Bitcoin & Fiscaliteit in België

Trunks9000
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Bitcoin & Fiscaliteit in België

#1 , 23 dec 2017 11:59

Hallo iedereen,

Ondanks de verschillende threads die hier al op het forum verschenen zijn in verband met Bitcoin, blijft het me allemaal nogal verwarrend. Ik zou dus enkele vragen willen stellen, die dan hopelijk ook van deze thread een mooi overzicht maken voor andere mensen die in mijn situatie zitten en vragen hebben rond belastingsaangifte.

In mijn geval heb ik in juni 2017 €X geïnvesteerd en tot nu verschillende keren getrade tussen BTC en altcoins of BTC en €. Niet om te zeggen dat ik dit doe als hoofdberoep, ik ben namelijk nog student. Ik zie het dus eerder als een hobby om ook wat "geld" mee te verdienen (al zie ik BTC misschien ondertussen nog meer als geld als de euro zelf).

- Ik lees in een artikel van de tijd dat mensen die 'speculatief' traden (waaronder ik dan val, of niet?) een belasting van 33% moeten betalen op de meerwaarde. Klopt dit? Zou dit ook op mijn geval slaan of enkel wanneer je werkloos bent en actief dit als beroep uit voert?
- Wanneer ik Y€ afhaal van mijn bankrekening, moet er dan 33% op deze Y€ betaald worden?
- Stel, omdat dit zo een grijze zone is en er zo weinig mensen iets van weten, kan ik het me riskeren om dit nog niet aan te geven en gewoon te betalen indien ik een brief van de overheidsdienst ontvang? Of kan dit leiden tot beboeting?
- Wat is de beste bron om mijn vragen hierover te stellen?
- Is er een verschil in aantal belastingen op de hoeveelheid meerwaarde?
- Stel je hebt €1K geïnvesteerd, wat nu €50K is. En je haalt €10K af, zou je dan 33% op €9K (€10K - €1K) moeten aangeven/betalen?

Alvast bedankt voor alle hulp!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jefke007
Berichten: 1812

#2 , 23 dec 2017 12:04

binnenkort stuikt de waarde van de bitcoinbubbel in elkaar, omdat mensen beginnen te beseffen dat de staat ook haar graantje wil meepikken

sommige laten nog liever 50K aan inkomsten liggen dan er één eurocent belastingen op te moeten betalen.

Het risico is reeel aanwezig dat je 33% zal moeten betalen, ook al is de wetgeving vaag.

Fortuin
Berichten: 1013

#3 , 23 dec 2017 12:32

binnenkort stuikt de waarde van de bitcoinbubbel in elkaar, omdat mensen beginnen te beseffen dat de staat ook haar graantje wil meepikken

sommige laten nog liever 50K aan inkomsten liggen dan er één eurocent belastingen op te moeten betalen.

Het risico is reeel aanwezig dat je 33% zal moeten betalen, ook al is de wetgeving vaag.
Of men in België belastingen moet betalen of niet zal weinig invloed hebben op de prijs.

Om TS zijn vragen te beantwoorden:

- Ik lees in een artikel van de tijd dat mensen die 'speculatief' traden (waaronder ik dan val, of niet?) een belasting van 33% moeten betalen op de meerwaarde. Klopt dit? Zou dit ook op mijn geval slaan of enkel wanneer je werkloos bent en actief dit als beroep uit voert?

Neen, had handelen uw beroep geweest (je bent nu student -- dus in feite heb je geen beroep) dan was het een beroepsinkomen. Wat gelet op de meerwaarde op zich misschien niet slechter zou zijn, want hoewel de aanslagvoeten hoger liggen heb je daar wel een gehele vrijstelling op de eerste €8.000.

Ook in uw geval lijkt het veelal op pure speculatie, onderhevig aan 33% + gemeentebelasting. Fiscus zou wel van mening kunnen zijn dat uw trading de-facto uw beroep was, gelet dat je momenteel student bent.

- Wanneer ik Y€ afhaal van mijn bankrekening, moet er dan 33% op deze Y€ betaald worden?

Neen. De belasting is te betalen wanneer je de meerwaarde realiseert. Koop je op 1 januari X Bitcoin, en verkoop je deze op 1 februari voor het dubbele van de prijs, dan betaal je 33% op de gerealiseerde meerwaarde. Dit ongeacht waar het geld "staat" (bankrekening, exchange, etc).

Je kan echter wel kosten en verliezen in rekening brengen.

