fiscaliteit

Mathias1
Topic Starter
Berichten: 130

fiscaliteit

#1 , 05 mar 2018 01:43

Beste,
ik zit in een rare situatie en geraak omwille van gezondheidsproblemen niet aan werk, men vind maar niet wat er scheelt al laat ik mij vierkant pluimen door dokters. ik zit in begeleiding bij gtb en dop maar dat goedje vlot maar niet en mijn werkloosheidsuitkering zakt natuurlijk.
ik moet dus aan extra inkomen geraken en mijn pepe is het beu dat ik kom schooien al heb ik geen keus.
het klinkt misschien raar maar starten als zelfstandige zou denk ik wel een oplossing voor mij kunnen zijn om te kunnen werken maar ook hier zit ik geboycot omdat ik maar vanaf september officieel kan opstarten.
mijn fameus idee is om mijn pepe dus rechtstreeks mijn facturen te laten betalen om te kunnen bijverdienen zonder dat ik dat moet aangeven.
Het volgende deel van de opzet bestaat uit het feit dat al het geld van mijn uitkering naar de pensioenspaarrekening vliegt, als ik het goed heb word ik op dat inkomen dan dat jaar niet belast, het geld van de werken mag wettelijk tot +-€7000 oplopen zodat een buffer creëren van €13000 word gerealizeert.
In 2018 betaal ik pepe dan van de pensioenspaarrekening en van de zichtrekening terug, de kans bestaat dat dat inkomen tot wel 50% word belast, het is dan ook geen opzet ter ontduiking van belastingen maar het gaat over die €1000 meer op een jaar en de mogelijkheid op het al reeds op bouwen van enkele klanten.

De gehele fiscale constructie is noodzakelijk, dit doe ik om in de belastingvrije schijf te blijven met mijn inkomen omdat ik dan mijn inkomsten niet moet aangeven en naar mijn verstandshoudend dus denk te mogen werken zonder btw nr of enige andere administratieve verplichtingen.
Als ik dit 6maand kan volhouden kom ik niet in de schulden te zitten, en kan ik het uithouden tot in september daar ik dan officiële opstart .
Mijn vraag is dus of de hierboven vermelde constructie met oog op kunnen werken even legaal is als ik denk?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 mar 2018 08:53

Je kan nooit een zelfstandige activiteit doen zonder BTW nummer, en je moet altijd adminstratie doen, ook al verdien je niks of je heeft zelfs verlies een btw nummer moet je hebben, ik veronderstel dat je geen bedrijfsbeheer heeft daar je wacht tot september, zou je onder tussen niet beter een curssus bedrijfsbeheer volgen !!!, want dit is geen luxe als je zelfstandig wil werken.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Mathias1
Topic Starter
Berichten: 130

#3 , 05 mar 2018 09:54

Denlowie; Waarom heb ik een btw nummer nodig als ik niet belastingsplichtig ben Omdat ik via de personenbelasting onder de belastingvrije schijf val en blijf vallen omdat ik met mijn inkomsten niet boven de €7000 ga.
Waar zal dit problemen geven, waarom is die btw nr een noodzaak als ik dit systeem toepas?
Ps, ik ken mijn bedrijfsbeheer, de haalbaarheidsstudie en bijkomende attesten en diploma's liggen klaar, wat mijn bedrijfsbeheer betreft heb ik dit juist niet op papier en een versnelde cursus duurd gemakkelijk 3 maand dus ja daar zie ik het nut niet van in daar ik de stof tog ken, indien nodig via de examencommissie maar waarom al die moeite doen als mijn trucje hierboven werkt?
(De attentie is te brainstormen en op addertjes onder het gras te botsen, daarom dat ik vraag naar waar dit problemen zal geven, reacties worden dus ter kennisname weerlegd en weldegelijk serieus genomen .)
Laatst gewijzigd door Mathias1 op 05 mar 2018 10:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

LeenW
Berichten: 12811

#4 , 05 mar 2018 09:55

Dit is onmogelijk, je gaat als zelfstandige altijd een btwnummer moeten hebben en een boekhouding voeren. Een btw-nummer staat los van de schijven in de personenbelasting.

Verder lijkt uw constructie te neigen naar schijnzelfstandigheid, waar zware boetes op staan.

Mathias1
Topic Starter
Berichten: 130

#5 , 05 mar 2018 10:25

LeenW; ik dacht dat schijnzelfstandigheid was wanneer men met een zelfstandig statuut voor een baas werkt, bij mij is het omgedraaid ik vind geen werk en wil werken, heb bijkomend inkomen nodig en niet van willens maar financieel van moetend daar ik het geluk heb mijn gereedschappen al te hebben is dit praktisch mogelijk. Ik verwacht opstandige reacties zoals deze van u wat u zegt lijkt aanneembaar maar in mijn ogen wel redeloos omdat ik er het nut niet van inzie daar mischien 1% van de bevolking baat heeft bij deze fiscale constructie in combinatie met de mogelijkheid op het toepassen ervan, waar vind ik deze informatie terug?
Ik foefel niet graag maar ik moet financieel tot september een oplossing vinden, Leen graag hoor ik meer?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 05 mar 2018 11:23

Ik begrijp niets van deze constructie:
1. U laat pepe uw facturen betalen? Welke facturen? Aan wie betaalt pepe?
2. U stort uw uitkering op een pensioenspaarrekening? Waarom zou u dan op die uitkering niet meer belast worden?

