6% BTW - Attest

Ikses
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

6% BTW - Attest

#1 , 11 dec 2017 13:05

Hallo,

als zelfstandige werk ik soms in onderaanneming.
De persoon waarvoor ik werk zegt dat bij opmaak van het "attest 6%" bij huizen ouder dan 10 jaar, hij dit papier moet bijhouden en niet ik. Nu vind ik op verschillende plaatsen dat er 2 exemplaren dienen te worden gemaakt; 1 voor de klant en 1 voor de persoon die de werken uitvoert.

Vandaar mijn vraag; wie moet er in geval van onderaanneming een exemplaar bijhouden:

1) de uitvoerder; in dit geval de onderaannemer, ik - die wel factureert met BTW verlegging (maar ik vermeld wel 6% op mijn factuur, zonder ze aan te rekenen)
2) de uiteindelijk factureerder; in dit geval de hoofdaannemer - die uiteindelijk de klant factureert aan 6%.

alvast bedankt !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12825

#2 , 11 dec 2017 13:28

U mag absoluut niets van 6% vermelden als u met medecontractant factureert, dat is het probleem van u medecontractant. Bijgevolg moet u ook geen attest hebben, u factureert zelf immers niets aan 6%.

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 12 dec 2017 21:29

U factureert aan 21% het met de hoofdaannemer overeengekomen bestek. De hoofdaannemer recupereert die BTW (21%) en factureert zelf aan de eindklant het met de eindklant overeengekomen bestek aan 6% met de nodige attesten. Zoals hierboven geschreven: met die 6% heb jij als onderaannemer niets te maken.

Reclame

LeenW
Berichten: 12825

#4 , 12 dec 2017 23:26

U factureert aan 21% het met de hoofdaannemer overeengekomen bestek. De hoofdaannemer recupereert die BTW (21%) en factureert zelf aan de eindklant het met de eindklant overeengekomen bestek aan 6% met de nodige attesten. Zoals hierboven geschreven: met die 6% heb jij als onderaannemer niets te maken.
WIOS, dus geen 21% btw maar verlegging.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”