hebben en zal hij met die logica recht hebben op meer dan de helft.

Abrone
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 mar 2018 18:33

Heb ik geen idee van , ik heb altijd geweten dat hij betaalde , ik trok terug . Daarna samen gaan lenen voor de woning . Dus werd alles samen geteld vanaf dat moment door het samenlevingscontract.
Dit is enkel maar wat er op mijn papier stond van de belastingen . Tenzij we in onderling akkoord het anders wilden verdelen

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 12 mar 2018 19:54

Waarschijnlijk heeft de belastingdienst dit zo bepaald na berekening van de aangifte voor ieder afzonderlijk. Dat is de gewone gang van zaken in zo'n situatie. Dit kan u gemakkelijk controleren op de afrekening : zie de tweede onderste lijn voor de samenvoeging. Of zie Tax-on-web.
Het zou zelfs kunnen dat uzelf eigenlijk nog meer terugkrijgt en hij zou moeten betalen. En bovendien, jullie leven in scheiding van goederen als wettelijk samenwonenden. Dus , niet zo maar toegeven.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Fortuin
Berichten: 1013

#7 , 12 mar 2018 23:16

De feiten zijn onvoldoende duidelijk, maar ik deel de mening van Leen hier. Ik zou gewoon delen door 2 en het geheel proper afronden. Wil je hier nog maanden en/of jaren over discussiëren?

Niet dat ik aan uw verhaal twijfel, maar indien men u voor de rechtbank sleept en je verliest, dan zal je nog een rechtsplegingsvergoeding mogen betalen ook. Dus tenzij u duidelijk zelf voor een rechter kan onderbouwen waarom (en hoeveel) uw deel van die €1,000 (wat niet het geval lijkt te zijn) is, zou ik er niet aan beginnen.

Gewoon stellen -- hij betaalde en ik trok terug, is zeker onvoldoende. Waarom betaalde hij? Waarom trok jij terug? Omdat iemand nog extra belastingen moet betalen wilt trouwens niet zeggen dat het belastingkrediet niet evenredig toepassing kan vinden op het inkomen van jezelf en je ex partner. U kan m.a.w. evenveel "winst" hebben.

LeenW
Berichten: 12828

#8 , 13 mar 2018 08:35

Vraag aan het ontvangkantoor of de aanslag reeds uitgesplitst is of niet, dat hangt van het moment van de scheiding af.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#9 , 14 mar 2018 15:13

Abrone, als u mij op één of ander manier ( via persoonlijk bericht ?) de gegevens volgens uw aanslagbiljet meedeelt, bezorg ik u de uitgesplitste bedragen. Wat is het resultaat van iedere partner afzonderlijk?
Dat is niet zo moeilijk om er uit te halen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Abrone
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#10 , 16 mar 2018 18:29

Ik heb ondertussen zowel bij de fiscus als nr een advocaat gegaan met deze vraag :
Fiscus heeft doorgegeven aan mijn Advocaat dat ik inderdaad recht heb op het volledige bedrag en dat dit dus idd een berekening is geweest door ons wettelijk scheiding .

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”