Buitenlandse vennootschap - belastingsregeling ?

dn223
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Buitenlandse vennootschap - belastingsregeling ?

#1 , 28 jan 2018 00:05

Ik ben van plan om een vennootschap op te richten in Hong Kong aangezien mijn klanten voornamelijk zich bevinden in de Aziatische markt en de fiscale druk in dat land een stuk lager ligt dan België.

Nu vraag ik mij af, hoe wordt dit belast ? Ik heb momenteel een zaak in België. Is het voldoende dat ik een factuur stuur naar mijn bedrijf in Hong Kong voor de prestaties die ik geleverd voor dit bedrijf heb terwijl ik in België was ?

Het bedrijf in Hong Kong staat in principe niet op mijn naam, maar op naam van het kantoor dat deze opricht (waarmee ik een overeenkomst heb).

Ik verblijf regelmatig in Azië met name in Japan en Hong Kong. Ik woon op een appartement dat eigendom is van mijn ouders en heb geen 'grote' bezittingen (vastgoed ed.) buiten een leaseauto op de zaak. Volgend jaar ga ik ook een lange tijd in Japan wonen, 18 maanden min.

Het is hier niet mijn bedoeling om op grote schaal belasting te ontduiken, maar louter mijn klanten een beter dienst aan te bieden (bij geschillen is HK rechtbank bevoegd en valt onder Angelsaksisch recht.) Ik ben ook vaak in het buitenland dus zie niet in waarom ik Belgische belasting moet afdragen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dn223
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 jan 2018 00:25

Betreft van het aanbieden van diensten via het internet, lees: passief inkomen
Geen import / export van goederen, eigenlijk niks te maken met België, buiten dat ik hier af en toe woon en ik de Belgische nationaliteit heb.

Fortuin
Berichten: 1013

#3 , 28 jan 2018 01:00

Wanneer je bestuurshandelingen levert vanuit België over een vennootschap, is dit in principe een Belgische vennootschap. Dit los van het feit of (op papier) het juridisch gezien een vennootschap in Hong Kong is. Je moet hier dan ook vennootschapsbelasting betalen.

Daarnaast valt een vennootschap in Hong Kong onder het toepassingsgebied van de kaaimantaks, met de papieren rompslomp van dien.

Een mogelijk makkelijke (en propere) tussenoplossing zou kunnen zijn om een LLP op te richten in Hong Kong, met een Belgische vennootschap en jezelf als partner. Een LLP is meestal niet belastbaar in het land van oorsprong, en de winst vloeit belastingvrij (in Hong Kong) door naar bijvoorbeeld je Belgische vennootschap. Hier betaal je er dan gewoon belastingen op. Maar geen idee of dat OK zou zijn voor je klanten.

Best nog eens te bespreken met een fiscaal expert. Daarvoor bestaan ze!

Reclame

dn223
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 jan 2018 01:16

Bedankt voor uw snel en volledig antwoord! Zou dit ook gelden voor een LTD met nominee directors en shareholders? Ik word dus geen eigenaar van het bedrijf, slechts het kantoor.

Zij stellen dit voor als ‘omzeiling’ van de kaaimantaks en dergelijke.

De LLP is een Belgisch vennootschap voor nodig? Want momenteel werk ik via een eenmanszaak.

Fortuin
Berichten: 1013

#5 , 28 jan 2018 14:07

Een LLP heeft in principe altijd twee members nodig, ander is het geen partnership. Er zijn waarschijnlijk wel andere oplossingen, maar in principe moet je "met twee" zijn.

Best hulp inroepen van een Belgische fiscalist -- die mannen in Hong Kong kennen de lokale wet van hier niet, en doen niets liever dan structuren verkopen. Kaaimantaks is een brede wetgeving, en kan je moeilijk ontwijken.

Jackrussell
Berichten: 701

#6 , 29 jan 2018 21:30

Wat is af en toe wonen in België? De Belgische fiscus zal al snel vinden dat u in België woont en dus in België belasting zult moeten betalen. Het bedrijf in Hong Kong is opgericht middels een trust begrijp ik? Waarbij u de feitelijke belanghebbende en bestuurder bent.

Hoe gehecht bent u aan België? Waarom schrijft u zich niet uit uit België? Dat maakt het alvast een stuk eenvoudiger.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”