- Stel, omdat dit zo een grijze zone is en er zo weinig mensen iets van weten, kan ik het me riskeren om dit nog niet aan te geven en gewoon te betalen indien ik een brief van de overheidsdienst ontvang? Of kan dit leiden tot beboeting?

Geen idee waarom mensen het zo ingewikkeld lijken te vinden (misschien zijn ze geen fan van het antwoord? :)), maar op zich is de wet duidelijk. Als het speculatie is, dan spreken we over een divers inkomen, en moet je dus belastingen betalen.

Kan je het riskeren? Tuurlijk, kan altijd. Zou ik het doen? Neen. De boete kan oplopen tot 200% van de ontdoken belasting.

- Wat is de beste bron om mijn vragen hierover te stellen?

Een fiscaal advocaat.

- Is er een verschil in aantal belastingen op de hoeveelheid meerwaarde?

Neen. Enkel het type transactie is van belang. Alle meerwaarden zijn belastbaar aan 33% + gemeentebelasting, behalve wanneer deze onder het normaal beheer van privé vermogen vallen en niet speculatief zijn. Had je in 2011 Bitcoin gekocht, en vandaag verkocht: dat zou normaal beheer zijn.

- Stel je hebt €1K geïnvesteerd, wat nu €50K is. En je haalt €10K af, zou je dan 33% op €9K (€10K - €1K) moeten aangeven/betalen?

Neen. Dan betaal je 33% (+gemeentebelasting) op €50.000. Vandaag (want je hebt waarschijnlijk geen aangiftes gedaan). Een fiscaal advocaat kan, hoewel je geen aangifte gedaan hebt, dat waarschijnlijk wel nog rechtzetten zonder problemen.

Reclame

Trunks9000
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 dec 2017 13:48

binnenkort stuikt de waarde van de bitcoinbubbel in elkaar, omdat mensen beginnen te beseffen dat de staat ook haar graantje wil meepikken

sommige laten nog liever 50K aan inkomsten liggen dan er één eurocent belastingen op te moeten betalen.
Bedankt voor deze interessante toevoeging jefke007 (lol), kan ik je privé contacteren voor financieel advies?
Je bent mijn ogen aan het openen. Ik dacht namelijk dat het vrij goed mogelijks was dat het net bitcoin was die de fiatbubble zou kunnen doen barsten en ik niet bitcoin koop om meer euro te vergaren, maar net meer bitcoin.

___
- Ik lees in een artikel van de tijd dat mensen die 'speculatief' traden (waaronder ik dan val, of niet?) een belasting van 33% moeten betalen op de meerwaarde. Klopt dit? Zou dit ook op mijn geval slaan of enkel wanneer je werkloos bent en actief dit als beroep uit voert?

Neen, had handelen uw beroep geweest (je bent nu student -- dus in feite heb je geen beroep) dan was het een beroepsinkomen. Wat gelet op de meerwaarde op zich misschien niet slechter zou zijn, want hoewel de aanslagvoeten hoger liggen heb je daar wel een gehele vrijstelling op de eerste €8.000.

Ook in uw geval lijkt het veelal op pure speculatie, onderhevig aan 33% + gemeentebelasting. Fiscus zou wel van mening kunnen zijn dat uw trading de-facto uw beroep was, gelet dat je momenteel student bent.

- Wanneer ik Y€ afhaal van mijn bankrekening, moet er dan 33% op deze Y€ betaald worden?

Neen. De belasting is te betalen wanneer je de meerwaarde realiseert. Koop je op 1 januari X Bitcoin, en verkoop je deze op 1 februari voor het dubbele van de prijs, dan betaal je 33% op de gerealiseerde meerwaarde. Dit ongeacht waar het geld "staat" (bankrekening, exchange, etc).

Je kan echter wel kosten en verliezen in rekening brengen.

- Stel, omdat dit zo een grijze zone is en er zo weinig mensen iets van weten, kan ik het me riskeren om dit nog niet aan te geven en gewoon te betalen indien ik een brief van de overheidsdienst ontvang? Of kan dit leiden tot beboeting?

Geen idee waarom mensen het zo ingewikkeld lijken te vinden (misschien zijn ze geen fan van het antwoord? :)), maar op zich is de wet duidelijk. Als het speculatie is, dan spreken we over een divers inkomen, en moet je dus belastingen betalen.

Kan je het riskeren? Tuurlijk, kan altijd. Zou ik het doen? Neen. De boete kan oplopen tot 200% van de ontdoken belasting.

