Belasting voordeel betaalde alimentatie niet aangegeven

Kim1987
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Belasting voordeel betaalde alimentatie niet aangegeven

#1 , 29 nov 2017 23:11

Mijn vriend betaald al 5 jaar alimentatie voor zijn 2 kinderen . Bij het invullen van de laatste belastingaangiste viel hij uit de lucht dat dit ficaal aftrekbaar is . Niemand had hem dit ooit gezegd. Vult ook nooit zelf zijn belastingen in . Breng dit binnen om intevullen . Maar kan hij dit nu met terugwerkende kracht indienen? Kan hij bv voor 2013 aangeven wat hij toen betaald heeft voor de kinderen en dat ze dit berekenen op zijn toen belastbaar inkomen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 30 nov 2017 09:58

Neem contact met de controle van belastingen. Dat dit voor 2013 nog kan wijzigen, betwijfel ik. Voor dit jaar normaal wel.
De persoon die de belastingaangifte doet, moet toch op de hoogte zijn van deze situatie.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Blaatpraat
Berichten: 3793

#3 , 30 nov 2017 22:59

Ik citeer de site van de belastingen in geval van correcties:
U heeft daarvoor 5 jaar de tijd, te tellen vanaf 1 januari van het aanslagjaar (bv. voor aanslagjaar 2017 (inkomsten 2016), start de termijn op 1/1/2017 en loopt hij tot 31/12/2021).
Dus rekenen: belastingen van 2013 (inkomsten 2012) kunnen verbetert worden tot en met 31/12/2017.

Neem dus contact op met je belastingskantoor.

Reclame

Jabbe
Berichten: 586

#4 , 01 dec 2017 12:48

Bij het invullen van de laatste belastingaangiste viel hij uit de lucht dat dit ficaal aftrekbaar is . Niemand had hem dit ooit gezegd. Vult ook nooit zelf zijn belastingen in . Breng dit binnen om intevullen .
De persoon die de belastingaangifte doet, moet toch op de hoogte zijn van deze situatie.
Misschien weet de invuller niet eens dat er alimentatie wordt betaald, en krijgt hij dan ook geen uittreksels daarvoor voorgelegd, of wordt er niet in de rekeninguittreksels niet of niet duidelijk gespecifieerd waarvoor deze betalingen dienen.

Wel, het is volgens mij alvast niet aan de invuller om die informatie te verzamelen als hij het niet vooraf wist.

Misschien toch maar uw vriend aanraden om zelf ook eens de toelichting ter hand te nemen, niet om in te vullen, maar om wat kennis toe te voegen; dan kan hij in het vervolg aan zijn invuller uitleggen waar rekening mee te houden.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”