bezwaar/beroep belastingaangifte bij vergeten aftrekpost

steffaan
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

bezwaar/beroep belastingaangifte bij vergeten aftrekpost

#1 , 06 feb 2018 19:46

Beste,
Ik heb een lening voor 2e woonst lopende vanaf 2005 tot 2019, jaarlijks trek ik de interesten af op mijn belastingaangifte die ik manueel indien. Bij mijn laatste aanslagbiljet en na vraag om inlichtingen op de belastingen deelde de persoon aan de balie mij mee dat ik nooit de kapitaalsaflossingen heb afgetrokken op mijn aanslagbiljetten. Zij raadde mij aan om een bezwaar in te dienen wat ik ook deed.

Dus ik heb reeds 14 jaar vergeten om mijn kapitaalsaflossingen af te trekken op mijn aanslagbiljetten en daardoor dus ook waarschijnlijk duizenden euro's misgelopen tot mijn grote ontstentenis. Eigen schuld dikke bult ?

De dienst liet mij voorlopig weten enkel vanaf 2015/2016 de aanslag eventueel te willen herzien, nochtans heb ik alle stukken die nodig zijn om te staven dat ik recht had op deze aftrek vanaf 2005.

Nu is mijn vraag of de volledige duur van mijn fout kan herzien worden?
Kan ik hiervoor in beroep gaan via een rechtbank met of zonder advocaat en zo ja hoe en bij wie kan ik beroep aantekenen.

Mijn frustratie is dat de fiscus jaren kan teruggaan voor herzieningen bij twijfels vanuit hun oogpunt en een gewone burger die zich geen dure boekhouder kan permitteren bij een dure vergetelheid slechts één of een paar jaar terug kan gaan met veel geluk en misschien willekeur van de inspecteur.
Ik begrijp ook niet dat de diensten al die jaren niet opgemerkt hebben dat de interesten wel afgetrokken werden maar de kapitaalsaflossingen niet, nochtans zijn die twee toch steeds samen in te vullen (nu weet ik het maar vrees ik te laat??)
De dame van de belastingsdienst die mij aanraadde om bezwaar in te dienen merkte dit direct op bij het vluchtig bekijken van mijn aangiftes, waarom al die jaren de diensten dit niet gemerkt hebben lijkt mij ook raar.

Kan iemand mij hier raad geven aub?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12824

#2 , 06 feb 2018 19:51

Uw redenering klopt niet, U kan net als de Fiscus slechts 3 jaar teruggaan in de tijd. In 2018 kan de Fiscus enkel nog tot de aangifte van 2015 teruggaan, zowel in uw voor- als in uw nadeel. Enkel bij fraude is er een langere termijn van 7 jaar.

Fortuin
Berichten: 1013

#3 , 06 feb 2018 22:24

Uw redenering klopt niet, U kan net als de Fiscus slechts 3 jaar teruggaan in de tijd. In 2018 kan de Fiscus enkel nog tot de aangifte van 2015 teruggaan, zowel in uw voor- als in uw nadeel. Enkel bij fraude is er een langere termijn van 7 jaar.
Een verzoek tot ambtshalve ontheffing kan betrekking hebben op de laatste 5 aanslagjaren, wanneer zich een materiële vergissing of overbelasting voordoet. Waarom zou TS dit niet kunnen inroepen?

Reclame

LeenW
Berichten: 12824

#4 , 06 feb 2018 22:33

Uw redenering klopt niet, U kan net als de Fiscus slechts 3 jaar teruggaan in de tijd. In 2018 kan de Fiscus enkel nog tot de aangifte van 2015 teruggaan, zowel in uw voor- als in uw nadeel. Enkel bij fraude is er een langere termijn van 7 jaar.
Een verzoek tot ambtshalve ontheffing kan betrekking hebben op de laatste 5 aanslagjaren, wanneer zich een materiële vergissing of overbelasting voordoet. Waarom zou TS dit niet kunnen inroepen?
Juist, tegenwoordig is het zelfs 5 jaar, dus zelfs in het "voordeel" van TS.

Billybob
Berichten: 124

#5 , 06 feb 2018 22:41

Een aftrekpost niet vermelden op de aangifte is geen materiële vergissing.

Fortuin
Berichten: 1013

#6 , 07 feb 2018 02:11

Maakt m.i. toch wel kans anders. Ik zou zeker proberen.

Zie http://www.kluwereasyweb.be/documents/v ... ml?lang=nl, "Een materiële vergissing"
Enkele voorbeelden van een materiële vergissing:

- u heeft bepaalde beroepskosten wel vermeld/gestaafd in de bijlage bij de aangifte, maar bent ze vergeten te vermelden in de aangifte zelf;
Het feit dat de interesten wel aangegeven werden, maar de kapitaalaflossingen niet, zou men toch als materiële vergissing moeten kunnen verkopen.

Ik zou ook de fiscale bemiddelingsdienst inroepen -- dat zijn mensen die de redelijkheid wel eens kunnen terugbrengen bij een gewone taxatieambtenaar (sommige zijn correct en menselijk, andere zeker en vast niet). In zo'n dossier gaan die je zeker goed (proberen, en hopelijk) kunnen helpen.

Als je zelf zo'n verzoek gaat indienen ze sowieso misschien best ook even contacteren op voorhand. Gaan je zeker al wat advies geven op voorhand ook.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”