Beslag bankrekening buiten Europa

Kodu
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Beslag bankrekening buiten Europa

#1 , 09 dec 2017 04:42

Hallo,

Kan de fiscus beslag leggen op een bankrekening buiten Europa wegens openstaande btw schuld?

Bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fortuin
Berichten: 1013

#2 , 09 dec 2017 11:23

Van een vennootschap, of privé? In principe zou het wel moeten kunnen, maar het valt te zien over welk land we spreken. Sommige landen werken bijvoorbeeld niet mee en dan is het moeilijk.

Kodu
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 dec 2017 14:00

Prive, betreft bankrekening in Hong Kong.

Reclame

jef007
Berichten: 1683

#4 , 09 dec 2017 16:19

waarom niet ? want die rekeningnummer moet op uw belastingaangifte staan

jefke007
Berichten: 1812

#5 , 09 dec 2017 16:38

maar daarom wil het land nog niet meewerken he.

Eigenlijk wel erg dat mensen zo aan hun schulden zouden kunnen ontsnappen,door een rekening te hebben in een land dat niet aan een beslag wil meewerken

Kodu
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#6 , 09 dec 2017 16:50

Vraag is kan het juridisch in dat land en zo ja hoe?

LeenW
Berichten: 12838

#7 , 09 dec 2017 17:26

Juridisch kan het zeker, de vraag is of de praktisch gezien ook mogelijk is.

jefke007
Berichten: 1812

#8 , 09 dec 2017 17:29

de vraag is ook of Hongkong zich daar mee wil bezighouden, ze zouden hun reputatie van veilig vluchtland voor het geld kunnen kwijtspelen

Kodu
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#9 , 09 dec 2017 17:51

Ok bedankt allemaal!

Franciscus
Berichten: 38599

#10 , 09 dec 2017 19:41

Hou er wel rekening mee dat er ook juridisch andere stappen kunnen gezet worden.

Kodu
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#11 , 10 dec 2017 03:43

Welke stappen dan?

Fortuin
Berichten: 1013

#12 , 10 dec 2017 13:57

Ik ga er wel van uit dat de rekeningen aangegeven werden in de belastingsaangifte en bij het CAP.

De fiscus kan u dagvaarden in Hong Kong en zal daar voor de rechter moeten verdedigen waarom ze bepaalde rekeningen wensen te blokkeren. Zo kan een vonnis bekomen worden waarmee men mogelijk uw rekeningen kan blokkeren. Mogelijk kan men via kortgeding een tijdelijke “asset freeze" bekomen. Maar dat wil daarom nog niet zeggen dat een rechter in Hong Kong daar in mee zal gaan. In de praktijk is dat allemaal niet super makkelijk om te doen.

Ik acht persoonlijk de kans klein dat de fiscus u zelf zal dagvaarden, tenzij het echt om veel geld zou gaan. Een vonnis uit België kan men ook niet altijd uitvoeren in Hong Kong.

Persoonlijk deel ik de mening niet dat het jammer is dat mensen zo hun schulden kunnen ontlopen. In een wereld waar overheden steeds minder correct optreden en minder respect hebben tegenover hun burgers (zie o.a. verwatering van de privacy, de kwaliteit waarmee sommige belastingambtenaren controles uitvoeren, etc).

Zo hebt u tenminste nog de middelen om uzelf correct te verdedigen tijdens een procedure, wat niet altijd het geval is als men uw tegoeden zo snel mogelijk wenst te innen. Daarnaast heeft men mogelijk ook gewoon een betere onderhandelingspositie met de fiscus voor het bekomen van een gunstig akkoord. Natuurlijk niet vergeten dat men wel aan uw Belgische rekeningen kan.

jef007
Berichten: 1683

#13 , 10 dec 2017 16:46

uw naam FORTUIN zegt genoeg
belastingambtenaren roeien met de riemen die ze hebben
nog een geluk voor u en de uwen dat ze onderbemand zijn

Kodu
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#14 , 11 dec 2017 02:30

@fortuin, bedankt voor de uitgebreide toelichting. @jef007, als ik een waarde oordeel wilde dan had ik het ook kunnen vragen aan mijn moeder. Daar heb ik het forum niet voor nodig.

Kodu
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#15 , 11 dec 2017 02:40

@Fortuin, De rekeningen zijn niet aangegeven maar nu is er uitwisseling van bank gegevens via AEOI zodat de fiscus dit zo te weten kan komen . Weet echter niet of dit zomaar gebruikt kan worden vermits ik niet meer in Belgie woon sinds 4 jaar.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”