Bitcoin & Fiscaliteit in België

Trunks9000
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Bitcoin & Fiscaliteit in België

#1 , 23 dec 2017 11:59

Hallo iedereen,

Ondanks de verschillende threads die hier al op het forum verschenen zijn in verband met Bitcoin, blijft het me allemaal nogal verwarrend. Ik zou dus enkele vragen willen stellen, die dan hopelijk ook van deze thread een mooi overzicht maken voor andere mensen die in mijn situatie zitten en vragen hebben rond belastingsaangifte.

In mijn geval heb ik in juni 2017 €X geïnvesteerd en tot nu verschillende keren getrade tussen BTC en altcoins of BTC en €. Niet om te zeggen dat ik dit doe als hoofdberoep, ik ben namelijk nog student. Ik zie het dus eerder als een hobby om ook wat "geld" mee te verdienen (al zie ik BTC misschien ondertussen nog meer als geld als de euro zelf).

- Ik lees in een artikel van de tijd dat mensen die 'speculatief' traden (waaronder ik dan val, of niet?) een belasting van 33% moeten betalen op de meerwaarde. Klopt dit? Zou dit ook op mijn geval slaan of enkel wanneer je werkloos bent en actief dit als beroep uit voert?
- Wanneer ik Y€ afhaal van mijn bankrekening, moet er dan 33% op deze Y€ betaald worden?
- Stel, omdat dit zo een grijze zone is en er zo weinig mensen iets van weten, kan ik het me riskeren om dit nog niet aan te geven en gewoon te betalen indien ik een brief van de overheidsdienst ontvang? Of kan dit leiden tot beboeting?
- Wat is de beste bron om mijn vragen hierover te stellen?
- Is er een verschil in aantal belastingen op de hoeveelheid meerwaarde?
- Stel je hebt €1K geïnvesteerd, wat nu €50K is. En je haalt €10K af, zou je dan 33% op €9K (€10K - €1K) moeten aangeven/betalen?

Alvast bedankt voor alle hulp!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!