LeenW
Berichten: 12811

#7 , 05 mar 2018 11:24

Ik heb het mogelijk verkeerd begrepen, kunt u nog eens uitleggen hoe u juist zou gaan werken als zelfstandige?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 05 mar 2018 12:00

Het is een foefel waar je met je kop tegen de muur gaat lopen en zware boetes zal voor betalen, doe zoals iedereen het doet!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Mathias1
Topic Starter
Berichten: 130

#9 , 05 mar 2018 22:53

denlowie
Citeer
#8 , 9 uur 29 minuten geleden (05 mar 2018 12:00)

Het is een foefel waar je met je kop tegen de muur gaat lopen en zware boetes zal voor betalen, doe zoals iedereen het doet!

Beste Lowie,

Aller eerst bedankt voor uw reactie, ik besef dat dit gefoefel is maar bij mijn weet staat in het wetboek niets over dat foefelen verboden is, als ik mijn voorspel doe dan foefel ik immers ook al een geluk dat da voorspel nie iligaal is hé (lol)

Ik wens even op te merken dat iedereen in mijn sector voor minimaal aan 20% in het zwart werkt... dit wil ik niet en door mijn officiële prijzen zal dit naar concurentie toe een hele lastige opstart worden!

Nu wil ik u vragen waar u zig op baseerd want iedereen kan immers speculeren.
Mijn vraag is ongebruikelijk maar daarom is het dan ook een vraag, slissen en cesar is niet voor mij, ik moet mij ergens op kunnen baseren en ik vraag geen zaken die ik al weet.

Mogelijks heeft u gelijk, mogelijks ook niet... staaf uw standpunt even aub zodat ik het kan proberen te weerleggen/ heb je gelijk dan heb je gelijk... ik ben benieuwd ....

In afwachting,

Mathias

jef007
Berichten: 1679

#10 , 06 mar 2018 08:43

horen deze vragen wel op een juridisch/fiscaal forum??
ook al omdat hij NIETS van bedrijfsbeheer kent

Mathias1
Topic Starter
Berichten: 130

#11 , 06 mar 2018 13:31

Beste Jef007 wie bent u om in de verf te zetten dat ik niets van bedrijfbeheer ken, hou uw manieren hier beetje aub of uw wangedrag zal worden gemeld! Bedrijfsbeheer das maar een attest maar wel een atest dat makkelijk €250 kost en binnenkort totaal zinloos is!!!
BOVENDIEN IS MIJN VRAAG TOTAAL NIET FISCAAL, mijn vraag is legaal of illegaal en indien illegaal is de vraag alsook waarom?
Jef als je niet op de vragen antwoord en als je weigerd mee te denken met de rest van mijn volgers dan bent u niet gewenst dus indien te dom om op niveau te communiceren gelieve dan te zwijgen aub zodat dit voor alle geïnteresseerden een aangenaam te volgen onderwerp is.
Met vriendelijke groet,
Mathias

bosprocureur
Berichten: 6853

#12 , 06 mar 2018 13:38

Communiceren op niveau?

Het is dus niet alleen over bedrijfsbeheer dat u een en ander bij te leren hebt.

Mathias1
Topic Starter
Berichten: 130

#13 , 06 mar 2018 21:28

bosprocureur
Meld dit berichtCiteer
#12 , 7 uur 44 minuten geleden (06 mar 2018 14:38)

Communiceren op niveau?

Het is dus niet alleen over bedrijfsbeheer dat u een en ander bij te leren hebt.

Beste Bosp...,
Als u zoveel kennis bedrijfsbeheer heeft dat u zich kunt uitspreken over mijn zogezegd te kort aan kennis dan stel ik voor dat u een antwoord geeft op mijn vraag, als je dommer als mij bent blijf dan aub gewoon beleeft en beperk je tot de vraag!
Staat u iets niet aan richt u dan tot de webmaster maar laat de mensen hier gerust en hou het aangenaam aub.
Laatst gewijzigd door Mathias1 op 06 mar 2018 21:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#14 , 06 mar 2018 21:38

Beste,
ik zit in een rare situatie en geraak omwille van gezondheidsproblemen niet aan werk, men vind maar niet wat er scheelt al laat ik mij vierkant pluimen door dokters. ik zit in begeleiding bij gtb en dop maar dat goedje vlot maar niet en mijn werkloosheidsuitkering zakt natuurlijk.
ik moet dus aan extra inkomen geraken en mijn pepe is het beu dat ik kom schooien al heb ik geen keus.
het klinkt misschien raar maar starten als zelfstandige zou denk ik wel een oplossing voor mij kunnen zijn om te kunnen werken maar ook hier zit ik geboycot omdat ik maar vanaf september officieel kan opstarten.
mijn fameus idee is om mijn pepe dus rechtstreeks mijn facturen te laten betalen om te kunnen bijverdienen zonder dat ik dat moet aangeven.
Het volgende deel van de opzet bestaat uit het feit dat al het geld van mijn uitkering naar de pensioenspaarrekening vliegt, als ik het goed heb word ik op dat inkomen dan dat jaar niet belast, het geld van de werken mag wettelijk tot +-€7000 oplopen zodat een buffer creëren van €13000 word gerealizeert.
In 2018 betaal ik pepe dan van de pensioenspaarrekening en van de zichtrekening terug, de kans bestaat dat dat inkomen tot wel 50% word belast, het is dan ook geen opzet ter ontduiking van belastingen maar het gaat over die €1000 meer op een jaar en de mogelijkheid op het al reeds op bouwen van enkele klanten.

