Crypto trading als zelfstandige (in bijberoep)

krisch
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Crypto trading als zelfstandige (in bijberoep)

#1 , 02 jan 2018 11:04

Het voorbije jaar is voor mij reeds zeer lucratief geweest op gebied van het traden can crypto currencies (dus niet gewoon aankopen en houden voor lange termijn).
Aangezien op deze activiteit sowieso al minstens 33% zou moeten betaald worden, ben ik aan het onderzoeken als het niet ineens beter is om die activiteit uit te voeren als zelfstandige (in bijberoep). Een eenmanszaak dus.

Hierbij heb ik wel wat vragen waarop ik hopelijk hier antwoorden kan vinden:
- Hoe worden de inkomsten berekend?
Is dit eenvoudigweg eindbalans - startbalans van het voorbije jaar? vb: 1/1/2018 ben ik gestart met 50000€, op 31/12/2018 is dit 150000€. Mijn inkomsten bedragen dan dus 100000€?
- Moet je de volledige meerwaarde aangeven als inkomst?
In deze beroepsactiviteit is dit namelijk werkkapitaal. Ik zou dan bvb. op het einde van het jaar slechts 40000€ eruit halen om mijzelf uit te betalen.
Dan blijft er nog 110000€ over dat ik meeneem naar het volgende jaar.
--> M.a.w.: Op welk deel zou ik mijn sociale bijdrage, belastingen,.... moeten betalen? Optie 1,2, ander,...?

Vermoedelijk zijn hier wel parallellen te maken met traden in de gewone stock market? Hier vind ik echter geen voorbeelden van...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 02 jan 2018 11:09

Fiscaal wordt dit inderdaad op zelfde manier behandeld als actief aandelen traden als beroepsactiviteit. Laat u bijstaan door een boekhouder-fiscalist, dat is de beste raad die kan worden gegeven.

Toch nog dit: bij een eenmanszaak kan u uw inkomen niet op die manier beperken; er is immers geen scheiding tussen uw vermogen en dat van uw zelfstandige activiteit.
"sowieso" schrijf je zo.

krisch
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 jan 2018 11:21

Ik ben sowieso van plan om eens bij een fiscalist ten rade te gaan. Maar ik wil daar al zo goed voorbereid mogelijk naartoe gaan.
En ik weet niet in hoeverre die allemaal al weten hoe de crypto regeling nu werkt in België.

Interpreteer ik het dan goed dat ik een startkapitaal definieer & alles wat daarboven komt dus effectieve inkomsten zijn (ondanks dat een deel ervan werkkapitaal is)? Indien het ooit mis zou lopen ben ik aansprakelijk met mijn volledige vermogen.

Reclame

Didymus
Berichten: 2061

#4 , 02 jan 2018 11:33

Opnieuw: "startkapitaal" is juridisch een zinledig begrip bij een eenmanszaak. U zal belast worden op alle winst die u maakt en bent in dat geval inderdaad met uw volledige vermogen aansprakelijk.
"sowieso" schrijf je zo.

Fortuin
Berichten: 1013

#5 , 02 jan 2018 20:32

Oprichting vennootschap is de logische keuze voor tradingactiviteiten. Minimumkapitaal voor oprichting E-BVBA is €12.600. Dan kan je inderdaad spelen met loon, kosten e.d. en kan je verliezen in aftrek nemen. De uiteindelijke winst die je maakt is onderhevig aan vennootschapsbelasting. Op een uitkering van de winst (na vennootschapsbelasting) betaal je roerende voorheffing -- 10, 15 of 30% naarmate van hoe je de uitkering doet.

Daarnaast kan je natuurlijk ook privé (dus gewoon in persoonlijke naam, zonder zelfstandige te zijn) nog investeren in cryptocurrencies (buy and hold). Deze meerwaarden vallen dan in principe binnen het normaal beheer van privévermogen en zijn dus vrijgesteld van enige belasting.

Het kapitaal dat je inbrengt is gewoon kapitaal. Dat kan je er ook gewoon terug uithalen. De winst (dus in je voorbeeld, die €100.000) daar betaal je vennootschapsbelasting op (dit is na aftrek van loon, kosten, mogelijke verliezen, etc).

krisch
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 jan 2018 17:00

Bedankt voor jullie antwoord! Hier ben ik toch alweer een stap wijzer mee geworden.
Een EBVBA lijkt dan inderdaad een betere optie (zeker als de omzet hoog genoeg is).

Brengt dit veel werk met zich mee wat betreft de boekhouding?
M.a.w. Is dit eenvoudigweg startkapitaal en eindkapitaal op jaar/maandbasis, of moet dit op een andere manier bijgehouden worden? (dit gaat over heel veel transacties, dus ik hoop van niet)

Heb je toevallig een overzicht van hoe de kosten ineen zitten zijn voor een BVBA?
Ik wil graag al eens met cijfertjes spelen om een idee te krijgen wat haalbaar is en wat niet.
Er is sprake van allerlei kosten (bezoldiging, bedrijfsvoorheffing, roerende voorheffing, sociale bijdrage, liquidatiebonus ,...) maar nergens een overzicht van hoe de berekening nu ineen zit. Kan je corrigeren/aanvullen (met percentages erbij zou helemaal top zijn, al vind ik dit wrs wel ergens terug)?

Winst
- Bezoldiging
- Bedrijfsvoorheffing
- Beroepskosten
--------------------------------
Belastbare winst
- vennootschapsbelasting

Als ik bij een boekhouder langsga kan die mij dit ongetwijfeld ook simuleren. Maar het vooraf zelf al eens berekenen & vergelijken vind ik alvast een goede voorbereiding.

Alvast bedankt!

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”