Factuurdatum of betaaldatum

Bahbah
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

Factuurdatum of betaaldatum

#1 , 23 dec 2017 22:03

Indien je als zelfstandige in bijberoep enkele diensten levert aan een bedrijf, is het dan de factuurdatum of betaaldatum die de fiscus zal aanhouden om te bepalen in welk aanslagjaar deze inkomsten vallen?

Maw en uitgaande van dit kalenderjaar - dient deze persoon de inkomsten aan te geven in aanslagjaar 2018 of 2019 indien de factuurdatum en/of betaling gebeurt in januari 2018?

Voor zover we begrijpen van de boekhouder kan de factuur tot de 15-de van de maand opvolgend op die van de afronding van de geleverde diensten worden opgestuurd. Bijgevolg gaat het om aanslagjaar 2019. De fiscus kijkt bovendien enkel naar de betaaldatum, beweert hij. En zonder factuur, geen betaling: klopt dat - tweede opnies graag? Wij zijn wild op zoek gegaan naar info hierover online om dit bevestigd te zien. Helaas word er bijna enkel over aftrekposten gesproken en niet veel over inkomsten. Waar informatie te vinden was leek die wel die van de boekhouder te bevestigen.

Ik vermoed dat de BTW echter wel nog de boeking verwacht in het laatste kwartaal van 2017 gezien de prestaties beeindigd werden in 2017. Andere regels? Andere jaren?

Graag serieuze reacties -

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 dec 2017 22:13

Het is de factuur datum dat telt.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12811

#3 , 23 dec 2017 22:19

Nog wat meer info nodig:
- Eenmalige of doorlopende diensten?
- Blijft alles binnen België?

Reclame

Bahbah
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 dec 2017 22:22

Eenmalig - alles in BE

Bahbah
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 dec 2017 22:23

Bedankt voor de snelle reacties

LeenW
Berichten: 12811

#6 , 23 dec 2017 22:30

Belastbaar feit = Datum van de afronding van de dienst.
Opeisbaarheid = Datum factuur, doch uiterlijk de 15de van de daaropvolgende maand

Opgelet, bij voorafbetalingen is de btw reeds opeisbaar bij betaling en zal u ook een voorschotfactuur moeten opmaken.

Bahbah
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#7 , 24 dec 2017 00:33

Wat is het precieze verschil tussen opeisbaar en belastbaar?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 24 dec 2017 09:11

Een gouden tip!!

download eens de cursus bedrijfsbeheer van de Vlaamse overheid, dit is gratis.

Dit is zeker geen overbodige luxe hoor !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12811

#9 , 24 dec 2017 10:04

Wat is het precieze verschil tussen opeisbaar en belastbaar?
Het belastbaar feit gebruikt u om te bepalend wanneer de btw opeisbaar wordt.

Bahbah
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#10 , 26 dec 2017 15:57

Hallo

@denlowie: je moest eens weten hoeveel van die gidsen ik al doorgenomen heb en soms blijft het me nog onduidelijk - misschien lees ik teveel op de komma... misschien maak ik me teveel zorgen.... maar heb altijd het gevoel dat er iets erg kwaads schuilt in vele van deze 'constructies'... Indien je me een goede kan aanraden, graag. Ik ben één van die universitairen met meer dan enkele diploma's die verondersteld wordt bedrijfsbeheer te begrijpen... ik heb me toch al vaker de vraag gesteld of dat wel terecht is. Ik ben absoluut "geen trage", maar je kan erg moeilijk alle zaken bevatten. Simpelweg omdat niemand ze je aanreikt en je dus op zoek gaat naar zaken waarvan je het bestaan zelfs niet kent. (Niet 1 les economie gehad in mijn leven... eigenlijk is zoiets toch onverantwoord...) Heb zelfs een boekhouder onder de arm genomen om me te gidsen, maar die man lijkt meer uit zijn nek te lullen dan wat ik ervan begrijp.

@Leen: okee, ik begrijp het, denk ik. M.a.w. de btw wordt maar opeisbaar bij factuurdatum, die factuurdatum is afhankelijk van het belastbaar feit. M.a.w. indien ik 3 januari een factuur opmaak voor diensten gepresteerd in december, dan wordt het aanslagjaar 2018. We praten dan wel over btw... hoe zit het met inkomstenbelasting? valt die datum samen met die van belastbaar feit of van de opeisbaarheid? Ik vermoed dat ik geen btw kan betalen voor iets dat in 2018 opeisbaar wordt, maar wel de inkomstenbelasting moet betalen in 2017?

Hartelijk dank!

LeenW
Berichten: 12811

#11 , 26 dec 2017 16:21

U kan het via "op te maken facturen" oplossen, zo gaat uw omzetverschil btw - db opgelost worden. Maar dat is normaal iets voor uw boekhouder.

U verwart denk ik ook 2 begrippen: aanslagjaar 2018 = inkomstenjaar 2017 (bij normale boekhouding).

Bahbah
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#12 , 28 dec 2017 22:33

Dag Leen,

excuses daarvoor en erg bedankt!

medic112
Berichten: 27

#13 , 13 feb 2018 11:25

beste,

even concreet:

Ik ben zelfstandige in bijberoep, vrijgesteld BTW.
in 2017 heb ik een prestatie verricht voor de Staat. Aangezien zijn mij niet rechtstreeks konden betalen, is dit via een tussenpartij verlopen.
Het bedrag was, doordat de afhouding van de tusseninstelling niet gekend was, niet duidelijk. Na heel veel heen en weer gebel / gemail ligt het bedrag eindelijk vast. Gezien de grootte van het bedrag, en ik dit had ingecalculeerd in 2017 (max. 25.000 euro) zou ik dit graag willen factureren op 2017. Dit is dus niet mijn fout dat ik dit niet kon factureren. Hoe zit het concreet met facturatie nu?

Mijn facturatie loopt verder, en ik heb hiervoor in 2017 geen nummer voorzien. Ik wil dit dus de factuur opstellen voor 2017, maar dat zal dus met een volgnummer zijn dat zich al in 2018 situeert. Verder weet ik niet goed wat ik met de uiterste betaaldatum moet doen als ik die factuur op 09/2017 zou zetten?

Iemand advies?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#14 , 13 feb 2018 11:37


Mijn facturatie loopt verder, en ik heb hiervoor in 2017 geen nummer voorzien. Ik wil dit dus de factuur opstellen voor 2017, maar dat zal dus met een volgnummer zijn dat zich al in 2018 situeert. Verder weet ik niet goed wat ik met de uiterste betaaldatum moet doen als ik die factuur op 09/2017 zou zetten?
Dit is foefelen op grote schaal, bij controle val je daarmee door de mand, dit kan en mag niet, factuurnummers van meerdere jaren door elkaar te gebruiken, een boekhouding dient per jaar te zijn ten zij een je zelf een boek eindigt en begint tijdens het jaar, meestal seizoen verkoop gebruik deze methode, en dit moet op voorhand gemeld worden.

Waarom kan je nu niet een factuur maken op 31/12/2017, omdat het een zaterdag is misschien ???

Waarom laat je u factuurnummers doorlopen in het volgend jaar ????????
Heb je geen boekhouder die dit controleert?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12811

#15 , 13 feb 2018 11:41

U kunt nu niet meer in 2017 factureren. Gewoon de lopende facturatie in 2018 gebruiken op datum dat u de factuur uitschrijft.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”