beroepskosten huur appartement lange afstand

Sonar
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

beroepskosten huur appartement lange afstand

#1 , 05 jan 2018 17:46

Hallo.

Ik ben al geruime tijd werkloos. Echter heb ik een aanbod gekregen om aan de kust te gaan werken. Nadeel is wel dat dit een 170 km rijden is enkel, dus 340 km dagelijks. We zullen maar zwijgen over de tijd die ik in de wagen zou moeten doorbrengen als het file is.

Nu las ik dat ik eventueel een appartement aan de kust zou kunnen gaan huren en dat ik dat als beroepskost zou kunnen inbrengen.
Klopt dit ?
Ik zou dus wel graag mijn hoofdadres bij mijn ouders laten staan( waar ik nu dus nog bij woon) en de dagen dat ik niet moet werken naar mijn ouders komen, vrienden, familie.
Dat ik de huur van dat appartement zou kunnen inbrengen zou voor mij wel veel doen want ik heb echt niet veel spaarcenten, als ik dan ook nog eens de vrije dagen of weekends op en af moet rijden van de kust naar mijn ouders is dit ook nog een extra kost.

Maar ik stel me de vraag of dit in mijn situatie wel mogelijk is en wel om volgende reden.

Omdat ik mijn hoofdverblijfplaats bij mijn ouders wil laten staan en nu dus heb.

Zijn er nog andere dingen waarmee ik rekening moet houden ?

Wat als ik beslis om toch eens te passen om op een vrije dag naar mijn ouders te rijden?

Hier heb ik de bron

https://ondernemingsdatabank.indicator. ... 05/related

Het zou eventueel wel de bedoeling zijn dat ik na enkele jaren mijn hoofdverblijfplaats naar daar ga zetten, maar omdat het voor mij toch een stap in het duister is om daar te gaan wonen waar ik niemand ken , wacht ik hier toch nog liefst even mee.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fortuin
Berichten: 1013

#2 , 05 jan 2018 18:22

In principe kan het, maar dat is zo'n belastingaftrek waar ze sowieso problemen van gaan maken. Komt gegarandeerd een discussie van, en als je zelf onvoldoende fiscale kennis hebt om je gelijk te halen dan kan dat een dure grap worden.

Men kijkt naar waar het centrum van uw belangen ligt en de afstand die je dagelijks moet pendelen.

Ik zou 'm zelf niet gebruiken.

Didymus
Berichten: 2061

#3 , 06 jan 2018 15:02

Daar gaan ze volgens mij zeker moeilijk over doen omdat je nog inwoont bij je ouders. Er is objectief geen enkele reden te bedenken waarom u zich niet in dat appartement aan de kust zou domiciliëren. Als u momenteel een eigen gezinswoning zou betrekken en dan om professionele redenen een appartement huurt, dan is het een heel ander verhaal.
"sowieso" schrijf je zo.

Reclame

jef007
Berichten: 1681

#4 , 06 jan 2018 21:49

zal u loontrekker zijn of zelfstandige?

Sonar
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 jan 2018 14:34

Ja dacht het ook al dat het probleem hier zou kunnen gaan zijn dat ik nog bij ouders inwoon.
@ jef007 ik zal gaan werken bij een bedrijf als loontrekkende dus niet zelfstandig.

Nogmaals dit is voor mij een heel nieuw avontuur en aanpassen eigenlijk zou ik het een beetje willen aanzien als een proefprojectje.
Stel dat ik mij toch bedenk na verloop van tijd omdat ik mij er misschien éénzaam ga voelen en terug naar mijn geboortedorp wil, dus tja.
Misschien iemand tips hoe ik dit zou kunnen oplossen zonder dat eventueel waarborg huur kwijt raak?

Didymus
Berichten: 2061

#6 , 07 jan 2018 17:15

Huurwaarborg dient in de eerste plaats voor eventuele huurschade.

Sluit een kortetermijnhuurcontract af voor bv. 1 jaar. Dan kan u na 9 maanden beslissen of u het "avontuur" al dan niet verder zet en zo niet een opzeg geven van 3 maanden.
"sowieso" schrijf je zo.

Sonar
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#7 , 09 jan 2018 20:26

Ja dat zou kunnen. Maar hoe verloopt het dan als ik bvb na 6 maanden zeg dat ik er nimmer wil wonen. Ik zie mezelf als ik het daar echt beu ben niet nog 6 maanden wonen. Moet ik dan voor de rest van dat jaar huur blijven betalen.

Hoe zit het als ik een standaard huurcontract afsluit en na een half jaar zeg dat ik weg ben? Is het dan niet zo dat ik dan gewoon 3 maanden voorschot kwijt ben ?

Wat als ikzelf nieuwe huurders vind ?

Sirkii
Berichten: 5396

#8 , 09 jan 2018 20:46

3-6-9 huurcontract: eerste jaar 3 maand schadevergoeding en 3 maand vooropzeg. Als er vroeger dan na 3 maand een nieuwe huurder inzit betaal je minder dan 3 maand vooropzeg. Dus minimaal 3 maand en maximaal 6 maand. Verhuurder zou die 3 maand schadevergoeding kunnen laten vallen doch maar weinigen doen dit (waarom zouden ze)

Weet ook dat de meeste huurcontracten professioneel gebruik verbieden (= inbrengen als kost) omdat zij er dan meer belasting op betalen die ze u zullen doorrekenen. De meeste contracten leggen ook domiciliering op op straffe van betaling belasting tweede verblijf.

basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#9 , 09 jan 2018 23:07

Beste

U spreekt van de kust. Daar kan u perfect ook gebruik maken van vakantiehuur/jaarverhuur, al dan niet gemeubeld. En dan kan u doorgaans perfect van maand tot maand huren. Weliswaar aan andere tarieven dan een jaarcontract. En ook bij jaarhuur kan u afspreken dat onderhuur toegestaan is. Dan kan u ^als u er zelf niet meer zou wonen - nog iets recupereren door het zelf onder te verhuren aan toeristen.
Iets simpeler is mogelijk actief in je eigen regio naar werk te zoeken. Op de huidige, krappe arbeidsmarkt moet dat toch wel lukken.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”