Hypothecair krediet op naam van partner aftrekken van belastingen

Ann010569
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Hypothecair krediet op naam van partner aftrekken van belastingen

#1 , 17 jan 2018 12:37

Casus:

Partner heeft een hypothecair krediet sinds 2001 voor het huwelijk.
Gehuwd in wettelijk stelsel in 2010. Geen wijzigingen gedaan aan hypothecair krediet
Sindsdien wordt de woning 50/50 aangegeven bij de belastingen via Tax-On-Web (anders gaf het systeem een foutmelding). Optimalisatie van tax on web voegde automatisch belastingaftrek toe op mijn naam.

Nu vraagt de belastingen een bewijs van betalingen bij de bank voor dit krediet die ik niet kan geven want werd altijd door partner betaald.

Klopt het dat ik dit niet had mogen aftrekken?

Bedankt

Ann

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 17 jan 2018 13:02

Hier vind je ws de correcte informatie : http://www.bespaarbelastingen.be/algeme ... uw-lening/

Huis moet in de gemeenschap gebracht geweest zijn (via notariële akte) en/of je moet ingestapt zijn in de lening. Uit wat je schrijft denk ik dat de dubbele aftrek zal verworpen worden ;-(

Je bent volgens het wettelijke stelsel getrouwd : dit is scheiding van goederen doch gemeenschap van aanwinsten. In mensentaal : wat van hem (en u) was voor het huwelijk bijft van hem (u) - ook erfenissen doch wat verdiend wordt tijdens het huwelijk (incluis opbrengsten van eigen middelen is gemeenschappelijk elk de helft.

Fiscus kent uw huwelijksstelsel niet en wil ws nakijken of - in de veronderstelling van scheiding van goederen - je 50% afbetaalde uit uw middelen.

'k Zou langsgaan bij een notaris om advies te krijgen hoe dit best af te handelen.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 17 jan 2018 19:29

U bent heen eigenaar, u bent geen titularis van het krediet. Voor iets dat je niet hebt, kan je geen belastingvermindering bekomen.
Waarschijnlijk draag jij, rechtstreeks of onrechtstreeks, je deel bij aan de afbetaling. Zo vergroot jij zijn vermogen.
In situaties als die van jullie wordt bij het huwelijk zowel de woning als de lening gemeenschappelijk gemaakt? Tevens wordt bepaald wat gedaan wordt bij een einde van het huwelijk. Pas als dat allemaal geregeld is, kan jij belastingaftrek bekomen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

basejumper
Berichten: 4617
Locatie: Diest

#4 , 17 jan 2018 21:33

Beste

Tax on Web voegt dat niet automatisch toe. In Tax on Web is er een hulp programma voor aftrek woobkredieten. Als je dat correct invult zal dat programma ook correct de verdeling doen. Eén van de vragen is de eigendomsverhouding. Als je daar bij jou correct 0 % invult zal er niets in jouw fiscale vakken komen.
Zoals hiervoor aangegeven : geen mede-eigenaar noch medekredietnemer kan uiteraard geen fiscaal voordeel genereren.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Ann010569
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 jan 2018 12:50

@BaseJumper
Dat is juist het probleem ... Ik kan onmogelijk 100% aan zijn kant en 0% aan mijn kant invullen ... Dan stuurt tax on web de medeldeling dat er 7 fouten zijn opgetreden...

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”