Sociale lasten private aandeelhouders

coast boy
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Sociale lasten private aandeelhouders

#1 , 15 feb 2018 18:53

Beste,
Via politiek mandaat zit ik in een vzw bestuur (sinds 2015)
Dit bestuur komt maandelijks langs en hiervoor krijgen we presentiegelden.
Nu krijgen we bericht, dat we ons moeten inschrijven bij een sociaal bureau en dit met terugwerkende kracht .
Deze presentie gelden waren voor bijvoorbeeld 2017, 1608 € bruto. Waarbij er 600,65 € reeds bedrijfsvoorheffing is afgetrokken.
Raar verhaal me dunkt ... er is reeds bedrijfsvoorheffing afgetrokken.

Indien ik effectief sociale lasten moet betalen , dan kan ik toch die bedrijfsvoorheffing terugvragen ? en ... was is het minimum dat er te betalen valt?
Ter info:
Ik zou me enkel voor dit moeten inschrijven ...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fortuin
Berichten: 1013

#2 , 15 feb 2018 19:21

Bestuurder van een rechtspersoon, of dat nu een VZW of een BVBA is, is een zelfstandige activiteit. U staat niet onder gezag.

Inschrijven als zelfstandige in bijberoep, dus. Voor de te betalen belastingen maakt dit in principe weinig uit.

Zie o.a.
- https://www.xerius.be/zelfstandigen/sta ... /bijberoep
- http://blog.xerius.be/zelfstandigen/waa ... -bijdragen

Sociale zekerheid lijkt 20.5% te zijn, op de ontvangen gelden. Dat kan je wel in aftrek nemen bij de berekening van de inkomstenbelasting (wat meestal een teruggave tot gevolg zal hebben op uw belastingsfactuur).

Als het te laat is om nog een bezwaarschrift in te dienen en uw aangifte recht te zetten, dan zal u mogelijk een verzoek tot ambtshalve ontheffing moeten indienen om een teruggave te bekomen van de teveel betaalde belasting. M.i. niet de moeite, voor een beetje teveel betaalde belasting.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 feb 2018 19:27

Een bijberoep die minder dan 1499€ inkomen geeft, dan word er geen sociale lasten gerekend.

Voordeelregel: Verwacht je een netto belastbaar inkomen uit je bijberoep dat lager ligt dan 1.499,14 euro, verwittig dan het sociaal verzekeringsfonds. Je betaalt dan geen sociale bijdragen. Laat je dit niet weten, dan betaal je de Forfaitaire Minimumbijdrage (FMB) van 79,17 euro.
bron Xerius
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Fortuin
Berichten: 1013

#4 , 15 feb 2018 19:28

Een bijberoep die minder dan 1499€ inkomen geeft, dan word er geen sociale lasten gerekend.
't is €1608 he. Hij moet dus wel betalen..

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 feb 2018 19:33

Ik heb enkel geschreven wanneer men onder de 1499€ zit er geen sociale lasten is, dus hij kan dit zelf laten aanpassen dat hij dit bedrag in de toekomst maar krijgt , hij zou meer moeten betalen omdat hij 100€ meer krijgt ! !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

coast boy
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 feb 2018 20:03

Moet ik dan ook een btw nummer en ondernemingsnummer aanvragen ? Ik ontvang deze gelden maar 1 keer per jaar....

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 15 feb 2018 20:42

Neen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.


puttemanp
Berichten: 613

#9 , 17 feb 2018 12:47

Deze presentie gelden waren voor bijvoorbeeld 2017, 1608 € bruto. Waarbij er 600,65 € reeds bedrijfsvoorheffing is afgetrokken.
Raar verhaal me dunkt ... er is reeds bedrijfsvoorheffing afgetrokken.

Indien ik effectief sociale lasten moet betalen , dan kan ik toch die bedrijfsvoorheffing terugvragen ? en ... was is het minimum dat er te betalen valt?
Bedrijfsvoorheffing en sociale lasten zijn 2 totaal verschillende zaken. Het eerste is een belasting (of voorafbetaling op de personenbelasting), het tweede opent voor zelfstandigen het recht op sociale dekking.
De gestorte sociale bijdragen mogen wel bij de belastingen aangegeven worden.

P.

Fortuin
Berichten: 1013

#10 , 17 feb 2018 13:16

Toch nog net iets anders he? Maar dan had hij zijn vennootschap moeten laten benoemen als bestuurder, en niet zichzelf als natuurlijk persoon. Of zijn contract moeten opsplitsen in een deel consulting met zijn vennootschap en zijn activiteiten als bestuurder - natuurlijk persoon.

Soms vraag ik mij af hoeveel van zo'n obscure potjes en structuren er zo zijn. Dat zullen er waarschijnlijk wel meer zijn dan je denkt. Krijgen die soms controle van de fiscus? Men zou toch er toch uit van mogen gaan dat men zo'n dingen eens nakijkt..

Ik dacht gelezen te hebben dat er zelf (historische) VZWs zijn met een raad van bestuur en geen activiteiten. :lol:

coast boy
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#11 , 20 feb 2018 19:02

Bedankt voor de informatie !

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”