Hoeveel bijverdienen zonder zelfstandige te zijn?

Elika
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Hoeveel bijverdienen zonder zelfstandige te zijn?

#1 , 21 jan 2018 18:03

Hallo! Ik vind nergens een eenduidig antwoord op mijn vraag, hopelijk kan iemand van jullie me helpen.

Ik ben een half jaar zelfstandige geweest in 2017. Echter was dit financieel niet eenvoudig en ben ik dan toch weer vast in dienst gaan werken. Eind 2017 heb ik mijn zelfstandig statuut opgezegd.

Ik heb echter een website, die ik als hobby begonnen ben. Ik vind het leuk om wat met code te prutsen en mijn schrijfskills te oefenen. Nu zou ik graag eens willen experimenteren met advertenties op die website. Aangezien ik momenteel amper bezoekers op mijn website heb, schat ik de inkomsten daarvan niet bepaald hoog :P Ik zou al blij zijn als ik er hooguit een paar euro mee verdien per maand, net genoeg om de hostingkosten te dekken. Dit zal waarschijnlijk echt niet meer zijn dan 5 euro per maand ALS ik er al iets mee zou verdienen.

Nu vroeg ik me af: moet ik me hiervoor opnieuw registeren als zelfstandige maar dan in bijberoep? Dat lijkt me nogal een grote kost (registratie, sociale lasten, boekhouder) voor die paar euro die ik misschien maandelijks zou verdienen.

Ohja, misschien nog even mijn beweegredenen verduidelijken: ik doe het dus zeker niet om rijk van te worden, maar ik ben werkzaam in de online advertising en ik wil gewoon eens (kleinschalig) experimenteren wat werkt en wat niet.

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 21 jan 2018 18:18

In principe wel, maar ik zie niet veel mensen dit doen. Met 5 euro / maand gaat u ook niet prioritair zijn voor een fiscale controle.

Elika
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 jan 2018 18:58

In principe wel, maar ik zie niet veel mensen dit doen. Met 5 euro / maand gaat u ook niet prioritair zijn voor een fiscale controle.
Oké, bedankt!

En loop ik geen extra risico op controle met dat ik eerder zelfstandige geweest ben maar mijn activiteiten stopgezet heb?

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 jan 2018 19:06

Maar welke ambtenaar gaat je nu geloven dat je maar 5€ verdiend per maand ????????????

Het word geacht iemand die een economische activiteit doet dat het ook opbrengt.

hoe ga je het regelen wat taksen betref zoals provincie, u persoonlijke rsz enz..

En ga je daarvoor een boekhouding aanleggen ??

Ik denk persoonlijk dat je u op glad ijs begeeft en na een tijd een aderlating in de vorm van taksen en rsz zal mee maken.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Elika
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 jan 2018 19:11

Maar welke ambtenaar gaat je nu geloven dat je maar 5€ verdiend per maand ????????????

Het word geacht iemand die een economische activiteit doet dat het ook opbrengt.

hoe ga je het regelen wat taksen betref zoals provincie, u persoonlijke rsz enz..

En ga je daarvoor een boekhouding aanleggen ??

Ik denk persoonlijk dat je u op glad ijs begeeft en na een tijd een aderlating in de vorm van taksen en rsz zal mee maken.
Maar ik werk gewoon vast in dienst hé. Die max. € 5 / maand is eerder iets wat toevallig voortvloeit uit mijn hobby en bovenop mijn vaste loon komt. Alles wordt online getrackt (aantal bezoekers website en aantal klikken op advertenties) dus ik kan bewijzen dat het 100% de waarheid is.

De inkomsten (nogmaals: als die er al zullen zijn...) kan ik uiteraard gewoon bijhouden maandelijks. Wat taksen en RSZ betreft: daarom dat ik hier even vraag of ik voor die minieme opbrengst zelfstandige in bijberoep moet worden. Nogmaals: die 5 euro per maand is een zeer ruime schatting, in werkelijkheid zal het waarschijnlijk maar over een halve euro of een euro gaan per maand. Mijn motivatie is eerder het persoonlijke bijleren over alle advertisingmogelijkheden dan wat het effectief zal opbrengen.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”