deurwaarder wegens niet betalen verkeersbelasting

daisyke
Topic Starter

deurwaarder wegens niet betalen verkeersbelasting

#1 , 28 feb 2008 16:18

vooraleer ik een preek krijg van 'je had het maar moeten betalen' en 'eigen schuld'

IK WEET HET :oops:

maar wat ik nou wou vragen : ik kreeg begin dit jaar een brief tot betaling in de bus en heb deze niet betaald, gewoon opzij gelegd

ondertussen had ik een nieuwe auto besteld en kreeg daarna terug een brief tot betaling in de bus, met verrekening van de eerste brief tot betaling

ik weer de brief opzij gelegd, omdat ik niks snapte van de berekening....

en gisteren dus een brief van de deurwaarder in de bus :?

ok, eigen fout

ik bel naar het deurwaarderskantoor om een afbetalingsplan te vragen en ze zeggen doodleuk, dat mogen wij niet toestaan, het moet ineens betaald worden. De man van de belastingdienst zegt hetzelfde. Tuurlijk, als ze hun geld maar rap krijgen :roll:

mijn vraag is nu : MOET ik wettelijk, ondanks dat ze zeggen dat het niet mag, alles ineens betalen of mag het in delen?? Gewoon omdat het momenteel teveel is, zit in het midden van een verhuis, mijn moeder is gestorven en ik heb successierechten moeten betalen, de autoverzekering komt er weer aan... afin, vanalles...

graag advies aub

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mapleleiah

#2 , 28 feb 2008 19:41

U had waarschijnlijk meer kans gemaakt op een afbetalingsplan indien u daar meteen om gevraagd had, na het ontvangen van de eerste of tweede factuur. Nu staat u bekend als een wanbetaler bij de belastingen ... wat vrij logisch is want u negeerde meerdere facturen.

Stap misschien nog eens persoonlijk binnen op het bevoegde belastingskantoor en probeer nog iets te regelen.

Een jurist zal u misschien meer kunnen vertellen over wat wettelijk is en wat niet.

Maar feit is dat als men gewoon facturen laat liggen zonder meer, dat daar vroeg of laat miserie van komt.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 feb 2008 19:58

Doe schriftelijk een afbetalingsvoorstel aan de ontvanger.

Leg de redenen van uw verzoek grondig en duidelijk uit, met bewijsstukken.

Tegen een eventuele weigering kan u verzoekschrift indienen bij de fiscale rechtbank.

De weigering moet immers fatsoenlijk gemotiveerd worden. Als dat het geval is valt er niets tegen te doen.

scorpioen

Reclame

wolf2

#4 , 29 feb 2008 19:42

Afbetalingsplannen voor verkeersbelasting worden geweigerd volgens het motto: 'wie een auto kan kopen, moet ook de belastingen kunnen betalen'.

Een auto is immers totaal iets anders dan een 'inkomen'; men kan wel een afbetalingsplan krijgen voor belastingen op inkomens omdat men daar er van uitgaat dat er schommelingen kunnen voorkomen in de loop der maanden en dat men tijdelijk een put kan hebben die men zal vullen met nog te ontvangen inkomsten.

Een ontvanger zal dus altijd aan zijn personeel (en aan zijn deurwaarder zeggen): geen afbetalingsplannen voor verkeersbelasting.

(ik weet dat de fiscus er aan voorbijgaat dat men een auto nodig kan hebben om aan een inkomen te geraken, maar dat aanvaarden zij niet).

Ben G.

#5 , 17 nov 2015 19:30

Beste

Als ik een factuur naar een wildvreemde stuur is het vanzelfsprekend dat ik moet bewijzen dat ik inderdaad recht heb op de som die ik eis van de andere partij. Doorgaans heb ik hiervoor een contract nodig dat voldoet aan de wettelijke eisen voor een overeenkomst (wederzijds vrijwillig, wilsovereenstemming, door beide partijen gehandtekend, de aard van de diensten/goederen moeten overeengekomen zijn, enz...). In feite kan ik volgens de wet (en basis menselijk fatsoen) enkel en alleen geld van die andere partij eisen als ik dus inderdaad kan bewijzen dat er een overeenkomst bestaat die de andere partij ertoe verbindt om mij te betalen, correct?

Nu, ik heb de mensen van de Vlaamse Belastingdienst, waar ik absoluut niks mee te maken heb en wie ik zelfs nooit ontmoet heb, dus simpelweg gevraagd om een bewijsstuk te produceren dat effectief bewijst dat ze ook recht hebben op de som die ze van mij eisen, zoals iedere andere organisatie moet doen wanneer ze facturen uitstuurt. Deze simpele vraag, die professionele volwassenen doorgaans binnen de 24u beantwoorden met een kopie van de overeenkomst of zoiets, werd nooit beantwoord. In feite kreeg ik enkel kinderlijke reacties en dreigingen van geweld wanneer ik probeerde dit probleem op te helderen. Uiteraard heb ik dus nooit een bewijsstuk gekregen en heb ik dus ook geen enkele reden om te geloven dat deze wildvreemden enig bewijs hebben dat ze zelfs recht hebben op één cent van mij.

Wat nu?

roharro
Juridisch actief: Ja

#6 , 17 nov 2015 19:42

Wat willen ze u doen betalen waarop ze volgens u geen recht hebben?
Waarom zou u die personen moeten kennen?
Kent u soms al de federale belastingontvangers?
Uw vraag klinkt -op het eerste zicht- uitgesproken kinderachtig.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

LeenW

#7 , 17 nov 2015 20:12

Gelieve uw eigen topic te openen, dit heeft niets met de originele vraag te maken.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”