fiscaliteit hypotheekoverdracht + toevoegen kredietnemer aan hypothecaire lening

Kevin33
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

fiscaliteit hypotheekoverdracht + toevoegen kredietnemer aan hypothecaire lening

#1 , 11 mar 2018 14:22

Ik ben eigenaar van een appartement, en ben hiervoor in 2012 een hypothecaire lening aangegaan. Op 31/12/12 woonden zowel mijn vriendin als ik in dit appartement. Mijn vriendin is geen eigenaar, en betaalt de lening niet mee af.
Nu gaan we een nieuwbouwwoning kopen (50/50 verdeling). In een eerste fase kopen we een ruwbouwwoning die wind-en waterdicht wordt opgeleverd. Daarna laten we de afwerking doen door een algemene aannemer. We verhuizen als de nieuwbouw klaar is, daarna wordt mijn appartement verkocht.

De bank stelt voor om een hypotheekoverdracht uit te voeren. Ik verneem tegenstrijdige berichten over de fiscaliteit, en heb hierbij heb ik de volgende vragen:
• Kan ik de woonbonus (lening 2012) behouden?
• Mijn vriendin zal dan ingeschreven worden in de hypothecaire lening (50/50). Zal zij van een fiscaal voordeel kunnen genieten? Zoja, welk voordeel exact? (woonbonus van 2012 zoals ik? Geïntegreerde woonbonus van na 2015? Niets? Of…?)
• Is het belangrijk wanneer de aankoopakte van de nieuwe woning, verhuis naar woning, en verkoopakte van het oude appartement plaatsvinden? (soms lees je dat bij een hypotheekoverdracht aankoop en verkoop op dezelfde dag moeten plaatsvinden)

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 11 mar 2018 17:06

Hypotheekoverdracht : de bestaande hypotheek met 30 jaar geldigheid heeft voortaan de nieuwe aankoop als onderwerp. Is kostenbesparend.
U bekomt de woonbonus zoals die nu van toepassing is. Idem voor uw vriendin.
Aankoop en hypotheekoverdracht zal dezelfde dag zijn. Verkoop appartement moet gestart zijn per 31/12 en effectieve verkoop voor 31/12 het volgend jaar.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Kevin33
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 mar 2018 17:54

Beste Wanton,
Hartelijk dank voor uw reactie!

- Mag ik vragen waarop u zich juist baseert dat mijn vriendin ook van de woonbonus zal gebruik kunnen maken? (bepaalde verwijzing naar wettekst ofzo waarvan ik gebruik zou kunnen maken indien er een betwisting zou zijn met de FOD Financiën? ; want ik vind dat zelf nergens terug...)

- wij wonen momenteel wettelijk samen, als ik u goed begrijp is dit voldoende om allebei van de (oude) woonbonus gebruik te kunnen maken..? (en huwelijk met woning in de gemeenschap brengen dus niet noodzakelijk?)

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 12 mar 2018 09:38

Uw vriendin wordt eigenaar van haar eerste woning. Zij onderschrijft mee een hypothecaire lening. Indien deze lening voldoet aan de voorwaarden, geniet zij automatisch van de woonbonus. De financiële instelling zal de nodige bewijzen leveren.
Zie : https://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-won ... -woonbonus

Wanneer de woning van één persoon is, heeft de wettelijk samenwonende partner geen recht op een woonbonus. Zij is geen mede-eigenaar en heeft geen deel in de lening. Dat zou ik zelfs erg afraden.
Jullie kopen een woning die voor beiden de eerste en enige woning zal worden. U geniet dan beiden van de woonbonus zoals die van toepassing is op het moment van de lening.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#5 , 12 mar 2018 21:47

Beste

Wanton heeft gelijk.
Bij een hypotheekoverdracht wordt enkel de waarborg gewisseld. het bestaande contract blijft lopen. En dat betekent dat de startdatum van dat contract de fiscaliteit bepaalt. Het tweede is een solidarisatie van je partner. Dat gebeurt regelmatig en heeft geen wijzigend effect op het krediet. Ook zij treedt in de rechten en plichten van de kredietovereenkomst waarvan de modaliteiten gedefinieerd worden door de originele kredietvoorwaarden, inclusief fiscaliteit.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”