Wonen in Portugal, ondernemen in België

Tom12
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Wonen in Portugal, ondernemen in België

#1 , 04 dec 2017 12:31

Beste forum leden,

Ik woon momenteel in België en ben bestuurder van een Belgische vennootschap. Ik betaal dus sociale bijdragen in België en inkomstenbelasting in België.

Ik plan naar Portugal te verhuizen en ik blijf bestuurder van de Belgische vennootschap. Dit is mij enige (hoofd-)activiteit. Ik heb dus geen andere zelfstandige activiteit in België of Portugal, en ik ben ook nergens werknemer, gepensioneerde of wat dan ook.

Nu vraag ik me af welke gevolgen dit heeft voor te betalen sociale bijdragen, sociale zekerheid, pensioen en inkomstenbelasting. Ik heb al advies gevraagd bij m'n boekhouder, ziekenfonds en de Portugese administratie. Ze hebben allemaal wel hun mening maar ik heb niet de indruk dat ze met kennis van zaken spreken, dus kom ik hier maar eens luisteren om te zien of de versies overeen komen :)

Dit is wat ik tot hiertoe bij elkaar heb gesprokkeld aan info (maar waar ik dus niet zeker van ben):

* Mijn vennootschap blijft gewoon in België vennootschapsbelasting betalen (logisch)
* Ik blijf gewoon sociale bijdragen in België betalen
* In Portugal moet ik geen sociale bijdragen betalen
* Ik mag gebruik maken van de publieke gezondheidszorg in België én in Portugal. En in Portugal niet gewoon als toerist (met die Europese ziekteverzekeringskaart), maar als een local.
* Ik blijf gewoon pensioenrechten opbouwen in België, aangezien ik in België sociale bijdragen betaal.
* Waar ik op wat dan inkomstenbelasting betaal, is me nog altijd een raadsel.

Jullie mening is welkom.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fortuin
Berichten: 1013

#2 , 04 dec 2017 16:24

Hangt af van land tot land. Meestal zijn pure bestuurdersbezoldigingen belastbaar in het land waar de vennootschap gevestigd is. Maar dit hangt af van de bepalingen van het dubbelbelastingverdrag tussen België en Portugal. Ik veronderstel dat België uw inkomsten zal blijven belasten, gelet op het feit dat het centrum van uw belangen / zetel van fortuin nog steeds in België gelegen zal zijn. Zeker wanneer dit uw enige vennootschap is.

Om te ontsnappen aan de Belgische inkomstenbelasting moet men waarschijnlijk eerder de rol van passieve aandeelhouder aannemen dan een actieve zaakvoerder. Het fiscaal stelsel in Portugal, hoewel interessant gelet op de vrijstelling van buitenlandse inkomsten, kan je denk ik dus niet gebruiken in de huidige situatie.

Wat mogelijk wel kan is vestigen als zelfstandige in Portugal en, in plaats van een standaard bestuurdersbezoldiging op te nemen, deze opsplitsen in een gedeelte 'bestuurder' en dagelijks bestuur. Dan zou België mogelijk geen heffingsbevoegdheid hebben over het laatste gedeelte. En dan kan je mogelijk wel een deel vrijgesteld zien.

Best een goed fiscaal advocatenkantoor contacteren / onder de arm nemen. Die kunnen dit geheel voor je uitzoeken. Complexe materie waar boekhouders en administraties onvoldoende kennis van hebben.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”