Boekhouding horeca

karelvanhoof
Topic Starter
Berichten: 44

Boekhouding horeca

#1 , 06 jan 2018 11:20

In de veronderstelling dat hier mensen aanwezig zijn met kennis/ervaring inzake de controle van ondernemingen actief in de horeca:

Voor de inrichting van het algemeen rekeningstelsel, verkiezen jullie alle dranken/eetwaren te boeken op één rekening (handelsgoederen)?
Of bijvoorbeeld een rekening voor aankopen dranken en een andere voor aankopen eetwaren?
Of nog verder: aankopen dranken 6%; aankopen dranken 21%, nog eentje voor warme dranken, ...?
Nog een andere voor glazen, servetten, bestek?

Andere aandachtspunten?

Er bestaan hier diverse meningen over: de ene zegt je moet het de controleur niet al te gemakkelijk maken, de andere niet te moeilijk zodat de controle sneller is afgerond en je ook gemakkelijk kan aantonen dat je ter goeder trouw werkt.

Graag jullie ervaring/mening.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12824

#2 , 06 jan 2018 11:29

Tja, hangt ervan wat uw intenties zijn he. Als het een troost kan zijn, u zou zeker niet de enige fraudeur in de horeca zijn.

Anderzijds, het kan zeker geen kwaad dat u zelf ook de rendabiliteit van uw zaak opvolgt. Dan is het geen overbodige luxe dat u aankopen en verkopen kunt opsplitsen om te zien waar het beter kan.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 jan 2018 11:50

Bij een forfait word het ook uitgesplitst om je omzet te kunnen berekenen, maar restaurants vallen niet onder de forfait.

Enkel frituren, cafés, en ijssalons - bereiders.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”