De gehele fiscale constructie is noodzakelijk, dit doe ik om in de belastingvrije schijf te blijven met mijn inkomen omdat ik dan mijn inkomsten niet moet aangeven en naar mijn verstandshoudend dus denk te mogen werken zonder btw nr of enige andere administratieve verplichtingen.
Als ik dit 6maand kan volhouden kom ik niet in de schulden te zitten, en kan ik het uithouden tot in september daar ik dan officiële opstart .
Mijn vraag is dus of de hierboven vermelde constructie met oog op kunnen werken even legaal is als ik denk?
Dit is geen fiscale constructie, maar nonsens en wartaal.
De constructie werkt dus niet want het is er geen.
Scorpioen heeft het ook al gezegd.
Jij hebt dringend hulp nodig.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

LeenW
Berichten: 12811

#15 , 06 mar 2018 21:50

Ik zal een PM van TS hieronder posten. Het lijkt mij wartaal, maar misschien dat hier iemand anders wel iets in ziet?

Het is helemaal niet moeilijk, ik probeer het u even met haar en tand uit te leggen.

Om te beginnen is wil ik u al eens vermelden dat het mijn attentie is om tussen januari en februari een btw nr te laten registreren nu is dit nog niet mogelijk en leef ik van mijn reserves die ik voor de opstart brood nodig heb.

Ik kan nu nog niet opstarten omdat ik geen attest bedrijfsbeheer heb, ik moet dus wachten tot december en omdat mijn uitkering te laag is resulteert dit tot te veel verlies, mogelijks zelf tot schuld.

Nu ik veronderstel dat u bekent bent met het fiscaal voordeel van pensioensparen. Het doorsnee idee is wanneer men meer als nodig verdiend... dat men dit dan stort op de pensioenspaarrekening omdat deze verdienste dan niet in desbetreffend aanslagjaar word belast... men word hier dus nadien wel nog op belast en in mijn geval zelf zwaar omdat ik het vervroegd ga afhalen dit is zeker geen belastingontduiking maar waarom doe ik het dan wel...

Omdat in desbetreffend inkomstjaar mijn inkomsten van de uitkering dan worden bekeken op nul gezien deze voor het pensioensparen worden gebruikt en ik weet dat ik wettelijk ongeveer tot €7000 kan gaan (ivm belastingvrijeschijf)

Dus tot hier hebben we stap
1* zorgen dat mijn inkomen van mijn uitkering op desbetreffend inkomstjaar niet word belast en fiscaal als nul worden bekeken.
2*ik kan nu hierdoor volgens mij tot +-€7000 verdienen zonder dat ik belastingen moet betalen op dit aanslagjaar maar niemand kan rond komen van €7000 dus vraag ik mijn Pepe om voorlopig mijn facturen te betalen, eens ik mijn btwnr dan heb haal ik het jaar nadien al het geld van die pensioenspaarrekening en betaal ik Pepe terug, gevolg... ik mag volgens mij werken al heeft het maar €1000 geloond de kennis en het sprokkelen van klanten/ opbouwen van referenties maakt ditalles heel interesant!

Nu gaan we rekenen;
Mijn uitkering €1000 per maand vermenigvuldigen met 12 maand = €12.000,00 + mijn supplementair inkomen omdat ik dan al klanten ronsel en werk.
Nu dit klinkt mooi maar als we uiterst nadelig gaan rekenen word dat inkomen van die uitkering voor 50% belast welk uit komt op een rest van €6000 + de €7000 is samen goed voor €13000= €1000 winst.

Dit is voldoende maar in verhouding tot de inspanning heel pover maar ik bouw wel al klanten op, ik kan dan voor en na foto's nemen, noteren waar ik hoelang aan werk enzo... ideaal als inloop periode omdat ik de inkomsten van de uitkering behoud ongeacht het feit dat ik slechts een beperkt aantal uur kan werken bied het dus tal van mogelijkheden en kan ik op zoek gaan achter klienteel en voorlopig exsperimenteren zonder te frouderen/ aan zwart werk te doen omdat ik onder de belastingvrije schijf blijf in mijn personenbelasting!

Mijn vraag hier is dus of alles wel legaal is op deze mannier, tis goed bedoeld zoekend achter een oplossing/ mogelijkheid maar juridisch ben ik kwestie van kennis minder tot mijn recht.
Ik wil natuurlijk niets illegaal doen en in orde zijn.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”