Tankkaart

Buitenbeentje
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Tankkaart

#1 , 08 mar 2018 07:10

Hoi iedereen,


Ik zou vanaf nu een tankkaart van het werk krijgen, maar ik heb geen auto van het werk.

Ik heb wat rond gezocht op het internet en ik kom dan op volgende website de volgende passage tegen:
https://ondernemingsdatabank.indicator. ... 04/related
Voordeel voor de werknemer: De werknemer moet enkel de belastingen betalen op zijn brandstofkosten en moet dus niet de brandstofkosten zelf betalen. Dat levert hem al gauw een besparing op van 50% van die kosten.
Maar als leek snap ik dat toch niet zo goed en hoe het dan met mijn belastingenbrief zit al helemaal niet.

Ik weet niet of het er iets mee te maken heb, maar ik heb vier kinderen en een vrouw als onthaalmoeder, dus die haar belastbaar inkomen is niet zo hoog.

Kan iemand dat mij een beetje verduidelijken aub.

Met vriendelijke groeten
Buitenbeentje

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 mar 2018 09:59

Kan je voor zo'n vraag niet best bij uw werkgever / HR dienst van uw werkgever terecht? We kennen ook de details niet van de "tankkaart-politiek" bij jullie op het werk. Moet je een deel van de brandstofkosten zelf betalen? Wordt alles door de werkgever betaald? Etc...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Buitenbeentje
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 mar 2018 10:25

Ik werk op een klein firma, daar is geen HR dienst ;-). Ik kan misschien wel is contact opnemen met Acerta.

Maar kan iemand die zin een beetje verduidelijken:
Voordeel voor de werknemer: De werknemer moet enkel de belastingen betalen op zijn brandstofkosten en moet dus niet de brandstofkosten zelf betalen. Dat levert hem al gauw een besparing op van 50% van die kosten.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 mar 2018 10:59

Het artikel is niet beschikbaar voor niet-leden van die site. We kennen de context van dat zinnetje dus niet.

Over het algemeen is het zo dat bij een tankkaart zonder bedrijfswagen, gekeken wordt naar de effectief getankte / verbruikte brandstof. Op dit voordeel zal je belast worden als het om woon-werkverkeer of privé-verplaatsingen gaat. Op het deel van uw privé-verplaatsingen zal je ook nog eens RSZ moeten betalen.

Ik vermoed dus dat het zinnetje daarop slaat: kort door de bocht levert een tankkaart zonder bedrijfswagen je een besparing van ongeveer de helft op in uw brandstofkosten. Maar zoals hierboven gezegd hangt veel af van hoeveel je privé rijdt en hoeveel woon-werkverkeer is, etc...

Normaal gezien zal je dit moeten doorgeven aan uw werkgever (hoeveel woon-werk verkeer en hoeveel privé) en moet hij deze administratie dan doen, waarna dit op het einde van het jaar netjes op uw fiscale fiche zal staan zodat je dit op je personenbelasting kan invullen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Buitenbeentje
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 mar 2018 12:29

Hartelijk dank.

Buitenbeentje
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 09 mar 2018 12:11

Ik heb ondertussen ook antwoord gekregen van Acerta.
Het woon-werkverkeer zou dan 17.940 km (2x65x3x46) bedragen. In de veronderstelling dat hij daarnaast geen beroepsverplaatsingen heeft en in totaal 25.000 km per jaar aflegt zou er nog 7.060 km privé gereden worden.

Als de brandstofkost dan bijvoorbeeld € 2.000 bedraagt per jaar zou hij op een VAA belast worden van € 1.435 (€ 2.000 x 17.940/25.000).

Indien hij met zijn inkomen bijvoorbeeld in de derde schijf terecht komt (wat mij realistisch lijkt gezien zijn vrouw geen inkomen heeft) zou er in totaal € 574 extra belasting betaald worden of minder teruggekregen worden

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 09 mar 2018 13:23

Dit is het geval indien je voor je privé gereden kilometers de brandstof moet terugbetalen aan uw werkgever. Als je deze privé gebruikte brandstof echter ook "krijgt" van uw werkgever (en deze dus niet hoeft terug te betalen), zal uw VAA €2000 zijn, maar zal je op de €1435 van het woon werkverkeer enkel bedrijfsvoorheffing betalen, maar op de €565 van het privéverkeer bedrijfsvoorheffing EN RSZ bijdrage.

Hangt er dus vanaf hoe de regeling met uw werkgever is ivm de tankkaart...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”