Beleggen in cryptocurrency

Human1209
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Beleggen in cryptocurrency

#1 , 03 jan 2018 19:31

Dag iedereen


Ik ben een student met een vraag over beleggen in cryptocurrency.

Ik weet dat er een regel bestaat betreffende het beleggen in aandelen op de beurs. Daarbij zou je 30% van de winsten moeten afgeven indien je je aandelen verkoopt binnen de zes maand (beurstaks). Dat is echter alles wat ik erover vind.

Ook weet ik dat ik als student een maximumbedrag heb waar ik niet over mag, +/- €6000/jaar (afhankelijk van de thuissituatie)

Dit zijn de vragen waar ik mee worstel:
- Indien het geld op het beleggersplatform (in dit geval eToro) blijft, moet je dan taksen betalen? Of enkel indien je de winsten terugstort?
- Gelden de gegenereerde winsten als inkomen van een jobstudent?
- Zijn er andere belastingen, taksen die ik over het hoofd heb gezien? (wetende dat de speculatiebelasting niet meer van toepassing is (https://www.wikifin.be/nl/themas/sparen ... elastingen)


Alleszins hartelijk bedankt om deze student in nood te helpen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Human1209
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 jan 2018 19:33

Extra vraag: Zijn de huidige regels over beleggen in aandelen van toepassing op beleggen in cryptocurrency?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 03 jan 2018 19:39

Extra vraag: Zijn de huidige regels over beleggen in aandelen van toepassing op beleggen in cryptocurrency?
Aangezien een munt geen aandeel is: neen.
Aangezien een currency een munt is en een munt een devies zijn vanzelfsprekend dezelfde regels van toepassing die gelden voor het geregeld handelen in deviezen om daar winst uit te puren. Dat heet "wisselarbitrage" en bestaat reeds sinds mensengeheugenis.
Er is echt niets nieuw onder de zon wat dit betreft. Dezelfde regels kunnen dus worden toegepast waardoor er geen nieuwe fiscale wetgeving voor nodig is.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Human1209
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 jan 2018 19:42

Extra vraag: Zijn de huidige regels over beleggen in aandelen van toepassing op beleggen in cryptocurrency?
Aangezien een munt geen aandeel is: neen.
Aangezien een currency een munt is en een munt een devies zijn vanzelfsprekend dezelfde regels van toepassing die gelden voor het geregeld handelen in deviezen om daar winst uit te puren. Dat heet "wisselarbitrage" en bestaat reeds sinds mensengeheugenis.
Er is echt niets nieuw onder de zon wat dit betreft. Dezelfde regels kunnen dus worden toegepast waardoor er geen nieuwe fiscale wetgeving voor nodig is.
En zijn daar huidige belastingen op? Moet ik mij zorgen maken dat ik bijvoorbeeld bij het behalen van teveel winst, mijn ouders hun kindergeld verliezen?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 03 jan 2018 19:45

Extra vraag: Zijn de huidige regels over beleggen in aandelen van toepassing op beleggen in cryptocurrency?
Aangezien een munt geen aandeel is: neen.
Aangezien een currency een munt is en een munt een devies zijn vanzelfsprekend dezelfde regels van toepassing die gelden voor het geregeld handelen in deviezen om daar winst uit te puren. Dat heet "wisselarbitrage" en bestaat reeds sinds mensengeheugenis.
Er is echt niets nieuw onder de zon wat dit betreft. Dezelfde regels kunnen dus worden toegepast waardoor er geen nieuwe fiscale wetgeving voor nodig is.
En zijn daar huidige belastingen op? Moet ik mij zorgen maken dat ik bijvoorbeeld bij het behalen van teveel winst, mijn ouders hun kindergeld verliezen?
Ja dat wordt dan belast.
Of je ouders hun kindergeld verliezen hangt af van het bedrag dat je zal verdienen.
Hoeveel juist weet ik niet direct. Google eens.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

LeenW
Berichten: 12818

#6 , 03 jan 2018 21:07

Uw winsten zijn een divers inkomen, belast aan 33%. Deze worden belastbaar op het moment dat u verkoopt, niet wanneer u het geld terug op uw rekening zet.

alexxke
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#7 , 05 mar 2018 16:28

hallo

Ik ben 19 jaar en heb een paar maand geleden geïnvesteerd in cryptocurrency en heb een bedrag van 45000 euro winst gemaakt.
Moet ik hier 33% belastingen op betalen? en hoe gaat dit ten werk ?

LeenW
Berichten: 12818

#8 , 05 mar 2018 16:53

Is het een eenmalige aankoop of hebt u meerdere transacties gedaan? In het eerste geval betaalt u geen belastingen, in het 2de geval moet u de meerwaarde ingeven bij diverse inkomsten op uw belastingsbrief.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”