controle belastingen.

denlowie
Topic Starter
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

controle belastingen.

#1 , 07 mar 2018 09:12

Ik heb een vraag voor een vriend(oude klant) die heeft na 26 jaar zelfstandig zijn een belasting controle gehad, opzicht is dit een normale zaak, ware het niet dat men bij de controle zei dit is een onderzoek van 6 jaar, je heeft 6 jaar goederen gekocht bij leverancier X en bij een huiszoeking bij leverancier zijn er bestelbons van u gevonden 6 jaar ver en die kloppen niet met de facturen.
Mijn vriend heeft een zeer kleine zaak zijn vrouw moet nog uitgaan werken en de zaak brengt geen 2000€ netto per maand over ( zelfs het zwart inclusief) natuurlijk dit is horeca.

De som dat de Belastingen en BTW eist is een 80.000€, nog een geluk hij zit volledig aan 6%, en hij word forfaitair belast.

Mijn vraag is word hij nog strafrechtelijk vervolgd voor fraude ????

Ik heb zowat alles gezien en gehoord in mijn carrière maar nooit dat de belastingen zwart op wit bewijzen had van georganiseerde fraude, wel dat men wat verhogingen deed van de ontvangsten, en kosten verwierp, maar niet dat ze met bewijzen afkomen van fraude.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12811

#2 , 07 mar 2018 09:40

Neen, er is het "una via" principe. Het is ofwel strafrechtelijk, ofwel fiscaal. Als hij fiscaal al vervolgd is voor fraude, kan men hem niet meer strafrechtelijk vervolgen.

Gaat het over een frituurhouder? Ik heb weet van een groot fraudedossier waar de BBI de leverancier heeft aangepakt en alle frituren vervolgens apart vervolgd worden.

denlowie
Topic Starter
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 mar 2018 09:49

Natuurlijk frituurhouder, in het verleden al meerdere gesnapt zit er van 1978 midden in, nu enkel mijn zoon doet dit nog maar op een laag pitje, niet meer zoals ik vroeger die over gans Belgie leverde.

Leen bedankt voor de toelichting.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”