Onkostnota maken zonder btw nummer

SeppeC
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Onkostnota maken zonder btw nummer

#1 , 07 feb 2018 01:06

Goeieavond,

Ik ben momenteel geen student meer en ben ook momenteel werkloos. Ik ga in september terug gaan studeren. Onlangs vroeg een familielid me of ik voor haar in de dokterspraktijk camera's wou installeren in de wachtruimte en buitenverlichting wou plaatsen. Kan ik dit doen zonder dat dit zwartwerk is?als het mogelijk is kan ik er dan op een manier voor zorgen dat ze van mijn werk en materiaal iets kan inbrengen in haar boekhouding? Een btw nummer aanvragen is voor mij wel geen optie want dit is maar éénmalig.

Alvast bedankt iedereen!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 07 feb 2018 09:30

Ook een dokter kan zwartwerk niet inbrengen als kosten.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 feb 2018 10:16

Waarom koopt de dokter de materialen niet op haar naam zo heeft ze tenminste een factuur van de materialen, en je werk daar kan je een ontvangstbewijs voor geven en in brengen in je belastingen voor occasioneel werk het nummer moet ik je verschuldigd houden, heb dit nog nooit nodig gehad.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

SeppeC
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 feb 2018 22:18

@mava105 dit was nu net mijn vraag want ik wil niet aan zwartwerk doen maar had gelezen dat je voor werk dat je niet regelmatig doet geen btw nummer moet aanvragen maar gewoon wel je 21% aangeven van je werk.

LeenW
Berichten: 12839

#5 , 07 feb 2018 23:40

Occasionele inkomst, zal dus 33% zijn

berenod
Berichten: 942

#6 , 08 feb 2018 06:37

Zij koopt het materiaal, en kan dat dan rechtstreeks inbrengen in haar onkosten.

Jij maakt een onkostennota voor uw werk en geeft dit aan haar.

Zij moet dit in haar boekhouding steken, en kan je dan een fiche 281.50 opmaken (moet dacht ik voor 30 juni van het jaar volgend op de activiteit gebeuren).
Uzelf geeft de inkomsten aan in het vakje "Winsten of baten uit toevallige of occasionele prestaties, verrichtingen, speculaties of diensten " (weet niet juist welk nummer het is), en zal er 33% op belast worden.

De 21% waar jij over spreekt is waarschijnlijk BTW dat je bedoelt, dit moet je niet betalen, enkel de 33% deze wordt mee verrekend in je volgende aanslagbiljet.

Wel opletten, eenmalig is het sleutelwoord hier! Doe je dit twee of drie keer op een jaar dan kan de fiscus lastig beginnen doen, en "regelmaat" aanhalen waardoor je zelfstandige moet zijn (al dan niet in bijberoep). Indien men je dit oplegt kan je dat een pijnlijke factuur opleveren aan achterstallige sociale bijdragen en boeten en aangepaste belastingberekening (zal stuk meer zijn dan 33% dan).

Sirkii
Berichten: 5410

#7 , 08 feb 2018 19:51

Ook werklozen mogen een occasionele activiteit uitvoeren doch moeten dit declareren en verliezen voor die dag hun uitkering. Check even bij de RVA om zeker te zijn dat je geen problemen krijgt.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”