Douane vraag twee keer BTW

Didierke89
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Douane vraag twee keer BTW

#1 , 18 dec 2017 10:01

Ik heb in juni 2017, dus zo'n 6 maanden geleden iets van uit de EU besteld en mijn pakje had toen een tijdje vastgezeten bij de douane. De reden hiervoor was dat de aangegeven waarde niet overeen kwam met de werkelijke waarde. Ik heb toen de factuur van de e-shop moeten tonen zodat ze hieruit de werkelijke waarde kunnen opmaken en daar dan BTW en invoerrechten (importkosten) kunnen op heffen. All good and well.

Uiteindelijk lag mijn pakje klaar om opgehaald te worden. Uit de BTW, invoerrechten, en dossierkosten die ik voorgeschoteld kreeg kon ik zien dat ze me uiteindelijk BTW, invoerrechten hadden aangerekend op de originele aangegeven waarde en niet op die herberekende werkelijke waarde. Ik heb dus BTW en invoerrechten betaald op die 'lagere' aangegeven waarde.

Nu 6 maanden later krijg ik een factuur van DHL dat ik nog extra BTW moet betalen omdat ze nu ontdekt hebben dat ik enkel BTW en importkosten had betaald op de originele aangegeven waarde. Ik citeer hun:
The amount on invoice XXXXXX is for the difference between the final clearance of the goods and the payment you already have done.
Nu vroeg ik me af of ze dat wettelijk kunnen doen. Het lijkt me raar om nog eens BTW te betalen op een verworven dienst. Mag dit zomaar een half jaar nadat ik al heb betaald?
Laatst gewijzigd door Didierke89 op 18 dec 2017 10:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12839

#2 , 18 dec 2017 10:11

BTW schulden verjaren pas na 31/12 + 3 jaar, ruim op tijd lijkt mij dus. Pas vanaf 1 januari 2021 had u verjaring kunnen inroepen.

Didierke89
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 dec 2017 10:36

BTW schulden verjaren pas na 31/12 + 3 jaar, ruim op tijd lijkt mij dus. Pas vanaf 1 januari 2021 had u verjaring kunnen inroepen.
Bedankt voor je vlotte reactie.

Ik vond het gewoon raar omdat ik niet eens wist dat ik een BTW schuld had bij hun en dat ze me maar 1 dag geven om te betalen.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”