- Wat is de beste bron om mijn vragen hierover te stellen?

Een fiscaal advocaat.

- Is er een verschil in aantal belastingen op de hoeveelheid meerwaarde?

Neen. Enkel het type transactie is van belang. Alle meerwaarden zijn belastbaar aan 33% + gemeentebelasting, behalve wanneer deze onder het normaal beheer van privé vermogen vallen en niet speculatief zijn. Had je in 2011 Bitcoin gekocht, en vandaag verkocht: dat zou normaal beheer zijn.

- Stel je hebt €1K geïnvesteerd, wat nu €50K is. En je haalt €10K af, zou je dan 33% op €9K (€10K - €1K) moeten aangeven/betalen?

Neen. Dan betaal je 33% (+gemeentebelasting) op €50.000. Vandaag (want je hebt waarschijnlijk geen aangiftes gedaan). Een fiscaal advocaat kan, hoewel je geen aangifte gedaan hebt, dat waarschijnlijk wel nog rechtzetten zonder problemen.
Bedankt voor de info! Much appreciated.

Het probleem is dat ik niet goed begrijp wanneer je iets als speculatief ziet dan. Ik zie het namelijk niet gewoon maar als een gokje wagen maar ik kies ervoor mijn geld als 'goede huisvader' in een bepaalde liquiditeitsvorm te behouden, ook als verzekering voor problemen met het bankensysteem bijvoorbeeld.

Ook vraag ik me af hoe die meerwaarde exact kan berekend worden wanneer in totaal tientallen keren gekocht en verkocht is geweest tussen bepaalde cryptocurrencies.

Ik zou er zelf ook voor kiezen mijn belastingen netjes te betalen en geen risico te lopen, als het dus effectief van toepassing is. Waar ik voor vrees is dat ik 1 van de 50 mensen bijvoorbeeld zou zijn die belastingen betaalt en de andere 49 dan nooit vervolgd worden en de 33% rijker zijn en ik dus evengoed niet betaald kon hebben.

Bedankt nogmaals.

agahnim
Berichten: 4

#5 , 03 jan 2018 15:09

- Stel je hebt €1K geïnvesteerd, wat nu €50K is. En je haalt €10K af, zou je dan 33% op €9K (€10K - €1K) moeten aangeven/betalen?

Neen. Dan betaal je 33% (+gemeentebelasting) op €50.000. Vandaag (want je hebt waarschijnlijk geen aangiftes gedaan). Een fiscaal advocaat kan, hoewel je geen aangifte gedaan hebt, dat waarschijnlijk wel nog rechtzetten zonder problemen.
Hier heb ik nog enkele vragen over, omdat er een onderscheid is in welke valuta je je kapitaal hebt staan. Ben ik alvast juist om te stellen dat meerwaarde slechts ontstaat bij verkoop?

Stelling 1:
- januari: 1000€ geïnvesteerd ; omgezet naar 1 Bitcoin
- juni: 1 Bitcoin verkocht ; 2000€ ontvangen (op exchange)
- 31/12/2017: 2000€ op exchange
= 1000€ belastbare meerwaarde ?

Stelling 2:
- januari: 1000€ geïnvesteerd ; omgezet naar 1 Bitcoin
- juni: 1 Bitcoin verkocht ; 2000€ ontvangen
- september: 2000€ omgezet naar 2 Bitcoin
- bitcoin wordt gehouden, niet verkocht
- 1) op 31/12/2017: 2 Bitcoin = 2000€ waard --> wat is hier de belastbare waarde?
- 2) op 31/12/2017: 2 Bitcoin = 4000€ waard --> wat is hier de belastbare waarde?
Je hebt geen € in bezit, kan er dan wel een meerwaarde zijn? Wordt de meerwaarde mogelijk enkel bepaald door de verkoop in juni?

Eveneens vraag ik mij af hoe de belastbaarheid bij het minen is:
- Mij lijkt het logisch dat gegenereerde munten geen waarde hebben totdat deze worden verkocht, klopt dit? Een bakker kan toch ook niet belast worden op een onverkocht brood?

Bijkomend ook volgende vraag:
Stel dat er 1 bitcoin wordt gegeven aan iemand. Deze persoon verkoopt nadien de bitcoin, moet deze hier belastingen op betalen? Zo ja, waarom en wanneer wordt hiervan de waarde bepaald. Kan dit eventueel worden gezien als occasioneel cadeau?

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”