Belasting op huurinkomsten indien geen belastbaar hoofdinkomen

verduin
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Belasting op huurinkomsten indien geen belastbaar hoofdinkomen

#1 , 30 jan 2018 21:49

Stel, ik ben internationaal ambtenaar en heb dus geen belastbaar hoofdinkomen in België. Ik verhuur een huis in België, bijvoorbeeld aan 700 EUR per maand, zoals in het voorbeeld hieronder:

Natuurlijke persoon - privégebruik
Doorgaans wordt er aan een andere natuurlijke persoon voor privédoeleinden verhuurd. “In dat geval hangt de belasting af van het kadastraal inkomen (KI)”, legt meester Maufort uit. “Het belastbare bedrag is gelijk aan het geïndexeerde kadastraal inkomen van de woning vermeerderd met 40%. De coëfficiënt voor de indexering is gebaseerd op de gezondheidsindex. De huurgelden volgen dus de evolutie van de levensduurte. Voor het inkomstenjaar 2014 is die coëfficiënt 1,70. De belastingdienst rekent het volledig voor u uit. U moet alleen het bedrag van het kadastraal inkomen van de huurwoning in uw belastingaangifte opnemen.”
Een voorbeeld. Als het KI 700 euro bedraagt en u de woning sinds 1 januari 2014 verhuurt, is het belastbare bedrag voor 2014 700 euro x 1,70 + 40% = 1.666 euro. Dat bedrag wordt bij uw inkomsten gevoegd. Het wordt belast volgens het belastingtarief voor natuurlijke personen, net zoals uw salaris.

Ik heb twee concrete vragen:

1. Indien ik geen belastbaar salaris heb, aan welk percentage wordt deze 1.666 EUR dan belast in België? M.a.w. hoeveel zal ik concreet aan belasting moeten betalen op deze huurinkomsten?

2. Stel, ik heb zelf al een jaar in het huis gewoond en ben er gedomicilieerd. Ik wil het nu gaan verhuren, maar ik wil mijn recht op klein beschrijf niet verliezen (voorwaarde: er minstens 3 jaar gedomicilieerd blijven). Kan ik er zelf gedomicilieerd blijven, terwijl de huurder zich er ook domicilieert? Heeft dit gevolgen voor zijn/mijn fiscale situatie?

Dank voor uw hulp.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 30 jan 2018 23:45

Hangt ervan af wat uw internationaal statuut juist is.

Indien er geen progressievoorbehoud van toepassing is voor uw statuut dan geldt:
Als het KI van de verhuurde woning na toeslag en indexatie lager is dan de vrijstelde som dan betaalt u geen inkomstenbelasting op de huur.

Als er wel progressievoorbehoud is dan zal u er wel op worden belast aan het marginale belastingstarief dat van toepassing is door rekening te houden met uw niet-belast ambtenaarinkomen.

Het tweede deel van uw vraag moet negatief worden beantwoord. U mag u domicilie daar niet laten staan indien u er niet zelf woont.
Wettelijk verboden.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”